började brunsta idag-när kommer nästa brunst?

G

granis

Ska betäcka mitt sto för första gången, så jag är nybörjare inom detta, så jag behöver lite råd.
Vet att det är ca 18-21 dagar mellan brunsterna. Räknar man från det att stoet börjar brunsta , eller är det ca 18-21 dagar från det att stoet slutat, till nästa gång?
Mitt sto började brunsta idag, så när tror ni hon brunstar nästa gång? Hon brukar brunsta i ca 6 dagar.

Tack på förhand
 
Sv: började brunsta idag-när kommer nästa brunst?

Det går i cykler. ca 20 dagar efter att hon börjat brunsta börjar hon igen. ca 20 dagar efter att hon brunstat klart är nästa brunst klar.
Så funkar en cykel.
Skriv gärna i en almanacka så är det lättare att hålla reda på ungefär när det blir dags igen.

/Jonaz
 
Sv: började brunsta idag-när kommer nästa brunst?

Ok, tack för det:bow:
Jag kanske fattar lite trögt,:idea: men är det 20 dagar frammåt till nästa brunst, från det att hon börjar brunsta, eller är det 20 dagar frammåt från när hon slutar brunsta?:confused:
 
Sv: började brunsta idag-när kommer nästa brunst?

Från när hon börjar brunsta.

Det är alltså cirka 21 dagar mellan första brunstens första dag och andra brunstens första dag.
 
Sv: började brunsta idag-när kommer nästa brunst?

:bow::bow:Då förstår jag precis.Tack för det!!:rofl:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 155
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
770
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp