• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ullis25
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 549
U

ullis25

Jag håller på och letar transport, och har hittat en Boj Bravo till ett vettigt pris, men har inte sett dom i verkligheten. Jag skulle gärna vilja se hur de ser ut inuti. Är det någon som har några bilder på sin Boj? Hur sitter bak bommarna fast, eller är det dubbla dörrar i alla?

Fördelar och nackdelar med detta släp?

Sv: Boj Bravo

Man kan få vilket som. Bommar eller dörrar. Satte in innerdörrar i min Boj Bravo SEH igår. Tyckte inte alls om bommarna.
Haft min Boj i ca 3 veckor tror jag. Har än så länge inte hittat nåt negativt, är supernöjd! Hög och bred, och hästen tycks trivas kanon :D. Sadelkammare+ klädkammare är ju inte heller fel, och transporten ligger stabilt på vägen, och är lätt att köra.

Kan försöka fota imorron om jag kommer ihåg!

S

Enligt mig är BOJ eller UME bland de bästa svenska släpen du kan köra en häst i!

Dock tycker jag ventilationen kunde varit bättre i båda släpen men det beror nog på vilken modell det är också.
Bravo är inte min favorit på den punkten.

Bommar eller dörrar kan du välja vilket som. Går att montera dit på de flesta släpen.
Svårt att förklara hur bommarna sitter men en sorts snabbknäppning är det i alla fall, den hänger på ena sidan och så "hakar" du på, på andra sidan... ehh nån som fattar? :D

Beror helt på vilken ålder släpet är i, men generellt tycker vi väldigt bra om Boj. Vi har själva ett Classic.

Nackdelen som jag kan komma på med just Bravo är att det finns vissa årgångar som haft gruvliga problem med fogarna mellan skivorna, samtliga behöver efter bara ett par år skrapas ur och läggas nya.

Fördelen är ett gediget släp med gott om plats. Billiga reservdelar, allt går att fixa eftersom de byggs härhemma (Klippan). Bra webb-butik. Kunniga killar på verkstaden som verkligen vet hur man åtgärdar problem.

Massor av begagnade (för prisjämförelse) hittar du på www.boj.nu

Jag har massor av bilder på mitt förra släp Boj Bravo 216 (-05) som jag sålde för någon månad sedan. PM:a din mailadress så får du en bunt bilder!

Nu har jag hittat en Boj Bravo S -94 för 44´ verkar det va ett ok pris? De är ju ganska dyra med tanke på att man kan få ett nytt av annat märke för 50-55. Är Boj så mycket bättre än de andra?

Beror på vad du jämför med, men jag hade nog aldrig hittat ett släp jag vill ha, som motsvarar mina krav, som kostar runt 50-55 000 kr nytt...

I min värld motsvarar Boj en hög kvalité. Både på hantverket och på detaljerna. Dessutom har vi redan nämnt de billiga reservdelarna, att det är tillverkat i Sverige, att det går att göra vid närstintill ALLT (häst som går igenom taket, häst som går igenom väggen, häst som sparkar sönder baklämmen etc)

Jag tycker att det låter som ett rätt styvt pris för en -94:a, men det beror givetvis på skicket! Fast även om skicket är bra är nog priset väldigt högt för en 13 år gammal kärra - oavsett att det är en Boj... :crazy:

Har en boj bravo transport modell från 91 eller nått sånt alltså gammal men är jätte nöjd. Vill inte ha en annan transport.Renoverar hellre denna om och om igen..:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en 91:a:idea:
är så nöjd...
Har aldrig haft nån anmärkning på besiktningen på den...

Senast ändrad:

Har även hittat ett för 39´ med sadelkammare och garderob från 95. Med nya bromsar och ska vara i fint skick.

Läste på Bojs hemsida att de har haft aluminium golv i mer än 10år. Undra om då detta släp har det? hmm

blir tokig på dett med alla transporter! ibland vill jag bara ha ett enkelt billigt för typ 20tusen enkel axlat från ca 91... ibland vill jag ha ett som det ovan, men att jag då ska försöka hyra ut det för att månads kostnaden ska bli lägre... HUR ska jag göra? kan inte ni bestämma åt mig?:crazy:

Jag hade INTE räknat med att hyra ut det för att få det hela att gå runt. Jag hade f ö aldrig i hela livet lånat ut vårt släp till någon, jag har riktiga mardrömsexempel på hur det kan se ut när de kommer tillbaka.

Kompisen lånade ut sitt till goda vänner, trots att de kan köra visade det sig vid besiktning att de lyckats totalkvadda släpet, allt var vridet. Och kompisen VISSTE med sig att hon kört väldigt försiktigt. Och omöjligt att kräva någon på ersättning efter så långt tid.

Nej, jag är rädd om mina grejor och vet att folk är mindre varsamma när det inte är deras egna prylar.

Dessutom blir det svårt med försäkring om det händer något när man hyrt ut utan registrerad firma med gällande försäkring...

Jag hade INTE räknat med att hyra ut det för att få det hela att gå runt. Jag hade f ö aldrig i hela livet lånat ut vårt släp till någon, jag har riktiga mardrömsexempel på hur det kan se ut när de kommer tillbaka.

Kompisen lånade ut sitt till goda vänner, trots att de kan köra visade det sig vid besiktning att de lyckats totalkvadda släpet, allt var vridet. Och kompisen VISSTE med sig att hon kört väldigt försiktigt. Och omöjligt att kräva någon på ersättning efter så långt tid.

Nej, jag är rädd om mina grejor och vet att folk är mindre varsamma när det inte är deras egna prylar.

Dessutom blir det svårt med försäkring om det händer något när man hyrt ut utan registrerad firma med gällande försäkring...

ja, det är ju just sånt jag är rädd för, vill egentligen ha mina saker för mig själv... men då är det en ekonomisk fråga.. men man kanske kan hitta något fint äldre släp..

Pratade med en hästtransport försäljare förut, om Boj med aluminium golv. Han sa att det var väldigt vanligt att gummi listen mot golvet släpper, men att det är lätt och fixa till.
Känner ni till det? Är det vanligt?

Vart sitter det en gummilist mot golvet? :confused:

Menar han att golvgummimassan kan gå sönder? Det är lätt att fixa, även om jag aldrig varit med om det på mina två Boj.

Eller sitter där kanske en list mellan väggarna och golvet? Är det just där så vet jag att den konstruktionen gjordes om vid årsskiftet -05/06 just för att undvika att väggens underkanter tar åt sig fukt underifrån.

Då får nog kolla mer om det där med gummilisterna och var exakt de sitter!

hmm.. jag vet inte riktigt hur det ser ut.. men han sa att man lagar det lätt med en massa som man blandar till.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sassy
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 205
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka