Bogskydd under täcke???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 096
M

Milou75

Vill kolla med er - har nu bogskydd / "BH" på era hästar under täckena?

Fick tipset att satsa på det för det blir alltid skav av täcken - vad säger ni - vad har ni för erfarenheter? Går det att hitta täcken som hästarna kan ha på sig jämt utan att det blir skav på bogarna och på bringan???

Deal gärna med er av era erfarenheter!

Sv: Bogskydd under täcke???

Betsällde ett från Börjes för några år sedan och det var liksom inte glanstyg så det fungerade inte alls. Köpte sedan ett från Hööks, fungerade betydligt bättre...helt skavfritt blev det dock inte.

Hej! Jag har provat bh till min häst. Spände maggjorden lite för hårt så att han fick skav på manken i stället med vita hår som följd.
Nu så använder jag bara täcken med glatt insida typ HW. Bättre än att sätta på något under.
/W

Mitt sto har bogskydd för att hon lätt får skav, jag tror dock att det beror på att täcket sitter så lågt i bogen
En del hästar är känsligare, mitt sto trivs mkt bättre sen hon fick på sitt skydd, det gör ju ont att gå om det skaver

Använder ni bogskyddet hela dygnet runt?

Går det att hitta täcken som inte ger skav då??? vad ska man i så fall tänka på?

Jag köpte bogskydd från hööks innan, hjälpte ytterst lite och var sönder efter en vinter.
Fick sedan ett uppsytt i fleece, funkar mycket bättre och håller mycket bättre!

Det lät intressant - någon kontakt som du kan sprida vidare???

Milou75 skrev:
Vill kolla med er - har nu bogskydd / "BH" på era hästar under täckena?

Fick tipset att satsa på det för det blir alltid skav av täcken - vad säger ni - vad har ni för erfarenheter? Går det att hitta täcken som hästarna kan ha på sig jämt utan att det blir skav på bogarna och på bringan???

Deal gärna med er av era erfarenheter!
Köp horseware täcken i rätt storlek så behövs inget under!! De sitter på rätt plats och ger inte skav om de är i rätt storlek....:idea:

Min Dam har alltid bogskydd.. hennes hud är så känslig.. stackarn

Jag tycker bogskydd är skit. Bara mer material som ligger mot och skaver/trycker. bättre då med ett glansigt täcke, och framför allt -ett täcke som har BRA passform och inte drar i bogen, oftast det som är problemet. Täcken med halvhals ligger ofta bra i bogen och drar inte bakåt för varje rörelse. vet även en del som använder pälsglans med framgång, har ej testat det själv då jag framför allt är petig med passformen på mina täcken, så har inte behövt det iallafall ännu trots att hästen är ganska känslig för vinter skav.

Täcken med "hal/glansig" insida som ligger bra ger inga bogskav. Hade ett täcke med bomullsinsida som gled bak under nätterna och det fick hon skav av..Det jag har nu har hon aldrig vart nära att få skav av ens!

Så satsa på dyra täcken av bra kvalitet (Horsewear, Eskadron, Domani)

Jag har ett bogskydd jag använder ibalnd som hansbo gjort. Det fungerar bra. Gjort i filt :D

Ja det är väl så att kvalitet är det som gäller - synd bara att de medför höga priser!

Jaja det blir väl vår snart så att vi slipper hålla åp och oroa oss för att våra älsklingar fryser...

Hehe :)

Hellre ett bra dyrt täcke än flera billiga och kassa ;)

Jag säger bara GLANSSPRAY! I massor på bogarna. Funkar fin fint! :) Fast jag har inte haft någon häst med jättestora problem med skav.

Det hjälper ju om man har täcken som passar också :smirk:

Stoet fick skav av bogskyddet mer än vad hon fick av bara täcket.

Nu kör vi med pälsglans på insidan av täcket i stället, tycker det än så långe har fungerat bra.

Personligen tycker jag inte passformen nödvändigtvis är bättre på "kvalitetstäcken". Det är inte den dom sparar in på när dom gör billigare alternativ, snarare material.

mestadels bra. men en av hästarn fick skav av bogskyddet också så det var lika bra att sluta använda det...

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 780
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka