Att "curla"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sar

Trådstartare
Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att höra era åsikter. Jag har absolut inget emot att barn hjälper till men i detta fallet tycker jag mamman går lite väl långt. Hur ser det ut i er familj? jag har varit tvungen att korta texten något






Är det rimligt att hemmavarande barn under 18 ska tala om vad som gäller för mig som är 35 fyllda hur det ska fungera? Det är inte speciellt snällt mot dem ens! Jag föddes ju knappast heller med den kunskap och den erfarenhet som jag idag samlat på mig genom åren.

Varför skulle barnen av sig själva förstå och veta?

Det är ju därför de har föräldrar, som lär, leder, tränar, hjälper och stöttar dem, så att de med tiden, när de är flygfärdiga, fixar det därute, i vår tid som är allt annat än lätt att leva i!

Jag ser det så tydligt sedan vi flyttade ihop. Jag höll på att bli vansinnig på de nya små liven, käre gud vad mitt hårt prövade tålamod gick åt! Jag curlade, servade, passade upp… Maximalt osjälvständiga var de, ständigt vana att få allt ifrån underhållning till det praktiska ordnat åt sig, och inlindade i bomull som de var - som det hette förr: bortskämda snorungar. Jag slet mig i håret och höll på att faktiskt bli galen med jämna mellanrum. Det var bara kärleken till mannen som gjorde att jag orkade och fortsatte.

Fortfarande har vi samtal om att inte ge dem färdiga lösningar hela tiden. Vi måste låta dem tänka själva. Hur ska de annars lära sig använda huvudet? "Vad ska jag göra? Jag har ingenting att göra!” Klassiskt. ”Ingen aning”, är ett faktiskt ett bra svar, under tiden som man lugnt fortsätter med sitt. Om man låter det stanna där, kommer ungen strax på något.

I dag är de före detta små plågorisen på god väg in i en mycket skönare tillvaro, där de också själva känner hur mycket de faktiskt kan och klarar. Och jag inte bara tål dem, jag gillar dem – de är go’a ungar när de får chansen, som alla barn.

Och det är inte så svårt. Det är mycket svårare med "besvärliga" barn, de barn som vi själva är med och formar och skapar. De är det inte från början. De blir det för att de söker ledning, vill veta och inte får svar. Då blir barnen jobbiga, TILLS DE FÅR SVAR!

Att förändra ett beteende/vana tar mellan 2-5 dagar, beroende på hur konsekvent den vuxna är och hur gammalt barnet är.

Vad gäller sömnen har jag valt att lugna barnet i sängen, gå dit och tala om, i handling, att sängen är den skönaste bästa platsen nattetid, den egna sängen. Jag tar inte upp barnet. Genom att ta upp barnet skulle jag bekräfta dess eventuella oro/frågor. ”Joo, du har nog rätt, jag behöver nog skydda dig, jag förstår om du inte kan sova i din egen säng”, är vad man då i handling talar om för barnet. Inte nog med att barnet inte får sin nödvändiga, välbehövliga sömn, den arma föräldern får det ju inte heller! På morgonen är båda helt slut, och så går förmiddagen åt till att försöka ta igen nattens förlorade timmar. Har man då dessutom lite mer att stå i än att ta hand om den lilla älsklingen, är man snart inne i ett ekorrhjul av sömnbrist, som slår sig på allt och alla i närheten.

Och då är skulden inte långt borta.

Genom skulden ödelägger man barns inneboende förmåga. De är ju fantastiskt läraktiga, rena rama mönstereleverna, bara de ges förutsättningar! Att ge dem skammen och skulden i stället, bromsar och förhindrar deras naturliga önskan att lära och vilja att göra rätt och bra. Att låta dem ta konsekvenser av ett mindre fördelaktigt beteende är inte straff, det är hjälp och ledning för det som komma skall därute.

Jag får ofta credit för barnen på bortaplan; folk säger olika positiva saker till mig om dem, så något måste jag ju göra rätt. Det tristaste är den negativa attityd jag ibland möts av. På direkta frågor om hur jag gjort, eller vad, i olika situationer svarar jag förstås, men då svaren inte riktigt passar in eller känns för obekväma att genomföra, så förstår jag inte varför jag får frågor.

”Hur gjorde du med 13-åringen, när han…” eller: ”Hur bär du dig åt för att få dem att hjälpa till? Hjälper småbarnen också till?” Och då räknar de våra 8-åringar som småbarn, som för mig är skolbarn, inte så små, medan 4-åringen är ett "småbarn". Men visst hjälper även han till, efter ålder, mognad, förmåga.

11-åringen städar på fredagar, dammsuger, skurar golven. Alla barnen har en dag i veckan i köket att självständigt, utan min inblandning ta hand om dukning, avdukning, och hela köket, torka och få undan tills det skiner. Det gör fyra dagar för mig som jag kan ägna tid åt annat. 4-åringen har ingen egen dag ännu, men assisterar de andra istället. Dagishämtning av ovannämnda 4-åring faller på 8-årig storebror, så även lämning vissa gånger då mannen, som annars tar med honom på morgonen, inte kan eller är bortrest. Det frigör ytterligare tid för mig. Tvättstugan är mannens avdelning.

Så vad blir över till mig? Så vad gör jag då, kan man ju undra - faktum är att många gör det.

Skolbiten faller helt på mig, föräldramöten, kvartsamtal till fem barn. Inklusive fyra barns läxor, prov m.m. All handling, all matlagning - men 13-åringen står absolut på tur att lära sig den biten. För sju personer blir det ett ganska stort matkonto. Storhandlandet sköter jag med hjälp av mina pojkar, 11- och 13 åringen, de packar, bär och lyfter in i bilen; min enda syssla när jag storhandlar är att köra dit bilen, bestämma innehållet på listan och öppna plånboken när det ska betalas. Smidigt, enkelt, aldrig tjat. Det tar inte ens speciellt lång tid.

Om barnen ska erhålla veckopeng, max 20 kr/unge/vecka, ska de hålla ordning på sitt eget, sköta sin dag i köket, och sköta dagishämtning. Storstädningen av golven ger en extra slant. Dottern, min 8-åring, har just fått i uppdrag att sköta toaletterna, det är fyra stycken, och att utan gnäll åka med mig och handla. Om de där bitarna tuffar på utan gnissel får man veckopeng, annars inte. Det är ett enkelt val för dem.

Ibland hamnar vi i konflikt om datorn. Då blir det antingen den tid jag sagt eller ingenting; det är enkelt. De TV-spel som finns är hårt reducerade, framförallt till tiden, och man spelar bara när det nödvändiga är färdigt. Det händer att dateriet försvinner i flera veckor. Det gäller främst mina söner och är något de själva ordnar åt sig genom att inte respektera det som är sagt. Alltså tar jag bort den helt. Gud, vad arga de blir på mig då, men tyvärr, det är tråkigt men inget jag kan göra så mycket åt! Det är jag som bestämmer tills de fyller 18 år, och så länge de fortfarande bor hemma, så är det mina regler som måste gälla.

Visst kan man mötas på halva vägen ibland, kompromissa eller ha önskemål, men det måste vara de vuxna som har hand om besluten.

Egna val och möjlighet att träna ansvar är också en viktig frihet för dem.
Till exempel om rummet ska vara klart innan vi ska iväg nånstans, så tjatar jag inte att de ska sätta igång, utan informerar om när vi åker och att om det inte är klart då, får man tyvärr stanna hemma. Sedan är det fritt att bestämma när man ska göra jobbet. Klokast är dock att sätta igång rätt snart, så man hinner, så att man får åka med på det roliga sedan.

Det är ju faktiskt inte speciellt krångligt eller ens svårt att fostra och leda barn, via uppmuntran, glädje och konsekvenser - och att självklart vara konsekvent också när man tror att taket ska rasa av högljudda protester. Att någonstans tro på och vara lugn i det man gör och stå för de beslut som fattas.

Min 13-åring hade problem med tider ett tag. Det resulterade i ett val: antingen ingenting alls, eller hålla och passa tiderna. Vid två tillfällen provade han att använda familjens telefon i långa stunder för dyra mobilsamtal till sina kamrater. Det resulterade i han fick använda sina egna knappa resurser till stora delar av familjens telefonräkning när den kom. Inte populärt kan jag tillägga, men problemet har aldrig kommit tillbaka. När barnen släpat hem kompisar för att tömma kylen på limpa och litervis med mjölk har de fått handla nytt för egna pengar. Vi har omöjligt råd att hålla kvarterets ungar med mellanmål.

Och vi har mycket kul också! Det är inte bara gränser, konsekvenser och evighetssysslor. Humorn är ett gott hjälpmedel i samvaron med barnen. Tokroligt, knasigt, galet - så lite gör barn glada. Man behöver inte stå på huvudet och göra av med en massa pengar för att ha kul, roa och underhålla. Grimaser, knäppa kommentarer, hoppa på ett ben mitt i stan, prata tvärtom… Det finns mycket gratis, som bara den egna uppfinningsrikedomen drar gränser för.

Vid ett tillfälle började det regna, när vi just tänkt oss en heldag med picknick en bit bort. Vi hade den iallafall, på vardagsrumsgolvet med filt och allt, medan regnet öste ner som värst. Vi hade högläsning i stället, jag läste flera kapitel, jag föredrar den sortens lugna ”underhållning” tillsammans framför det tvivelaktiga innehåll som barnkanalerna serverar.

Att göra sig i ordning på kvällarna med tvätt och tandborstning tar de hand om själva. Sedan ger jag varje unge en egen stund på sängkanten. Det är oftast då som förtroendena kommer, när det stillnar om kvällen och vi har en odelad stund tillsammans. De stunderna svarar jag inte i telefon eller gör annat. Den tiden är vår ohackade tid. Min man finns inte tillgänglig i veckorna, så vardagen med barnen faller på mig. Då gäller det att sy ihop det hela utan att slita ihjäl sig på kuppen, och helst också ha trevligt under tiden. När det åter är lugnt i lägret, vid 8-tiden för alla, 9 för 13-åringen när han tränar, är tiden åter min egen. Kvällarna behöver jag inte ägna åt hushållssysslor, eftersom allt sådant klaras av tillsammans på dagtid.
 
Sv: Att "curla"

Sar skrev:
Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att höra era åsikter. Jag har absolut inget emot att barn hjälper till men i detta fallet tycker jag mamman går lite väl långt. Hur ser det ut i er familj? jag har varit tvungen att korta texten något

En del av texten gjorde att jag tror det är ett skämt. Något som totats ihop för att få se Anna svara helt enkelt...

Men kanske finns det någon som har de så. Hon har ju onekligen många barn och alltså inte någon vidare tid eller mycket pengar till någon av dem men för mig verkar det hysteriskt att ha alla dessa villkor för veckopengen. Visst, att man ska plocka undan efter sig är ju helt OK men när det börjar handla om att hämta på dagis...! :eek:

Det där med dagishämtningen berörde mig nästan mest. Jag skulle absolut inte låta en åttaåring hämta ett småsyskon. Nu kan det ju vara en mogen åttaåring och det framgår inte om dagiset är i samma hus/gård eller om man måste gå någonstans men måste man gå så har en åttaåring inte särskilt bra trafikkunskaper. Dessutom skulle jag själv vilja prata med förskolepersonalen om hur dagen varit för mitt barn! Underligt om inte förskolepersonalen reagerar på att det alltid kommer en åttaåring...?

Det där med att åttaåringen skulle städa alla toaletterna stör jag mig också på (mycket mer än att elvaåringen dammsuger). Varför ska hon få det absolut tristaste av allt ensam? Dessutom fyra stycken (vilket får mig att undra hur lite pengar de egentligen har om de har råd med bostad med så många toaletter - har man så stor bostad så kan väl en elvaåring få mer än 20 kronor i veckopeng???)

Tja - är det en riktig insändare???

Hos oss funkar det inte så här är allt jag kan säga. Dottern har inte hunnit få veckopeng än men nästa år börjar hon ettan så det blir nog då. Hemma städar hon sitt eget rum (fast jag får visa viss entusiasm och sätta igång henne) och plockar undan sina leksaker från vardagsrum och kök. Städar gör hon inte - jag har ingen lust att ha alla de kemikalierna bland ett yngre barn. Hjälper oss med maten ibland och dukar och dukar av däremot.
 
Sv: Att "curla"

Jag tror faktiskt inte att en åttaåring FÅR hämta på dagis iallafall inte som regel. Det är klart att bor man i porten bredvid så kanske nångång då och då, men inte varje dag, jag tror att det är ljug och överdrift.
 
Sv: Att "curla"

Jag tycker det är oerhört tragiskt att barnen får handla ny mat själva om de har med kompisar hem och bjuder dem på mellis! Detta tror jag kan leda till att barnen slutar ta med kompisarna hem, för har man bara 20kr i veckopeng så är det en dyr utgift att köpa mjölk och bröd. Är det inte viktigare att främja barnens sociala liv och låta dem ha roligt med sina kompisar både borta och hemma, än att de tvingas neka sina kompisar att komma hem till dem (eller iaf att äta med dem), pga att man som barn inte har råd???

Och sedan det där med dagishämtningen... Hu! :eek:

Jag tycker att vissa saker i inlägget hade lite logik, men det mesta var bara för mycket. Självklart ska man inte vara någon curlingförälder, men det får ju inte gå till överdrift åt andra hållet!
 
Sv: Att "curla"

Jag tror att det är tyvärr är en riktig insändare. Det var Anna själv som lade in den och berättade att hon fått den som mejl. Något som förvånade mig var att de två svar som kommit på insändaren var odelat positiva?!
Är det något att beundra att m,an är stenhård mot sina barn? Ska åttåringar behöva ha köksdagar helt själva och ska de behöva städa 4 toaletter? Ska barn förlora pengar på att bjuda hem kompisar?
Mamman (nu står det inte så mycket om pappan) verkar faktiskt vara den som gör minst.....
 
Sv: Att "curla"

Klart att ungar ska hjälpa till hemma, efter förmåga. Det här tycker jag var det värsta:
Sar skrev:
Det är jag som bestämmer tills de fyller 18 år, och så länge de fortfarande bor hemma, så är det mina regler som måste gälla.
Självklart är vuxna bättre på att på lite längre sikt se vad som är bra för ungarna, men nu är det ju människor man uppfostrar och inte hundar. I människouppfostran ingår ju att lära sig att ifrågasätta och tänka kritiskt, och det måste ungar tillåtas att göra. Skitjobbigt för en förälder att bli ifrågasatt, men har man ordentligt på fötterna så tål man det.


Sar skrev:
Egna val och möjlighet att träna ansvar är också en viktig frihet för dem.
Till exempel om rummet ska vara klart innan vi ska iväg nånstans, så tjatar jag inte att de ska sätta igång, utan informerar om när vi åker och att om det inte är klart då, får man tyvärr stanna hemma.

Om hon verkligen tror att hon låter ungarna välja så förstår jag att hon har svårt att lära sina ungar kritiskt tänkande. Hon verkar inte ha så stor förmåga till det själv.
 
Sv: Att "curla"

Bra och dåligt.

Till skillnad från Pollipop så ser jag inget underligt alls i att "mammans" regler gäller så länge barnen bor hemma. Vem skulle annars sätta reglerna - barnen?

Att tala om för sina barn vad som gäller och inte tjata på den utan att själv låta dem välja hur det vill göra - och sedan låta dem stå för konsekvenserna av sitt handlande är väl heller inget konstig??

Inte heller tycker jag att det är fel att barn får ansvar för att städa fixa hemma - det vore väl konstigt annars.

Vad jag däremot reagerade på är följande:
1) 8åring som hämtar på dagis - låter suspekt. Men iof - är det en liten ort och dagis ligger ett stenkast bort så kanske..

2) 20 kr i veckopeng - när man är 13år? Jo - just!!

3) Gå och lägga sig kl 20.00. när man är 13??

4) Behöva betala maten, med 20kr i veckopeng.

Annars tycker jag inte att det är nått konstigt... ja kanske då att de verkar ha VÄLDIGT stort eget ansvar vad gäller städning och sånt - 8åring som städar 4toaletter...men själva andemeningen - ja visst!
 
Sv: Att "curla"

20 spänn/vecka för en 13-åring? :eek: Vad ligger medlet på eg? 300 /månad.. :confused:
Hämta ungen på dagis? En 8-åring? D kan ju knappt hålla rerda på sig själva , hur ska de kunna hämta en fyraåring?
 
Sv: Att "curla"

Jag tyckte ochså det där var ganska fräckt! Vaddå...är det mer ok att hennes ungar käkar mackor hemma hos kompisarna istället. Visst, skulle alla fem barn komma hem med en eller flera kompisar var, varje dag, förstår jag att det skulle svida.

Så vet jag inte vad en curlingförälder är. Har varit borta för länge. Jag har sett ordet ett antal gånger nu, men inte lyckats hitta en förklaring.

Självklart ska barnen hjälpa till hemma, och ser inget fel i att en åtta åring ska städa dasset, men så höga krav på att det ska se blänkande behövs ju inte.
När jag städar bilen så brukar mina slåss om att få putsa bilfönstren och det får dom, fast så vidare fint blir det inte.
Nu är det i och urplockning av diskmaskin som gäller, dom är 7 och 9. Dom är riktigt duktiga på sortera tvätt ochså. Och min son tycker att stryka är kul. Jag ber inte,utan tar bara fram strykbrädan och då vill han prova. om han sen bara stryker en eller två saker spelar ingen roll.
Nått som var bra med inlägget var det här med handlingen. Funderar på att prova och låta barnen få varisn vagn och lapp och gå runt själva och hitta.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Att "curla"

Min spontana tanke var att det är kopierat ur AW barnaboken... För det är en nästan identisk text i den...
Min andra fundering är vad sjutton gör mamman? All handling och matlagning står det för att i nästan andetag berätta att hon egentligen bara skriver listan och kör bilen och lagar maten tre dagar i veckan. Och visst kan man lägga ner tid på matlagning med att fylla en hel dag? För jag fick inte någon uppfattning att hon hade ett jobb... Mycket möjligt att hon har det men ialla fall.
Visst jag tror att man ska ge barnen uppgifter att göra hemma, städa sitt eget rum, hålla reda på sina saker och hjälpa till med övrigt hushåll, men de ska inte vara oavlönat städjobb. Elin som är två och jag brukar ha himla roligt när vi storhandlar, vi "diskuterar" vad vi ska ha för mat och småpratar. Men jag tycker att det är ännu skönare att få åka och handla själv, bara jag får hjälp att lyfta ur kassarna när jag kommer hem! ;)
Det måste finnas något mellanting mellan att låta ungarna slita häcken av sig hemma och att få allt serverat.
Fast det som jag tyckte var värst var att ungarna fick betala om deras kompisar kom hem och fikade. Visst kan det gå åt mycket men jag skulle bara vara glad att ungarna trivdes hemma!
 
Sv: Att "curla"

Någon måste dock göra städjobbet och varför ska det vara modern som ska utföra detta oavlönade jobb?
Jag tycker gott att ungarna kan hjälpa till efter bästa förmåga och att städa sitt eget rum och ha en köksdag ser jag inte som särskilt betungande. Modern har nog fullt upp ändå.
 
Sv: Att "curla"

Håller med!
Fins ingen anldening att mamman ska feja runt och slita ut sig med massa jobb utan att få "hjälp" av resten av familjen - som OCKSÅ bor och äter där.

Själv har jag iof aldrig varit speciellt duktig på att städa - däremot hade jag djur som jag fick ta ansvaret för.
Jag kommer inte riktigt ihåg vid vilken ålder jag fick ta över "allt" men jag var si så där 11år eller nått när jag fick "ta ansvaret" för min ponny (självklart med överseende av mamma, som såg till att det fanns hästmat, att hovslagaren kom, att jag verkligen gjorde det jag skulle osv..) Men att mata hästen på morgonen, ta ut den i hagen före skolan, städa, mocka, bära vatten, ta in, kvällsfodra osv. det var sånt som jag vart "tvungen" att göra, det tycker jag är bra mycket mer ansvar än att städa nån dag i veckan, och det var inte för mycket begärt av min mamma...
Barn är ju inte gjorda av bommul, inte heller är de så dumma att de inte klarar av att göra annat än att leka och se på tv!
 
Senast ändrad:
Sv: Att "curla"

Nä. men vissa gränser finns det och dessa passerade denna mamman med hästlängder.

Jag är långt ifrån curlingförälder men får frossa av den här insändaren.
Min son när han var 8 hade svårt med vissa saker ex. kunde han inte klockan när han började skolan, hur skall han veta när han skall hämta lillebror ??
Städa toaletter, skall inte ett barn ha ensamt ansvar för.
Mina barn städar, plockar av bordet och hjälper till så mycket de kan och jag ställer olika krav beroende på ålder.
Måste allting jämt gå till överdrift ??
/Cetzy
 
Sv: Att "curla"

Tycker väl framförallt att PAPPAN verkar totalt frånvarande! :mad: Som jag förstår det är det ju hans barn i ett tidigare äktenskap, och med så många barn är det väl ytterst tveksamt om man ska ta ett jobb där man är borta hela veckorna. Så den här familjen verkar ju snarare vara en extrem, där varken pappan eller mamman egentligen har tid eller råd att ha så många barn, så för att det ska gå ihop sig måste barnen göra väldigt mycket hemma och inte göra av med några pengar.
 
Sv: Att "curla"

Ja, som du ser om du läser mina tidigare inlägg så tycker inte heller jag att en 8åring inte kan/ska ha ansvar för att hämta syskom på dagis, att det inte är rimligt eller vettigt att kräva att att en 8åring ska städa toaletterna själv eller att en 13åring ska ha 20kr att leva på osv... =)
 
Sv: Att "curla"

Ja, själv skulle jag inte vilja vara hemma med barnen medan min karl jobbar och är frånvarande, men smaken är väl som baken. *ler*
Men jag är som en del andra också skrivit, lite tveksam till att detta är en verklig historia från en verklig familj.
 
Sv: Att "curla"

Ok för att det låter tufft med 8 åringen som hämtar på dagis men i övrigt så ok. Det är bara att gratulera denna mamma till hennes barnuppfostran - fast jag betvivlar att hennes toaletter är speciellt fräscha.
Det är en sak som jag saknar i era svar dock
Vad tror ni att dom här ungarna kommer att tycka när dom är vuxna, kommer dom att vara anvarsfulla i större grad än andra i samma ålder,
kommer dom att vara mogna att flytta hemifrån med egen ekonomi vid 18 års ålder,
veta hur man får pengar att räcka till det nödvändiga,
veta att man kan leva utan tv, dator
och att man kan ha skitkul utan att det kosta en massa pengar
och att dom känner att dom fått den uppmärksamhet som många barn saknar idag när folk i genomsnitt pratar med sina barn 3 min/dag - då undantaget tjat, ät upp maten, vart ska du gå o standardfrågan -hur var det i skolan.
Detta undrar Luff som servar sina 4 och 6 år gamla söner så mycket att jag faktiskt börjar undra vad jag håller på med. Dom gör ingenting alls själva och jag måste verkligen ta tag i detta för det är jag som binder ris åt både min o deras ryggar inför framtiden.
 
Sv: Att "curla"

Jag tycker att själva "andemeningen" i texten är bra. Barn SKA ta ansvar (lagom mycket), det är bra för barnen. Barnen mår bra av att ha gränser och regler som följs. Säkert är det också bra att barn lär sig att klara sig på si och så mycket pengar osv...

Enda är ju att jag tycker (personlig åsikt så klart) att barnen får lite för mycket ansvar (8åringen-dagis osv..) och även att de inte ges nog utrymme när de blir äldre..
Jag menar - vad kan man köpa för 20kr??
 
Sv: Att "curla"

Jadzia skrev:
Någon måste dock göra städjobbet och varför ska det vara modern som ska utföra detta oavlönade jobb?
Jag tycker gott att ungarna kan hjälpa till efter bästa förmåga och att städa sitt eget rum och ha en köksdag ser jag inte som särskilt betungande. Modern har nog fullt upp ändå.

Jag skrev ju att man måste hjälpas åt allihopa? Det jag menar är att ingen ska behöva göra allt, utan alla gör sin bit ut efter kapacitet. Om alla håller reda på sina egna saker så är det inte särskilt mycket mer att städa. Det är damsugning och dammning, och om man hjälps åt med det allihopa så är det inte speciellt jobbigt. För en tvååring är en köksdag väldigt betungande... För att inte säga rent livsfarligt, men däremot dukar elin varje dag i princip bordet och plockar sedan undan sin tallrik och bestick. Antigen till diskmaskin eller diskbänk, ibland tar hon alltihopa men det är för att det är så kul att "hjälpa till" Att plocka ur diskmaskingen är dagenshöjdare, även om det innebär ett antal hjärtattacker från mig när hon försöker greppa knivar och bär glas men hon lär sig.
Hon älskar även att plocka ur matkassar och ställa in på rätt ställe, hon har bättre koll än sin far... ;)
Men vi hjälps åt, hon går inte och sätter sig och jag går inte och sätter mig, pappa skickar vi ner till frysen i källaren med maten som ska dit om han inte är upptagen med andra saker.
Ang matlagning så hjälps vi åt även där, men jag tycker om att laga mat alltså så gör jag det gärna, med viss assistans från elin, hon rör i grytor, skakar stekpannor, skär grönsaker med bordskniv osv. Men hon har inte uthållighet särskilt länge och det måste jag acceptera, hon är ju bara två år.
 
Sv: Att "curla"

Zeli skrev:
Barnen mår bra av att ha gränser och regler som följs.

Alltså nu måste jag undra, för nu har jag hört det där till leda! Väd är det för gränser och regler som barnen mår bra av och vem ska bestämma dem?

Mår en fyramånaders bebis bra av att lämnas skrikande själv i sängen för att den måste lära sig att vara självständig? Mår en treåring bra av att ha som regel att vara tvungen att äta upp maten? Blir barnen mer redo för vuxenlivet av veta att deras vilja växer i skogen och att det är föräldrarna som bestämmer vad man får och inte får, oavsett hur det påverkar barnen? Detta är riktiga exempel, från riktiga föräldrar som också säger detta att barn mår bra av regler och rutiner. Jag är tveksam till att det är så enkelt...

Jag bara undrar rent generellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 260
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 461
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp