Att "curla"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att "curla"

En två åring mår bra av att veta att man får inte kasta saker på andra så att det gör ont. En två åring mår bra av att veta att det trugas inte med mat, antingen äter man eller så låter man bli. Jag säger inte att man måste äta upp allt, men man leker inte med maten, kastar den på andra osv
Barn mår bra av att veta att de behövs, vi behöver deras hjälp annars blir det jobbigt och tråkigt för alla, dvs vi hjälps åt att städa, laga mat osv.
Barn mår bra av att när man går längs en trafikerad väg så håller man man föräldern i handen, sitter i vagnen eller på axklar, man springer definitivt inte rakt ut i vägen.
Barn mår bra av att lära sig att man måste vara snäll mot andra människor, och djur, man måste respekter att man ibland vill vara ifred, och det gäller åt båda håll och alla.
 
Sv: Att "curla"

Zeli skrev:
Jag menar - vad kan man köpa för 20kr??

Om 20 kr är lite eller mycket beror ju på om barnet får köpa allt själv eller bara ha dessa 20 kr till godis på helgen exempelvis. Håller med, 20 kr räcker inte långt, men är det en 8-åring som får ALLT annat av föräldrarna (kläder, skor, böcker, tidningar, leksaker, lördagsgodis etc) och bara har de 20 kr att köpa vad som helst eller spara, så är ju 20 kr rätt lagom. Men knappast om det ska räcka till att köpa egna saker... :smirk:
 
Sv: Att "curla"

smulis27 skrev:
Alltså nu måste jag undra, för nu har jag hört det där till leda! Väd är det för gränser och regler som barnen mår bra av och vem ska bestämma dem?

Mår en fyramånaders bebis bra av att lämnas skrikande själv i sängen för att den måste lära sig att vara självständig? Mår en treåring bra av att ha som regel att vara tvungen att äta upp maten? Blir barnen mer redo för vuxenlivet av veta att deras vilja växer i skogen och att det är föräldrarna som bestämmer vad man får och inte får, oavsett hur det påverkar barnen? Detta är riktiga exempel, från riktiga föräldrar som också säger detta att barn mår bra av regler och rutiner. Jag är tveksam till att det är så enkelt...

Jag bara undrar rent generellt.

Att barn behöver gränser och regler för att lära sig veta vad som är rätt och fel skriver jag under på. Att få veta vilka regler som gäller i samhället rent generellt (inom familjen till en början när de är små) tror jag är viktigt, för barn kan inte själva veta det från början. Att guida dem så rätt som möjligt, men inte klampa över deras integritet som ditt exempel "din vilja växer i skogen". Barn är också människor, med egna idéer och viljor, men utan vuxnas inblandning så blir det inte rätt alla gånger. Vad som sen är rätt eller fel metod är upp till den enskilda familjen, men grunden borde vara att låta barnen vara med i familjen och bestämma upp till sin egen förmåga, och därefter som förälder guida rätt. Att förbjuda och ha "omöjliga" regler bara för att det är jag som är vuxen och förmodas veta bäst, tror jag däremot inte ett dugg på!
 
Sv: Att "curla"

smulis27 skrev:
Alltså nu måste jag undra, för nu har jag hört det där till leda! Väd är det för gränser och regler som barnen mår bra av och vem ska bestämma dem?

Mår en fyramånaders bebis bra av att lämnas skrikande själv i sängen för att den måste lära sig att vara självständig? Mår en treåring bra av att ha som regel att vara tvungen att äta upp maten? Blir barnen mer redo för vuxenlivet av veta att deras vilja växer i skogen och att det är föräldrarna som bestämmer vad man får och inte får, oavsett hur det påverkar barnen? Detta är riktiga exempel, från riktiga föräldrar som också säger detta att barn mår bra av regler och rutiner. Jag är tveksam till att det är så enkelt...

Jag bara undrar rent generellt.

Nej, att lämna en bebis ensam gråtande i sängen låter ju inte kul, och inte heller har ju den ett sådant "medvetande" att den "förstår".

Nej - att tvinga ett barn att äta upp maten även om det inte är hungrigt eller tycker om anser jag vara både dumt och elakt.
Däremot så ställer man fram den mat familjen äter, barnet väljer själv om/hur mycket det vill äta (utan en massa trugande och tjafsande) - men det bjuds inte på mackor och godis en halvtimma senare för att barnet är hungrigt pga att det inte kände för att äta köttbullar idag.

Nej - ett barn ska ha klara regler som sätts upp med tanke på barnets bästa. Ett barn ska kunna argumentera för "sin sak", föräldrarna bör lyssna och sedan förklara VARFÖR det är föräldranas relger som gäller - tex OM mamma säger att 13åringen inte får vara ute på stan och driva fram till klockan tio på kvällen så är det så (man förklara varför och ser till att "regeln" efterlevs), om pappa säger att de inte ska köpa godis när de är och handlar så ska INTE pappa ändra sig och köpa godis bara för att barnet lägger sig ner på golvet i affären och skriker osv...

Jag tror visst att barn behöver gränser och regler, man går och läger sig vissa tider, man slår inte andra barn, man ringer hem och talar om var man är osv... den som sätter de här gränserna kan naturligtvis inte vara barnen utan det är föräldrarnas sak att uppfostra och vägleda sina barn in i vuxenlivet (där det också finns gränser och regler - tex man måste komma i tid till jobbet, man slår inte någon på käften för att han/hon tränger sig före i konsumkön osv..)
 
Sv: Att "curla"

Jippo skrev:
Att barn behöver gränser och regler för att lära sig veta vad som är rätt och fel skriver jag under på. Att få veta vilka regler som gäller i samhället rent generellt (inom familjen till en början när de är små) tror jag är viktigt, för barn kan inte själva veta det från början. Att guida dem så rätt som möjligt, men inte klampa över deras integritet som ditt exempel "din vilja växer i skogen". Barn är också människor, med egna idéer och viljor, men utan vuxnas inblandning så blir det inte rätt alla gånger. Vad som sen är rätt eller fel metod är upp till den enskilda familjen, men grunden borde vara att låta barnen vara med i familjen och bestämma upp till sin egen förmåga, och därefter som förälder guida rätt. Att förbjuda och ha "omöjliga" regler bara för att det är jag som är vuxen och förmodas veta bäst, tror jag däremot inte ett dugg på!

Den definitionen skriver jag under på! :)
 
Sv: Att "curla"

Jippo skrev:
Om 20 kr är lite eller mycket beror ju på om barnet får köpa allt själv eller bara ha dessa 20 kr till godis på helgen exempelvis. Håller med, 20 kr räcker inte långt, men är det en 8-åring som får ALLT annat av föräldrarna (kläder, skor, böcker, tidningar, leksaker, lördagsgodis etc) och bara har de 20 kr att köpa vad som helst eller spara, så är ju 20 kr rätt lagom. Men knappast om det ska räcka till att köpa egna saker... :smirk:

Ja för en 8-åring kan ju 20kr vara bra, men för en 13åring? Nja.. JAG tycker i alla fall inte det.
 
Sv: Att "curla"

Zeli skrev:
Ja för en 8-åring kan ju 20kr vara bra, men för en 13åring? Nja.. JAG tycker i alla fall inte det.

Nej, det kan jag väl hålla med om :) Men å andra sidan vet man ju inte öht vad en familj har för inkomster, så vad föräldrarna har råd att ge sina barn i veckopeng är ju inget som nån annan kan bestämma över oavsett om man tycker det är lite eller mycket :smirk:
 
Sv: Att "curla"

vad är det 13 åringen köper om han får mer pengar.......en trettonåring som får 20 spänn har nog inget krav på sig från föräldrar att köpa kläder, hygienartiklar, betala hobbys, biobesök ,telefon för dessa pengar - alltså bara godis.

Är det uppfostrande att ha obegränsat med pengar till godis, kläder, tv-spel mm.

Många 13åringar får idag barnbidraget, 950 spänn att bara blåsa - ok det ska räcka till nöjen o impulsklädshopping - o det gör det, 24 st 33 cl öl kostar en hundring, pizza en 50 lapp, en snygg jacka 200:- som polarn köpte av en snubbe som visst har suttit inne för häleri - han säljer asbilliga mobiler också, fan vad konstigt att många tonåringar super skallen av sig och har en sned uppfattning om vad pengar är.
Vet 2 tjejer 14 år gamla som delade fodervärdshäst i början på 90-talet. Hästägaren betalade hovslagaren o försäkring, sen skötte dom rubbet foder, träning, stallhyra på sina barnbidrag ++++ att dom köpte alla sina hygienartiklar, nöjen, kläder - undantag examenskläder o vinterjacka. Var dom utfattiga, trasiga o ledsna - nä dom gick på bio, shoppade o tävlade nån gång då o då. Men dom fick prioritera.
 
Sv: Att "curla"

Luff skrev:
vad är det 13 åringen köper om han får mer pengar.......en trettonåring som får 20 spänn har nog inget krav på sig från föräldrar att köpa kläder, hygienartiklar, betala hobbys, biobesök ,telefon för dessa pengar - alltså bara godis.

Är det uppfostrande att ha obegränsat med pengar till godis, kläder, tv-spel mm.

Många 13åringar får idag barnbidraget, 950 spänn att bara blåsa - ok det ska räcka till nöjen o impulsklädshopping - o det gör det, 24 st 33 cl öl kostar en hundring, pizza en 50 lapp, en snygg jacka 200:- som polarn köpte av en snubbe som visst har suttit inne för häleri - han säljer asbilliga mobiler också, fan vad konstigt att många tonåringar super skallen av sig och har en sned uppfattning om vad pengar är.
Vet 2 tjejer 14 år gamla som delade fodervärdshäst i början på 90-talet. Hästägaren betalade hovslagaren o försäkring, sen skötte dom rubbet foder, träning, stallhyra på sina barnbidrag ++++ att dom köpte alla sina hygienartiklar, nöjen, kläder - undantag examenskläder o vinterjacka. Var dom utfattiga, trasiga o ledsna - nä dom gick på bio, shoppade o tävlade nån gång då o då. Men dom fick prioritera.


Hmmm.. nu hänger jag inte med riktigt faktiskt.
Först säger du att OM ungdomar får pengar att röra sig med så köper de öl, hälerigods och får en sned uppfattning om va pengar är - i nästa andetag berättar du om två tjejer som lärt sig att prioritera och sköta sin ekonomi.

Vart vill du komma med det här inlägget?


Skulle det föresten vara konsitg att en 13åring själv vill köpa saker? Eller är det skadligt om dom har råd att köpa en pizza? Eller om de själva får avgöra om de "har råd" och ska gå på bio med kompisarna?
 
Sv: Att "curla"

Dom fick inte sitt barnbidrag att blåsa utan att leva på......, om du vet vad det kostar att ha häst så förstår du hur mycket pengar dom hade över till kläder,skor, nöjen o smink. På den tiden var barnbidraget 750 kr - när hästerit var betalt hade dom ca 2-300 kr/mån kvar var (dom är tvillingar).

Många ungdomar idag får sitt barnbidrag att BARA ha kul för. Och kul har dom - som jag beskrev tidigare.
 
Sv: Att "curla"

Luff skrev:
vad är det 13 åringen köper om han får mer pengar.......en trettonåring som får 20 spänn har nog inget krav på sig från föräldrar att köpa kläder, hygienartiklar, betala hobbys, biobesök ,telefon för dessa pengar - alltså bara godis.

Och limpa uppenbarligen...
 
Sv: Att "curla"

Oj missade frågor -
Jag tror att en trettonåring som får en veckopeng på 20 kr
A Har tillgång till andra pengar genom jobb(inom familjen), gåvor osv

B Får saker genom att kunna argumentera sakligt varför han behöver dessa, eller helt enkelt frågar om det finns pengar att gå på bio för och då finns det eller inte.

C har föräldrar som inte har råd att ge mer - och det behöver inte innebära misär - man kanske hellre sparar till en underbar resa för familjen.

Sluta tycka synd om ungar av denna anledning, en unges lycka ska väl inte mätas i veckopeng. Se hellre till mängd tid som spenderas m ansvarsfulla vuxna (helst föräldrar) utanför skoltid.
Luff - Fritidsledarn som inte ser att rika barn är lyckligare än fattiga
 
Sv: Att "curla"

Om han tar hem en bunt polare o bjuder dom på fika ja. Detta fall beskriver klyftiga barn så jag tror inte att dom ens testar, om nu fallet ens existerar. Men fatta vilket avbräck i denna familjs ekonomi det gör om 5 ungar skulle bjuda polarna på fika även om det bara skedde ibland - en fika kanske motsvara 1 middagskostnad för dom.
 
Sv: Att "curla"

Luff skrev:
Om han tar hem en bunt polare o bjuder dom på fika ja. Detta fall beskriver klyftiga barn så jag tror inte att dom ens testar, om nu fallet ens existerar. Men fatta vilket avbräck i denna familjs ekonomi det gör om 5 ungar skulle bjuda polarna på fika även om det bara skedde ibland - en fika kanske motsvara 1 middagskostnad för dom.

Det var bara ett konstaterande.

Jag fick betala halva min sommarlovslön i hyra när jag var 14 år. Jag fick INGA fickpengar till hygienartiklar (de första åren använde jag lappar av sönderrivna handdukar som bindor, och senare gjorde jag egna tamponger av toapapper). Jag fick inte ringa hemma, för jag skulle minsann lära mig att det kostade pengar, så jag fick knalla ut till telefonkiosken om jag ville ringa någonstans. Ja, detta är fullkomligt sant. Inte blev jag särskilt styrkt av detta.
 
Sv: Att "curla"

Luff skrev:
Dom fick inte sitt barnbidrag att blåsa utan att leva på......, om du vet vad det kostar att ha häst så förstår du hur mycket pengar dom hade över till kläder,skor, nöjen o smink. På den tiden var barnbidraget 750 kr - när hästerit var betalt hade dom ca 2-300 kr/mån kvar var (dom är tvillingar).

Många ungdomar idag får sitt barnbidrag att BARA ha kul för. Och kul har dom - som jag beskrev tidigare.

Jaha - och om man inte har häst så är det uteslutet att man får sitt barnbidrag att "leva" på?
Herre gud - dom kanske har jakt som hobby, eller så kanske de kör go cart eller vad som hellst... och ÄVEN om det nu är så att dom inte har en "dyr" hobby så - ja då får de väl hushålla med pengarna på det sätt som de finner bäst, precis på samma sätt som du och jag?

Jag förstår fortfarande inte vad det är du far efter - är det fel att ge barnen en viss "månadspeng" att använda?
Är det OK om de har häst, men inte annars? Eller är det så att det är OK om de måste köpa kläde och skor själva (eller köper de snodda jackor då)?

Om ungdommar har "kul" på det sätt som du verkar förutsätta att alla ungdommar har (ja, utom dom som själva får betala för sin häst då) beror nog inte på hurvida de får sitt barnbidrag eller inte - det har nog mer med allmän koll och uppfostran att göra (regler och gränser).
 
Sv: Att "curla"

Om en 13 åring får 950 kr att BARA ha skoj för så anser jag att det är helt onödigt ja, därför att jag ser hur ungdomar idag använder sina pengar - träffar massor i mitt jobb som projektledare för ungdomsmässor, tjejseminarier, ungdomscafeer, fritidsgårdar mm.
Om man har en dyr hobby som du nämner och betalar den med barnbidraget så är det väl samma sak som att ha häst.

Du får nog läsa vad jag skriver - det finns ungdomar idag som får kläder, skor, mobil+kontantkort, hobby betald OCH ändå får förfoga över 950 spänn i månaden till bara nöjen, och det är jävligt mycket pengar. Och då är det inte rikemansbarn.

Förstår du nu, JAG tycker att 950 kr/mån till en 13 åring till BARA nöjen är för mycket då jag har ERFARENHETER av vad dom pengarna går till.
 
Sv: Att "curla"

Ja, OK då är jag med på tåget och förstår vad du menar. =) Jag kan nog också tycka att det är mycket pengar att ha för att bara ha kul med för en 13-åring.

Personligen tycker jag att någon form av meddelväg kan vara att föredra... tex du får hel ditt barnbidrag, men du får då köpa det och det själv, eller du behöver inte köpa några "basprylar" alls utan får använda din månadspeng bestående av x-antal kronor till kul.
Att som tretton år ha 1000kr att bara ha roligt för tycker jag låter mycket, men å andra sidan så tycker jag att 80kr är ganska lite....

För att vara ärlig så var nog det jag reagerade mest på i ditt inlägg att det lät som om att ALLA ungdommar som får "mycket" pengar ovilkorligen kommer att var ute och supa och göra dumheter... så är det ju inte (och det tror jag väll innerst inne inte att du menar heller). Det har inte att göra med om man får (för)mycket pengar att röra sig med, utan hur man uppfostras.
För de erfarenheter du ha av vad de pengarna används till motsägs av andra erfarenheter som anda männsikor har där ungdommar inte alls använder sina pengar till att hitta på dumheter...
 
Sv: Att "curla"

Dom ungar som sköter sig dvs inte går över gränsen, är inte så intressanta i det här fallet även om det inte finns någon anledning för dom heller att ha en månadspeng på 950 kr om det är så att dom inte har några krav på hur det ska användas, jag ser problem i att det köps plagg för 600 kr som inte går att tvätta osv ingen vidare klara dig senare i livetfostran hur skötsam än ungen är.

Jag tror att dom som du menar sköter sig för att dom är uppfostrade sparar pengar, köper datorspel = hobby, köper kläder som ska användas (inte bara partyblåsor), kanske en snygg möbel till sitt rum, cdskivor osv om dom får barnbidraget. Alltså faller dom inte in i kategorin bara nöjen. Detta är väl jättebra. Jag menar inte att det måste vara strängt tillsagt av föräldrar vad pengarna ska gå till, naturligtvis fixar en del ungar detta själva.

Men fortfarande finns min olyckliga "rika" grupp kvar........dom får pengar men inget ansvar.
Helt onödigt.
 
Sv: Att "curla"

Jag undrar ocksa vad "curling" innebar?? Jag trodde det var en sport som har med is, sopkvastar och runda stenar att gora ;) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp