Boktips - läsa själv

YaHilweh

Trådstartare
Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i skolan. Då de som finns inte är intressanta nog, för lätta eller för svåra.
Jag har en väldigt lättlärd dotter som behöver ha en lagom utmaning samtidigt som det måste vara lite spännande/roligt. Hon går i 1:a klass och är alltså 7år och läser bra för sin ålder, samt suger åt sig kunskap som en svamp.

Böcker hon har läst än så länge.
Sigge-serien
Sigge och Sam - serien
Teddy-serien

Böcker som hon tycker om när vi läser högt på kvällen.
Musse och Helium
Kalle och Chokladfabriken (hennes favorit, läst originalet säkert 5-6 gånger)
Gyllene knorren
LasseMaja (hon är dock inte intresserad av att läsa dom själv än, då hon tycker det är för mycket text. Men hon läser den utan problem)

Vad har ni för boktips?
 
Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i skolan. Då de som finns inte är intressanta nog, för lätta eller för svåra.
Jag har en väldigt lättlärd dotter som behöver ha en lagom utmaning samtidigt som det måste vara lite spännande/roligt. Hon går i 1:a klass och är alltså 7år och läser bra för sin ålder, samt suger åt sig kunskap som en svamp.

Böcker hon har läst än så länge.
Sigge-serien
Sigge och Sam - serien
Teddy-serien

Böcker som hon tycker om när vi läser högt på kvällen.
Musse och Helium
Kalle och Chokladfabriken (hennes favorit, läst originalet säkert 5-6 gånger)
Gyllene knorren
LasseMaja (hon är dock inte intresserad av att läsa dom själv än, då hon tycker det är för mycket text. Men hon läser den utan problem)

Vad har ni för boktips?
Min dotter lästa en serie om "Fröken Spöke", tror det var på lågstadiet.
Märta-böckerna (hästböcker)
Glimma-böckerna gillade min dotter också, men de är ålder 9-12.
 
Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i skolan. Då de som finns inte är intressanta nog, för lätta eller för svåra.
Jag har en väldigt lättlärd dotter som behöver ha en lagom utmaning samtidigt som det måste vara lite spännande/roligt. Hon går i 1:a klass och är alltså 7år och läser bra för sin ålder, samt suger åt sig kunskap som en svamp.

Böcker hon har läst än så länge.
Sigge-serien
Sigge och Sam - serien
Teddy-serien

Böcker som hon tycker om när vi läser högt på kvällen.
Musse och Helium
Kalle och Chokladfabriken (hennes favorit, läst originalet säkert 5-6 gånger)
Gyllene knorren
LasseMaja (hon är dock inte intresserad av att läsa dom själv än, då hon tycker det är för mycket text. Men hon läser den utan problem)

Vad har ni för boktips?

Har hon läst andra böcker av Roald Dahl? Matilda, Häxorna och SVJ-Stora Vänliga Jätten borde tilltala henne om hon gillar Kalle och Chokladfabriken.

Kolla även serien om Jack (Jakten på Jack) av Martin Olczak.
 
Jag älskade Lilla huset på prärien-böckerna.

Roald Dahl gillar jag, ibland lite brutala men roliga.

Böckerna av Diana Wynne Jones? Kanske är för lite äldre barn dock. Minns inte hur gammal jag var när jag introducerades till dom.
 
Har hon läst andra böcker av Roald Dahl? Matilda, Häxorna och SVJ-Stora Vänliga Jätten borde tilltala henne om hon gillar Kalle och Chokladfabriken.

Kolla även serien om Jack (Jakten på Jack) av Martin Olczak.
Åh. Dom har jag ju inte ens tänkt på. Det ska jag titta på, tack!
 
Jag älskade Lilla huset på prärien-böckerna.

Roald Dahl gillar jag, ibland lite brutala men roliga.

Böckerna av Diana Wynne Jones? Kanske är för lite äldre barn dock. Minns inte hur gammal jag var när jag introducerades till dom.
Det ska vi titta på. Tack 🤩
 
Nä vad dåligt! Här i degerfors är de jättebra, de är också väldigt aktiva på sociala medier också!
De var otroligt bra i det mindre biblioteket där vi bodde innan, men nu hör vi till det stora stadsbiblioteket och där är de inte riktig är lika tillmötesgående
 
Min dotter lästa en serie om "Fröken Spöke", tror det var på lågstadiet.
Märta-böckerna (hästböcker)
Glimma-böckerna gillade min dotter också, men de är ålder 9-12.
Glimma är lika svårlästa som Siggeböckerna. Min dotter läste i alla fall Glimma innan hon läste Sigge.

Tam - serien är också en bra serie att börja läsa själv. Tam är tiggarpojken som blir kungens drakriddare.

Jack - är också lika lättlästa. Jack lever i Stockholm men i hans Stockholm finns också alla sagoväsen och Jack får ”rädda världen”.

Vill man ha tjej som huvudperson finns serien Hemliga boken för äventyrare som ges ut av Olika förlag där är alla mossiga könsroller är förbjudna. Första boken heter Uppdrag: Vattenhäxan.

Nelly Rapp finns också. Samma författare som Lasse-Maja. Textmässigt tycker jag att Lasse-Maja/Nelly Rapp har kortare kapitel och mindre text än Sigge, men säger din dotter att det är för mycket text i Lasse-Maja så är det väl så.
 
De var otroligt bra i det mindre biblioteket där vi bodde innan, men nu hör vi till det stora stadsbiblioteket och där är de inte riktig är lika tillmötesgående

Kan ni testa annat bibliotek? På stadsbibliotek har de ju oftast många uppgifter och på ett mindre bibliotek kanske det är enklare att få personlig hjälp. Även om jag tycker att de borde hjälpa till på ett bra sätt på alla bibliotek.
 
Kan ni testa annat bibliotek? På stadsbibliotek har de ju oftast många uppgifter och på ett mindre bibliotek kanske det är enklare att få personlig hjälp. Även om jag tycker att de borde hjälpa till på ett bra sätt på alla bibliotek.
Vi är nyinflytade i området så har inte hunnit leta upp de lokala biblioteken riktigt än. Men vi ska absolut titta på det :) Jag tog en sväng på second hand i helgen och hittade några jag tror kan passa.
 
Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i skolan. Då de som finns inte är intressanta nog, för lätta eller för svåra.
Jag har en väldigt lättlärd dotter som behöver ha en lagom utmaning samtidigt som det måste vara lite spännande/roligt. Hon går i 1:a klass och är alltså 7år och läser bra för sin ålder, samt suger åt sig kunskap som en svamp.

Böcker hon har läst än så länge.
Sigge-serien
Sigge och Sam - serien
Teddy-serien

Böcker som hon tycker om när vi läser högt på kvällen.
Musse och Helium
Kalle och Chokladfabriken (hennes favorit, läst originalet säkert 5-6 gånger)
Gyllene knorren
LasseMaja (hon är dock inte intresserad av att läsa dom själv än, då hon tycker det är för mycket text. Men hon läser den utan problem)

Vad har ni för boktips?
Mulle serien

och senare kanske Warriors.
 

Liknande trådar

Äldre Tänkte att vi på Ungdom kanske kunde starta vår egna "vad läser du"-tråd? Om det redan finns så kanske någon vänlig själ kan länka till...
Svar
11
· Visningar
833
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp