Boktips - hästböcker för femåringar?

Gnapp

Trådstartare
Jag har en systerdotter, som tycker om hästar, som fyller fem år nu i dagarna. Jag funderar på om det finns några hästböcker som är lagom för den åldern. Jag har tyvärr träffat henne alldeles för lite för att ha någon riktig koll på vad hon tycker om för slags böcker (det är förstås högläsning/bilder det handlar om än), men kan någon ge mig tips på böcker i lagom svårighetsgrad? (Minus för alltför "prinsessiga" böcker; inget my-little-pony-artat, alltså, utan mer "riktiga" hästar.)

Sv: Boktips - hästböcker för femåringar?

min 6åring älskar penny och min häst, de går att läsa högt ur å även kika i själv med massor av bilder, ge henne en prenumeration!

Precis vad jag tänkte säga :idea: I dem behöver man inte läsa så mycket - man förstår oftast genom att bara titta på bilderna :bump:

Min dotter som snart fyller fem gillar Mulles stora ponnybok. Dock håller jag inte med om allt som står i den, så det blir mer att jag berättar runt bilderna, än att läsa högt. De gånger jag har läst ur den, har dock inte haft några problem att hänga med.
Jag köpte den på Tradera, och jag har sett att den finns där rätt ofta. En annan bok som hon gillar är Pollux faktabok om hästraser.

Sigge böckerna!!! Dom är lättlästa, fina bilder och helt suveräna!!!:banana::);):idea:

Jag minns en serie om russets Vitnos ,är nog precis lagom för femåringar .Ingen bilderbok men lagom högläsning. Om jag inte minns fel så är de skrivna av Marie-Louise Rudolfsson.

Sigge böckerna!!! Dom är lättlästa, fina bilder och helt suveräna!!!:banana::);):idea:

:love:Dem skulle jag också rekomendera!
Åhhh, längtar tills min lilla tjej blir stor nog för att uppskatta en mysig lässtund!

Sigge böckerna är dessutom löst verklighetsbaserade så vissa saker kan man känna igen sig i. (författaren är uppfödare till en av mina hästar)

Jag minns en serie om russets Vitnos ,är nog precis lagom för femåringar .Ingen bilderbok men lagom högläsning. Om jag inte minns fel så är de skrivna av Marie-Louise Rudolfsson.

Kan bara hålla med. Vitnos läste jag som barn och har även läst för flickorna när de var mindre.

Sigge böckerna gillar både min snart sjuåring och hennes lillebror snart fyra så de är verkligen ett bra tips! Annars är det rätt ont om böcker för den åldern, tyvärr...

(Jag hör egentligen inte hemma här men den här boken FÅR ni bara inte missa!)
När jag var i den åldern fick jag en bok som hette "Moffe en mycket liten häst"
Den handlar om en liten liten ponny (tre maskrosor hög) som jag blev djupt förälskad i :D Moffe jobbar på ett ridlekis och är alldeles underbar i sina funderingar och förklaringar. Den är verkligen toppen och min stackars pappa fick läsa den minst en gång om dagen för mig, fast den är rätt "lång" :D

Åh, någon har väckt liv i min gamla tråd! Trevligt!

Hon fick ett par Sigge-böcker förut, jag tror det var i julas, och har sen lånat resten av serien på bibliotek, så den gick hem; dem tyckte hon väldigt mycket om. Nu ganska nyss fick hon ett par Vitnos-böcker - jag får se om de passar lika bra.

Annars känns det som att om tre år eller så kommer det att finnas hur mycket som helst, men alla de böckerna handlar även om problem i skolan och sådant, och det kändes inte riktigt rätt för en sexåring. Än. Men snart! :-)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka