Börjar bli nervös

På onsdag är det medlemsträff för partiet och det är då de vill att jag ska hålla en presentation om skogsträdgård. Och min presentation kommer uppta typ 50% av träffen. Jag kan inte backa. Så idag måste jag få ihop en presentation som är leveransklar. Stommen finns men det är inte komplett. Sen har jag kontaktat två ställen där det finns anlagda skogsträdgårdar för allmänheten. Hoppas på svar i början av veckan så jag också kan berätta om dessa färdiga trädgårdar.

Men usch så nervös jag är.
 

Sno behöver du väl inte göra? Berätta var bilden kommer ifrån och var noga med att redovisa dina källor så lär det inte vara några problem.
Man får inte göra så. Man ska ha tillstånd. Det går inte att bara nämna källan och tro att det är okej.
 
Man får inte göra så. Man ska ha tillstånd. Det går inte att bara nämna källan och tro att det är okej.
Men visa hemsidan då, om du oroar dig? Det är ju inget som du ska publicera, och helt ärligt tror jag att de flesta människor bara hade blivit glada och stolta över att få vara med som ett fint exempel.
 
Jag har i dagsläget inga bilder alls. Min egen skogsträdgård är ju knappt påbörjad. Och jag har inte tagit bilder när jag besökt Åfallets skogsträdgård. Andra skogsträdgårdar har jag inte besökt (utom den nyanlagda Eklunden i Örebro).

Men jag har nu mejlat till Holma folkhögskola och frågat om de kan ge mig bilder att använda i det här syftet. Vet inte om jag ska våga mejla andra också om bilder.
Maila Åfallets och Eklunden också och fråga om du får låna bilder. Det innebär ju reklam som kan locka publik till deras trädgårdar om du får låna foton till en enstaka presentation.
 
när jag gick trädgårdsutbildningen för något år sedan så hade jag kunnat lura i mina klasskamrater nästan vad som helst. De trodde på allt jag sa. Nåväl, nyttjade inte det. Annars hade jag sabbat förtroendekapitalet.
Synd egentligen att jag upplever det här som speciellt, men det gör jag. Väldigt fint med ansvar på den punkten. :heart

Lite mer allmänt, ifall det kan tänkas hjälpa: Jag håller ofta presentationer i jobbet. Från början tänkte jag att jag behövde förutse i princip alla frågor så att jag kunde förbereda svar på dem. Men dels är det orimligt och dels behövs det inte. När någon frågar något jag inte vet så kan jag t ex säga
  • "Spännande! Jag vet inte, är det någon annan som har några tankar på det området?"
  • "Det är jag inte säker på, men om jag vågar mig på en kvalificerad gissning så tror jag att ... eftersom [anledning]."
  • "Jag vet inte, men jag skriver upp det här och ser om jag kan hitta ett svar. Återkommer via [t ex personen som bokade in mig]"
Det har gått jättebra i samtliga fall. Någon enstaka gång har någon åhörare verkat tycka att "det borde hon väl veta?" men det tycker inte jag längre. Man kan inte vara expert på allt från start. I ditt fall för att du gör det här frivilligt och har annat att göra med din tid. I mitt fall för att innehållet i mina presentationer är nytt vid varje tillfälle och det vore företagsekonomiskt dåligt att lägga tid på att förbereda svar på saker jag inte ens vet ifall någon vill veta.
 
Maila Åfallets och Eklunden också och fråga om du får låna bilder. Det innebär ju reklam som kan locka publik till deras trädgårdar om du får låna foton till en enstaka presentation.
Eklunden är så nyanlagd så det finns inte mycket att ta bilder på. Det är en park för barn och syftet har nog aldrig varit att locka utomstående.

Åfallet törs jag nog inte mejla.
 
Nu har jag rabblat upp min presentation här hemma framför datorn. 12 minuter tog det. Lite tunt. Och läste innantill en del.

Det hade inte skadat med lite mer material. Fyllde på med lite bilder på slutet. Kan ju vara intressant att se att det går att odla både mullbär och aprikoser i zon 4-5.

Men just ja, jag har ju fått svar från Västerås om Malmabergs matskog. Ska berätta om det också.
 
Senast ändrad:
Usch. Jag känner mig dåligt förberedd. Men nu orkar jag inte mer idag. Och i morgon är det skarpt läge.
 
Nu har jag rabblat upp min presentation här hemma framför datorn. 12 minuter tog det. Lite tunt. Och läste innantill en del.

Det hade inte skadat med lite med material. Fyllde på med lite bilder på slutet. Kan ju vara intressant att se att det går att odla både mullbär och aprikoser i zon 4-5.

Men just ja, jag har ju fått svar från Västerås om Malmabergs matskog. Ska berätta om det också.
Om du har tio slides och det tar tolv minuter går det nog lite fort. Låt åhörarna vila lite i fina bilder, se och upptäcka. Bilder med mullbär och aprikoser kan nog få viss uppmärksamhet.

Det kommer att gå bra. Du har ju koll! Och om publiken inte hänger med kan de fråga.
 
Om du har tio slides och det tar tolv minuter går det nog lite fort. Låt åhörarna vila lite i fina bilder, se och upptäcka. Bilder med mullbär och aprikoser kan nog få viss uppmärksamhet.

Det kommer att gå bra. Du har ju koll! Och om publiken inte hänger med kan de fråga.
Det blev fler 10 slides. Kommer nu inte ihåg hur många det var. Men jag tycker liksom inte att jag har så mycket att säga till slidsen. Försökte lägga till info idag, men orkade inte så mycket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 032
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp