Bukefalos 28 år!

Förlåt @majola för ot.

Men @Badger jag gillar verkligen när du skriver om barn och böcker. Mitt barn som är 5,5 fick också Ninjakatten Timmy i julklapp och den gick inte alls hem, säkert pga vad du skriver om att den inte är handlingsdriven. Då har vi ändå precis läst Bröderna Lejonhjärta, fö efter ett inlägg du gjorde för längesen om att femåringar absolut kan läsa den. Bra tips om Tam Drakriddaren! Ska kolla upp.

Häxan och Lejonet är helt magisk så det blir den härnäst (efter pågående omläsning av Bröderna Lejonhjärta).
Vi fixade lite med han och hon och enstaka ord här och var btw :) (Som kvinnor ska inte strida osv)
 
Det blåser på månen har vi missat! Den skriver jag upp! Tack!

Ingen kärlek alls i Fablehaven. På snart 4 böcker har det varit något som över huvudtaget liknat kärlek 3 gånger tror jag. Kendra som är en av huvudpersonerna är eftertänksam och modig. Hennes bror är dumdristig och flaxig. Jag tycker böckerna håller hög klass. Många starka kvinnor med vilket jag tycker är bra! Ge första boken en chans vett ja!

Mvh Miks
Aha! läste bara en kort beskrivning där det var en jättesöt kille som egentligen var en ful goblin och att det skulle kunna orsaka problem bland tjejerna (kärleksmässigt antog jag lite snabbt och tänkte att det kunde vara trevligt först när han själv bekymrade sig om kärlek.).
 
Det blåser på månen har jag till och med. Har nog bara läst den en eller två gånger, gillade den inte alls som barn. Kanske borde läsa om den?

Jag ska ta åt mig många av era boktips och se om de finns på tyska. De låter jättespännande, men min son (den stora) kan alldeles för lite svenska för att ha någon behållning av dem. *skäms*
Jo gör det, den kanske passar äldre egentligen. Lång är den ju också. 8 CD
 
Förresten @majola gällande fackböcker rekommenderar jag Sarah Sheppards böcker. Hon har skrivit böcker om dimousaurier, djur i den svenska skogen och även en bok om kartor. Jättespännande tycker min 5,5-åring.
 
Förresten @majola gällande fackböcker rekommenderar jag Sarah Sheppards böcker. Hon har skrivit böcker om dimousaurier, djur i den svenska skogen och även en bok om kartor. Jättespännande tycker min 5,5-åring.
Åh, tack! Jag och min man pratade igår kväll om att fackböcker antagligen är lämpligast, kanske en rekordbok om jag hittar. L börjar i skolan i höst och är på gång att knäcka läskoden så jag tänker mig korta meningar, punktlistor etc. Ska def kolla Shepard, jag tror vi har en bilderbok av henne.
 
Aha! läste bara en kort beskrivning där det var en jättesöt kille som egentligen var en ful goblin och att det skulle kunna orsaka problem bland tjejerna (kärleksmässigt antog jag lite snabbt och tänkte att det kunde vara trevligt först när han själv bekymrade sig om kärlek.).
Ah! Kendra såg att det var en goblin hela tiden så hon var helt klarögd hela tiden :up: Ingen kärlek där inte :) Dom är väldigt bra böckerna :love:

Mvh Miks
 
Känner ni till någon sångbok med ljudmodul som även har sång och inte bara musik?
Tror det vore något för min dotter...

Jag hittar en hel massa med komp, men inga med sång.
 
Nu är jag på väg hem igen och så här blev det :
Matildas katter
Zogg
Dinosaurie-ABC (Sheppard)
Kartboken av Sheppard
Det magiska svärdet (Riddarskolan)
Typ pixi -böcker med Frost och Riddaren Micke

Rekordboken fick jag tyvärr inte tag på, det får bli nästa gång. ☺
 
Känner ni till någon sångbok med ljudmodul som även har sång och inte bara musik?
Tror det vore något för min dotter...

Jag hittar en hel massa med komp, men inga med sång.
Jag lyckades nån gång få tag i cd + bok/häfte med texterna av Mora Träsk.

Jag ska ta åt mig många av era boktips och se om de finns på tyska. De låter jättespännande, men min son (den stora) kan alldeles för lite svenska för att ha någon behållning av dem. *skäms*
Ljudböcker kanske kan vara bra där? Att lyssna på språket gör ju att man lär sig det.
Ta ett tvåveckors provabonnemang på Storytel och ladda ner i mobilen. Och sätt honom att lyssna med lurar på resan tillbaka... ;)
 
Jag lyckades nån gång få tag i cd + bok/häfte med texterna av Mora Träsk.


Ljudböcker kanske kan vara bra där? Att lyssna på språket gör ju att man lär sig det.
Ta ett tvåveckors provabonnemang på Storytel och ladda ner i mobilen. Och sätt honom att lyssna med lurar på resan tillbaka... ;)

Gossebarnet är inte med på den här resan. Men kanske en annan gång.

Ang. böcker med musik menade jag främst sådana där man liksom trycker på knappar i själva boken. Alt Tiptoi /Ting el dyl men det tror jag inte finns i Sverige. Min dotter är helt såld på sådana.
 
Gossebarnet är inte med på den här resan. Men kanske en annan gång.

Ang. böcker med musik menade jag främst sådana där man liksom trycker på knappar i själva boken. Alt Tiptoi /Ting el dyl men det tror jag inte finns i Sverige. Min dotter är helt såld på sådana.
Men ta med dig ett lass ljudböcker tillbaka ändå då, och hoppas att det finns något som faller honom i smaken så att han fortsätter lyssna på dem. Laddar du ner dem på mobilen så tar de ju ingen plats i bagaget :idea: och tar du ett abonnemang (jag hittar ingen information om att det bara funkar i Sverige, så jag drar slutsatsen att det borde funka hos dig också) så går det ju att prova sig fram bland titlarna...

Mina barn är numera lite större än dina, så jag får väl erkänna att jag har glömt vad de gillade att lyssna på/läsa när de var just i de åldrarna. Men spontant så har Mamma Mu-cdn snurrat hundratals varv i bilen. Astrid Lindgrens inläsningar likaså. Och när de blivit något större har Sigge-böckerna varit poppis, både att lyssna på och att läsa när de nått det stadiet.

Såna musikböcker jag har nog aldrig träffat på...
 
Det lutar mot att jag antagligen åker upp igen ungefär vid bokrean så då får jag leta vidare. Storytel tyckte jag dock var hutlöst dyrt.

Var köper ni era ljudböcker till barnen?
 
Det lutar mot att jag antagligen åker upp igen ungefär vid bokrean så då får jag leta vidare. Storytel tyckte jag dock var hutlöst dyrt.

Var köper ni era ljudböcker till barnen?
Jag använder Storytel både till dottern och mig. Tycker inte att det är speciellt dyrt när vi gemensamt avverkar ~20-30 böcker i månaden. De har väldigt mycket barnböcker och min dotter (född -11) har under det senaste året älskat att lyssna på alla böcker om Sigge av Lin Hallberg och Vitnos av Marie Louise Rudolfsson.
 
Jag använder Storytel både till dottern och mig. Tycker inte att det är speciellt dyrt när vi gemensamt avverkar ~20-30 böcker i månaden. De har väldigt mycket barnböcker och min dotter (född -11) har under det senaste året älskat att lyssna på alla böcker om Sigge av Lin Hallberg och Vitnos av Marie Louise Rudolfsson.

Nä, då är det ju helt ok, men jag lyssnar inte på hörböcker och barnen lyssnar mest när de ska sova/när vi åker någonstans och då har de cd-spelare i rummen eller i bilen (dito). Går ju säkert att koppla telefonen till cd-spelaren på ngt vis, men det verkar stökigt (jag är inte så modern så där).
 
Nä, då är det ju helt ok, men jag lyssnar inte på hörböcker och barnen lyssnar mest när de ska sova/när vi åker någonstans och då har de cd-spelare i rummen eller i bilen (dito). Går ju säkert att koppla telefonen till cd-spelaren på ngt vis, men det verkar stökigt (jag är inte så modern så där).
Dottern lyssnar också mest när hon ska somna och då lyssnar vi direkt ur telefonen, det funkar finfint! :up: Samma sak i bilen :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Snart är det jul! Mormor har lovat att ta stora resväskan när hon kommer, för under sommarens besök upptäckte vi att vi behöver...
Svar
15
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp