Bogfria regntäcken?

fejko

Trådstartare
Jag tycker bucastäckena är jättebra på att stå emot regn. Tyvärr är det ju väldigt dålig passform om man inte har ett benrangel till häst. Nu undrar jag, finns det bra regntäcken som är rymliga över bogarna och som inte ger bogskav?
 
Jag har ett Svea Sverigetäcke med vanlig halsskärning och bogveck som går på sin 7:e vinter utan att läcka och utan en reva! Min häst rullar sig nästan varje dag och vi har ganska leriga hagar, men det har stått emot ändå!! Jag impregnerade om det för första gången i fjol. Jag använder även deras vintertäcken (även de med normal halsskärning) på bägge mina hästar och har aldrig problem med skav. Mina hästar är ett fullblod på 1.60 och en new forest- sv hbl korsning på drygt 1.50, bägge ganska smäckra, och passformen är bra på dem, men oerhört reglerbar så jag kan tänka mig att de även passar maffigare hästar. Man kan också köpa till bröstplatta om man har en häst som är väldigt bred över bringan.
 
shiretäcken är rymligare i bogen, iaf rymligare än de andra täckena jag har (horsewear, horsesaver, horseguard)
 
Jag har en MYCKET bred häst, det regntäcke jag hittade som passade bäst i år var ett Event-täcke med hals. Jag fick dock ta en storlek för långt i ryggen för att det skulle bli bra över bogen, men min häst är ovanligt bred.

På årets modell av det täcket jag köpte (tog förra årets modell eftersom det var blått) är det snörning i bogvecket, det borde göra det lättare att anpassa efter varje häst. Finns på Eriks för knappa tusenlappen har jag för mig.
 

Liknande trådar

Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 871
Senast: Diabetikern
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: mily
·
Utrustning Vilka är era favoritmärken på täcken som passar till brett ansatt hals? Senast jag hade täckeshäst var det ett varmblod som kunde ha det...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp