Att "curla"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att "curla"

Curling är när föräldern undanröjer varje hinder som uppstår i sitt barns väg.
Lite curling gör vi nog alla men att alltid göra så skapar ett barn som mår väldigt dålig. Har man tur och får ett barn med rätt personlighet så blir det inte så stora "skador" men med fel kan det bli mycket stora skador på både barn och iband omgivning. Min dotter skulle inte fixa detta utan bli hemsk i sitt sätt.

Lite andra "föräldrartyper" jag hittade på aftonbladets hemsida.

En orienteringsförälder som ger barnen en kompass och släpper ut dem i livets skog för att själva söka sin väg genom törnesnår och träsk?
En fallskärmsförälder som låter barnen falla fritt efter en kortare predikan om vikten av att lära sig av sina egna misstag även om det svider och ger blåmärken?
En optimistförälder som sätter ungarna i havet i en rank liten jolle, visserligen med flytväst men i övrigt lämnade åt elementens krafter och sin egen navigationsförmåga?
En castingförälder som lär barnen vikten av att pricka exakt rätt i alla moment, från rätt dunjacka till rätt kompisar till rätt gymnasieprogram till rätt karriär?
En minigolfförälder som ger ungarna nästan det dom vill ha och behöver, men aldrig i full skala, på riktigt och med hundraprocentigt engagemang?
En hockeyförälder vars barn träder ut i livets gladiatorspel rustad som en krigare med aggressiv attityd och inkapslad i en rustning av självcentrerad killerinstinkt?
 
Sv: Att "curla"

Bowling är den som jag tycker utövas parallellt med curling - du tar en unge, kastar ut den m bra fart i livet på en ganska smal bana med djuuuupa diken och har du tur träffas käglorna (som får symbolisera liv o lycka) åtminstone så pass många att ungen inte kan kategoriseras som olycklig - dom ungar som hamnar i diket kommer inte upp igen.
Men vilken sport kan man jämföra med det ultimata föräldraskapet....
 
Sv: Att "curla"

Jag är en blandning av castingförälder och hockeyförälder. Men det är ju verkligen curling-beteende? :confused:
 
Sv: Att "curla"

Ingen sport alls eftersom dom jämförs med extrema förhållanden någon sällan "rent" utövar.
Därför tycker jag begreppet curlingförälder är fel då det sällan är föräldrar som sopar helt rent på banan eller aldrig ger sitt barn det minsta motstånd.
Så fort någon ger upp sin egna vilja för barnets förmån så anklagas man för att vara curlingförälder men åt andra sidan ger du aldrig upp din egna vilja i förmån för barnets så skapar du ett barn som inte klarar av att ta egna beslut som vuxen. Barnhem i Ryssland är ett bra exempel på det.
Curlingförälder är samma som låt-gå-förälder och dom flesta låt gå föräldrar ger faktiskt sina barn motstånd ibland men det är fel och destruktiva motstånd pga att dom uppstår av en frustration som byggs upp.
Att utveckla ett barns emotionella intelligens är vad jag tycker är optimalt sätt att fostra på.
 
Sv: Att "curla"

Japp, håller med dig, jag satt sen o försökte komma på någon sport som passade men då sport är mest teknik o fysik så fanns det ingen som passade.
om det nu inte finns en sport någonstans som går på känsla.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 528
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 393
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 295
Senast: Milosari
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp