Börjar bli nervös

På onsdag är det medlemsträff för partiet och det är då de vill att jag ska hålla en presentation om skogsträdgård. Och min presentation kommer uppta typ 50% av träffen. Jag kan inte backa. Så idag måste jag få ihop en presentation som är leveransklar. Stommen finns men det är inte komplett. Sen har jag kontaktat två ställen där det finns anlagda skogsträdgårdar för allmänheten. Hoppas på svar i början av veckan så jag också kan berätta om dessa färdiga trädgårdar.

Men usch så nervös jag är.
 

När jag fick frågan om jag ville berätta mer så var det inte det här jag föreställde mig. Jag trodde jag bara skulle berätta för styrelsen. Och nu har jag hamnat i läget att jag ska berätta på ett medlemsmöte.

Om jag ens vore bra på att prata, men det är jag inte. Jag hittar inte ord och har svårt att komma på vad jag ska säga.
 
När jag fick frågan om jag ville berätta mer så var det inte det här jag föreställde mig. Jag trodde jag bara skulle berätta för styrelsen. Och nu har jag hamnat i läget att jag ska berätta på ett medlemsmöte.

Om jag ens vore bra på att prata, men det är jag inte. Jag hittar inte ord och har svårt att komma på vad jag ska säga.
Men kan du göra tex powerpoints som stöd att visa? Och sen bara följa dem?
 
När jag fick frågan om jag ville berätta mer så var det inte det här jag föreställde mig. Jag trodde jag bara skulle berätta för styrelsen. Och nu har jag hamnat i läget att jag ska berätta på ett medlemsmöte.

Om jag ens vore bra på att prata, men det är jag inte. Jag hittar inte ord och har svårt att komma på vad jag ska säga.
Ett manus eller ett blad med stödord är bra att ha med om du tappar tråden.

Sen måste du tala om för dig själv att det är DU som är proffset här, inte dom.
Vad du än säger så kommer dom att bli imponerade. Det är inte så många som kan det där med skogsträdgårdar :up:
 
Men kan du göra tex powerpoints som stöd att visa? Och sen bara följa dem?
Jag sitter och knåpar med det nu. Jag ska också skriva ut den text jag har skrivit ihop och ha med mig.
Ett manus eller ett blad med stödord är bra att ha med om du tappar tråden.

Sen måste du tala om för dig själv att det är DU som är proffset här, inte dom.
Vad du än säger så kommer dom att bli imponerade. Det är inte så många som kan det där med skogsträdgårdar :up:
Jag klarar inte att ha något i huvudet tyvärr, så jag måste få med mig presentationen skriftligt.

Jo, när jag gick trädgårdsutbildningen för något år sedan så hade jag kunnat lura i mina klasskamrater nästan vad som helst. De trodde på allt jag sa. Nåväl, nyttjade inte det. Annars hade jag sabbat förtroendekapitalet.
 
Jag har fått ihop 10 slides i powerpointen. Får jag mer info om de trädgårdar som anlagts i Örebro och Västerås kan jag komplettera med dem.
Det låter väl bra!
Själv tycker jag att det här med presentationer ofta blir för mycket envägskommunikation. Jag föredrar att prata lite och sedan att man diskuterar utifrån frågor som kommer från publiken. Kan du kanske, för att bryta isen och skapa ett inbjudande klimat för frågor, plantera ett par frågor hos några du känner?
 
Det låter väl bra!
Själv tycker jag att det här med presentationer ofta blir för mycket envägskommunikation. Jag föredrar att prata lite och sedan att man diskuterar utifrån frågor som kommer från publiken. Kan du kanske, för att bryta isen och skapa ett inbjudande klimat för frågor, plantera ett par frågor hos några du känner?
Oj, vad svårt! Får grunna på det där. Måste ju ha bra svar att komma med också.
 
Jag har fått ihop 10 slides i powerpointen. Får jag mer info om de trädgårdar som anlagts i Örebro och Västerås kan jag komplettera med dem.
Kan du hitta några fina foton som visar skogsträdgårdar på nätet som du kan inkludera i din powerpoint, (som får användas/ in public domain)? Bra, illustrativa bilder förbättrar alla presentationer.
 
Oj, vad svårt! Får grunna på det där. Måste ju ha bra svar att komma med också.
Nej inget komplicerat som du behöver förbereda utan något som du typ redan sagt, något du kan svara på utan att planera.
Nu kan jag inget om vad du ska prata om men kanske något om hur man ska tänka mer i detalj om något du sagt.
Typ
"Hur menar du med halvskugga? Är det viktigt när på dagen den får sol?" om du nu pratar om någon speciell växt.
Bara som exempel som ett diskussionsunderlag.
 
Kan du hitta några fina foton som visar skogsträdgårdar på nätet som du kan inkludera i din powerpoint, (som får användas/ in public domain)? Bra, illustrativa bilder förbättrar alla presentationer.
Jag har inga bilder alls. Och jag vet inte hur jag ska få tag i bra bilder utan att sno på nätet.

Nej inget komplicerat som du behöver förbereda utan något som du typ redan sagt, något du kan svara på utan att planera.
Nu kan jag inget om vad du ska prata om men kanske något om hur man ska tänka mer i detalj om något du sagt.
Typ
"Hur menar du med halvskugga? Är det viktigt när på dagen den får sol?" om du nu pratar om någon speciell växt.
Bara som exempel som ett diskussionsunderlag.
Så här på rak arm kan jag inte komma på något.
 
Jag har inga bilder alls. Och jag vet inte hur jag ska få tag i bra bilder utan att sno på nätet.


Så här på rak arm kan jag inte komma på något.
Du behöver ju egentligen inte komma på frågorna utan kan ju prata med ett par stycken om att ifall inga frågor ställs så vore det bra om de kunde dra igång diskussionen med någon enkel fråga. Generellt så är ju folk rädda för att vara först med att börja prata.
 
Låt bilderna du har ta tid. Föreläsare tror ofta att det är ointressant med bilder och vill fort bläddra till text. Bilderna ger en tid att lyssna. Text måste läsas. Lugnt o långsamt och tillåt frågor.
 
Låt bilderna du har ta tid. Föreläsare tror ofta att det är ointressant med bilder och vill fort bläddra till text. Bilderna ger en tid att lyssna. Text måste läsas. Lugnt o långsamt och tillåt frågor.
Jag har i dagsläget inga bilder alls. Min egen skogsträdgård är ju knappt påbörjad. Och jag har inte tagit bilder när jag besökt Åfallets skogsträdgård. Andra skogsträdgårdar har jag inte besökt (utom den nyanlagda Eklunden i Örebro).

Men jag har nu mejlat till Holma folkhögskola och frågat om de kan ge mig bilder att använda i det här syftet. Vet inte om jag ska våga mejla andra också om bilder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp