Bogskav igen! Fler tips?

M

Margaux

Finns det några fler tips att prova för att undvika bogskav?

Hästen har nu fått skav av Horsewear Wug, innan av Mark Todd med bogveck och omlottäcke. Alla dessa är även testade med bogskydd och glansspray...

Han är ett normalt halvblod som fått 8:or på typ och på huvud/hals/bål. Tycker inte att han har sååå konstig kroppsform... :confused:
 
Prova att ha på barnpuder på täcket det brukar vi ha är kanon bra. :rofl:
 
Om du nu måste ha täcke spraya pälsglans där det skaver eller köp ett bogtäcke eller vad det heter. Finns ett blått på Hööks.
 
Bogskydd, glatta,glansig material närmast kroppen. (rambo och rhino) spänn översta spännet hårt och understa löst.

Några tips. :)
 
"sportbh" te häst tror ja funkar ;);) asså sånt där bogskavsdom har runt halsen som hon förseslår över ;)
 
Tack för era svar!

Jag ska prova barnpuder, de andra (bogskydd, glansspray och Rhino) har jag testat innan, utan bra resultat...

Hästen är tyvärr tvungen att ha täcke. Order från veterinär då han blir öm och spänd då det regnar och blåser (gör det rätt ofta här :() Tycker annars att täcke är ett nödvändigt ont (han har bara täcke ute) och skulle inte förpacka honom i det om det inte varit nödvändigt...
 
Kan man inte sy fast en bit plastpåse på insidan av täcket :idea: :D
Det kan ju omöjligt skava eller?

Jag har också haft problem med bogskav på min pålle förut och har nog provat alla bogskydd som finns utan resultat..
Detta året klipper jag inte honom så han kan gå täckeslös så länge det inte regnar.
Jag har köpte ett horeswave rhino utan foder och hoppas på att det inte ska skava.. återstå att se..
 
Tack för ditt svar! Vi tänker lite åt samma håll.

Funderar faktiskt på att sy in en bit av mitt överblivna balklänningstyg (:idea: ?) i täcket och sen ändå ha bogskydd. Borde bli minimal friktion mellan dessa två hala tyger.

Värt ett försök iallafall... allt för hans bakdels skull! :D
 
Jag har också problem med skav vid bogen...delvis ena sidan men även inne vid spännet...Min häst har en stor inåtbuckla i bringan o då står ju bogbenen ut o hon får skav längst in där... alltså inte på utbuckligen utan inne vid vinklen mellan benet o bringan... (hoppas ni förstår) Jag har inte försökt med så mycket o vill inte heller ha en julgran till häst så... så lite som det är möjligt att ha på henne men ändå att jag slipper skaven... Har ni ngn idé..


Mycket tacksam för hjälp för man vill ju att hästen ska ha pälsen kvar :)
 
Hm, det lät ju som en bra ide! kan du inte återkomma och berätta resultatet!
 
Psst. Försök ändra spännena så rör täcket på sig mer normalt. Alltså hårt upptill och löst nertill så täcket sitter och inte rör på sig.
 
Siden eller något annat blankt tyg på insidan täcket är nog att rekommendera...
 
Ska plocka fram sygrejerna imorgon. Sen gäller det att få balklänningstyget att sitta i mer än några veckor utan att ha hål på andastyget... :confused:

Ska prova att ha ett löst och ett hårt spänne på det gamla täcket men Rhino Wug har bara en ring för båda.

Läste för lääänge sedan i Ridsport att någon sytt små veck runt halsen på täckena och att det funkade bra. Jag fattade aldrig :crazy: hur många, hur stora eller var runt halsen på täcket! Någon har kanske provat det?
 
Hmm, alla hästar kan ju inte gå utan täcke, eller kan och kan, dom mår bättre med. Mitt sto går ute från morgon till kväll och är väldigt känslig för regn och snö. Hon brukar oxå få en del skav men det blir bättre med bogskydd. I vinter ska hon dessutom va klippt så då behöver hon ha täcke även då det inte är nederbörd. Har nytt vinter- och regntäcke i år som förhoppningvis passar bättre! :smirk:
Men självklart skulle jag inte ha täcke om hon inte behövde, det är ju inte för att jag tycker det är roligt direkt!
 
Han måste ha täcke men är inte klippt, (refererar till första sidan i denna tråden.) :)
 
Har du nu provat allt detta och det inte funkar tycker jag att du ska leta efter ett nytt täcke. Har själv haft en häst som fick skav på bogarna. Fick tag på ett täcke som inte var så "djupt" skuret i bogen vilket funkade bra. Det kan ju vara svårt att veta vilket täcke som fungerar, men du kan väl bytlånas lite med stallkompisar och på så vis prova dig fram. Det täcket jag tyckte funkade bra heter Three Horses tror jag. Lycka till!
 
Antar att det är den sista (och bästa!) lösningen. Synd bara att jag lyckats köpa på mig dessa tre + ett Bucastäcke (av äldre modell) som inte passar :crazy:.

Visst kan man låna täcken och prova men för att verkligen få veta om de passar får de ju ha dem på ett tag i hagen? Känns inte kul om hästen lyckas dra isönder ett lånetäcke... :o

Fast man kan kanske se om det är värt att våga ett köp bara genom att sätta på det och leda runt en sväng?
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 373
Senast: Ace
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 294
Senast: Luleå
·
C
Utrustning Vi har nyss fått hem vår nye prins :love: och behöver köpa hem lite fler täcken i storlek 145cm. Har fått veta att han väldigt lätt får...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp