Boggie eller ej?

Sv: Boggie eller ej?

Jag har ett boggiesläp och aldrig mer ett enkelaxlat:p . Något som ingen tagit upp är..
Vad händer om man kör punka på ett enkelaxlat??
Något jag aldrig vill vara med om i alla fall:eek: .

Om man letar släp i den prisklassen så kolla bromsar och axel noga för det är det som är dyrt att fixa.

Jag har ett boggiesläp och aldrig mer ett enkelaxlat:p . Något som ingen tagit upp är..
Vad händer om man kör punka på ett enkelaxlat??
Något jag aldrig vill vara med om i alla fall:eek: .

Om man letar släp i den prisklassen så kolla bromsar och axel noga för det är det som är dyrt att fixa.

om man kör punka så får man väl byta däcket.
man märker ju om man börjar få punka.

Ni köper väl transporten för hästens skull?
Boggie är väldigt mkt stabilare för en häst att åka i och dom flesta hästar föredrar boggie framför enaxlat.

jag har köpt ett gammalt trane släp för 4000:- (enaxlad)

min häst har inga problem att åka i de... har målat om inuti och satt in lampa... nu ska de rosbehndlas under då de börjar lite ytrost.... golvet är frächt och sen ska skärmarna bytas å sen ska de målas utvändigt.... tycker det är lite kul att pyssla om de......

Hade jag hittat det släpet när jag letade släp så hade jag satsat på det. Hittade en Boj -81, enaxlad, helrenoverad, nylackad, allt var bytt, golv, el, handsken m.m. Jag gav 17000 för tre år sedan. Jag är jättenöjd och hästarna också, men jag hade ju föredragit boggie.

Tjaa, vi hade/har enaxlat Trane -89 och det var inga direkta problem. Ena hästen gillade inte att åka i det bara eftersom rampen sviktar när han går på den jämfört med boggie..
Det ligger bra efter bilen och går stabilt och fint, men inget att åka på knöliga vägar med direkt, blir väldigt hoppigt och studsigt då.

Hämtar vår "nya" tvåaxlat -01 i morgon. Känns mkt bra ur säkerhetssynpunkt! :)
Jag menar, tänk om man får punka på enkelaxlat när man kör lite "fortare", vad kan hända? :crazy: Vill jag inte veta.

Tänk lite på hästen också. :crazy: Självklart ska du ha boggi!!!

Egt borde man ha lastbil....

Ja visst borde man! Om dom inte hade kostat så fasligt hemskt mycket.. :crazy:

Hästlastbilar till folket :D

Gärna Boj eller UME b-korts bil.. :d

skulle A L D R I G köpa en enkelaxlad släp :cool:
det är hemskt att köra med, ostabilt o har man dessutom en häst som inte står blick still så kan det bli ett helvete.
inte heller trevligt OM man skulle få punka o man har häst i (en boggie KAN du iaf köra på 3 hjul).
ska man ha ett släp så tkr jag man ska satsa på ett boggie som är i hyffsat skick, det är en säkerhetsrisk att köra omkring i ett "halvruttet" släp... det är ändå levande last du kör.

o vadå flytta för hand? ni har väl bil ni kan flytta det med? ha en avsedd plats för släpet då det inte används så lär det nog knappast stå i vägen för ngt...

Läste en artikel om äkta bogie eller ej och där stog det att får man punka med oäkta boggie kan man ta sig hem, men det kan man inte med enaxlat eller äkta boggie. Så oäkta blir nog bra;)

Tänkte höra med pappa om vi kunde ringa på den och iaf åka och kika på den. Tips på vad man ska kolla på när man köper släp och hur?

Det där med "oäkta" och "äkta" boggie har jag också läst, att man inte kan köra hem på tre hjul med den sistnämnda.
Undrar om det är så.
Isf är det iaf något positivt med "oäkta" boggie :D Är "oäkta" på den jag har köpt.

Tips till ALLA, oavsett transport. Ha alltid, alltid, alltid med punkteringshjälp på burk i bilen när ni är ute och åker. Finns för släpdäck. Om man åker på en punktering är det lätt åtgärdat även vid sidan av vägen.

Man förstör däcket, men det är en liten kostnad i sammanhanget när man står med en häst i släp vid vägkanten... (oftast får man ändå byta hela däcket när det blir punktering...)

Hm, finns det för släpvagn, vart kan man köpa det? Har sett för bil och tyckte det lät smart, visst inte att det fanns speciellt till släp.
Hur funkar det eg.?

ha en avsedd plats för släpet då det inte används så lär det nog knappast stå i vägen för ngt...
Jovisst är det jättebra och så fungerar det oftast. Kruxet är bara att det förutsätter att stallägaren inte plötsligt får för sig att möblera om på parkeringen. Då kan släpet plötsligt ha flyttat på sig. Har råkat ut för det flera gånger genom åren.

Läste en artikel om äkta bogie eller ej och där stog det att får man punka med oäkta boggie kan man ta sig hem, men det kan man inte med enaxlat eller äkta boggie. Så oäkta blir nog bra;)

Detta är precis vad jag också har hört! När jag köpte mitt Bojsläp och jag undrade om man "ska ha" äkta boggie sa försäljaren till mig att här i södra delen av landet (jag bor i småland) så kör vi ofta på så pass fina vägar så då behövs oftast inte äkta boggie. Bor man långt norrut är tydligen vägarna sämre där och det är därmed vanligare att man väljer äkta boggie om man bor där. Sen påpekade han också att om man får punktering på en "oäkta boggie"/tvåaxlad transport kan man ta sig hem (eller till en mack) utan att laga punkteringen innan, vilket man inte kan göra med en äkta boggie.

jag skulle aldrig köpa ett enkelaxlat släp! körde min häst till skara för ett par år sedan när ena däcket small av :eek: mitt på E20. som tur var välte inte släpet och hästen klarade sig bra. men hur kul är det att stå mitt på en 90 väg med en fånghäst och dessutom en tid att passa... var tvungna att stoppa all trafik för att kunna gå över vägen... vi vet inte vad som hände men det kan ju blivit punka och att det blev för stort tryck eller liknande. behöver jag säga att jag sålde släpet :crazy: nu när man lånar släp så är man livräddd att samma sak ska hända igen så därför ska jag så fort jag har råd köpa ett nytt eller bra begagnat boggie släp.

Tycker att en enaxlad Umesläp är mycket bättre änn tex en boggi Värmlandsvagn. V-vagnen som jag lånade var en -04 och boggi den var ostadig och skramlig, och sen köpte jag ett enaxlad umesläp den är både stabilare och lätt att dra. Min häst föredrar Umesläpet fast det är enaxlad.

Senast ändrad av en moderator:

Hm.. Har en tvåaxlat VV från -02 (ja det var 02 inte 01) och den är massor av hästlängder stabilare än vårt enaxlat Trane -89.
Ligger som en smäck efter bilen, hör INTE ETT LJUD av släpet trots att vi körde det tomt, Tranet skramlade och hoppade dock en hel del.

Fast det är klart UME är ju himla bra släp, VV "bara" budgetalternativ. Hade gärna haft UME men det har jag absolut inte råd med.

Senast ändrad av en moderator:

Boggie helt klart. För några år sedan skulle jag åka till ett nytt stall och ny hemort 25 mil ifrån där jag är uppväxt. I den nya staden kände jag inte någon. 2 mil innan jag var framme så flög däcket av den enaxlade transporten. Däcket flyger över nästa vägbana och är jätte nära att träffa en bil. Jag med transport blir stående på 110 väg enkelfil med vajerräcke mellan. Transporten lutade inåt vägen och det gick med nöd och näppe köra förbi. Inte någon stannade utan dundrade förbi i 110. När lastbilarna kom förbi höll hela släppet på att välta av vinddraget. Det värsta var att jag kunde inte lasta ur hästen p.g.a trafiken. Jag stod i diket och väntade bara på att någon skulle köra in i oss. I transporten stod en unghäst som inte åkt så många gånger.

Jo en bil stannade, den som nästan blivit träffad av däcket. De klev ut och gav mig en utskällning för att "jag tappat däcket". Sedan åkte de utan att hjälpa mig att ringa bärgare.

Efter detta köpte jag boggie. För några dagar sedan fick jag punktering på ett däck efter E4an. Det var inte problem utan kunde köra sista lilla biten hem.

När min mamma och jag skulle ha transport ville hon absolut ha boggie eftersom hon tycker att det är bäst. Vet inte varför, men säger hon att den är bra så är den väl det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka