Varför skiljer sig ridsätten åt inom western?

quarterranchen

Trådstartare
Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit engelskt. Tycker jag hittat ett väldigt bra ställe att rida på med otroligt fina hästar och instruktör. Men efter att ha varit iväg på ett annat ställe, så har det dykt upp många frågor.

Var det krockar för mig är att de har väldigt olika sätt att rida på? Skiljer det sig mellan olika inriktningar eller är det ena sättet rätt och det andra fel?

Första stället är mer reininginriktat, men även trail, westernriding mfl grenar. Man rider på lugna, fina välutbildade tävlingshästar, quarter. Några exempel på hur man rider är: när man stannar eller ska backa så trampar man i stigbyglarna och lägger fötterna framåt. Man styr bogen/framdelen med neckreining. Man förbereder inte hästen för olika moment, tex innan man ska svänga gör man ingenting förrän man väl svänger.

Andra (nya) stället är mer inriktat på kogrenar. Även här lugna och bra tävlingshästar (om än inte lika dyra/högt utbildade hästar om jag får gissa). Här går man igenom grunderna och funderar mycket på varför man gör si eller så. Några exempel på ridningen här: man trampar inte det minsta i stigbyglarna när man ska stanna eller backa, man har hästen mkt mer mellan skänklarna och rider med säte, man ger väldigt små och mjuka hjälper, hästarna kan givetvis neckreining men man använder det inte alls så mycket som på det första stället. Här förbereder man hästen lite innan man ska tex svänga, guidar med hand/tygel så att hästen är med och svänger sedan med ben/skänklar.

Båda ställena tränar och tävlar på högre nivå, så båda verkar väldigt seriösa. Jag undrar bara varför det är sådana skillnader så att man plötsligt blir helt grön igen?
 
Svara här med. :)
Sätten skiljer sig rätt bra eftersom USA är stort och den har utvecklats olika i olika delar av landet.
Man rider t.ex. inte dressyr exakt likadant i Sverige och Holland, det kan dessutom särskilja sig mycket från vilken "skola" ens tränare kommer ifrån.
Att utbilda en cow horse och en trail häst är två helt vitt skilda grenar som ställer olika krav på såväl ryttare som häst. En cow horse utbildning kan särskilja sig om man har en tränare från den Kaliforniska skolan eller den från Texas (om man hårdrar det).
Det ÄR stor skillnad innan om de olika "falangerna" inom western.
 
Vad skönt att höra, då har jag inte blivit tokig! Kunde nästan inte få hästen på det andra stället ur fläcken med det jag fått lära mig under längre tid på första stället. :p Är det då dumt att rida för dessa två olika? Eller kanske bra att testa några olika och känna efter vilket jag tycker bäst om?
 
Jag hade testat mig fram till en tränare som jag trivs och litar på. När du hittar rätt tränare så kan du säkert få hjälp till att hitta en häst som passar dig!
För din skulle hade jag inte haft två som har olika system, även om det säkert kan funka det med.
Jag har ett system som jag använder mig av och utbildar hästar, nu kan jag träna för andra tränare utan att behöva byta system. Har ju redan det grundläggande så det är sällan de är inne och "pillar" på hur hästen ska utbildas. :)
 
Intressant tråd! Jag började med western för några månader sedan. För en evighet sedan var jag ridskoleryttare, och då hörde jag aldrig talas om system i ridning. Nu, däremot! Där jag rider har olika instruktörer delvis olika system, och därmed kan det ju skilja sig lite åt hur de lär ut.

Har också funderat lite över de olika systemen, men har jag fått dem rätt väl förklarade för mig (instruktörerna har bra koll på varandras system). Just det @Pilot skriver om olika behov i olika grenar, exempelvis.
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Seabaz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 732
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp