Bogskydd=farligt?

_Peplis_

Trådstartare
Hörde av en kompis idag som påstod att hennes veterinär sagt att det är skadligt med bogskydd, eftersom det hämmar muskulaturen och blodetillförseln där boskyddet sitter, samt att om man inte kunde ta blodprov på hästens hals så kunde man göra det på någon ven vid bogen, som kom ikläm om man hade bogskydd...

Gör vanliga täcken också det i sånt fall (då de tex får bogskav..) jag tycker det låter mkt konstigt, hon skulle ta reda på mer från veterinären....men är det någon annan som vet något om detta?

Sv: Bogskydd=farligt?

Ojj, det har jag aldrig hört... Har själv bogskydd på pålllen... Vet du vilken vet. det var som hade sagt det?

Har aldrig hört talas om att bogskydd skulle vara farligt på något sätt, åtminstone inte ifall det är ordentligt elastiskt. Min häst har bogskydd men verkar inte ha några som helst problem med det. Själv var jag oroad (när jag köpte det) att han skulle stasa sig eller ngt eftersom jag tyckte det satt så hårt runt halsen, men icke. Märker inte av att det hämmar vare sig blod eller muskler. Men, men...
Håll oss uppdaterade om vad veterinären säger och vad han baserar sina uppgifter på.

Om man har välsittande täcken så ska det till en bra ömskinnad häst för att det ska bli skav.

Illasittande täcken å andra sidan, hindrar bogrörelserna. Annars skulle det inte bli skav.

Jag skulle vilja påstå att det inte är bogskydden, utan täckena som bogskydden ska skydda mot, som är problemet!

Håller med! :bow:

Behöver man bogskydd bör man skaffa ett annat täcke.

Annars kan man ju sy egna bogskavstäcken som sitter bättre. De där supertighta runt halsen tycker jag inte verkar så bra. Min sykunniga mor :p sydde i samma material, sådana som satt mer löst och de fungerade alldeles utmärkt, blev billigare än att köpa också. Då kan man ju göra ett som passar hästen perfekt.

Och _Peplis_ : Tro inte för mycket på veterinären på ATG... Jag litar inte ett dugg på kompetensen där om jag ska vara ärlig. Skulle inte sätta min fot där med någon häst igen om det inte vore bara t.ex. vaccinering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 450
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 338
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023