Bollnäs?!

MJLee

Trådstartare
Det verkar som jag har fått jobb i Bollnäs - är redan på plats - vilket naturligtvis är otroligt roligt och spännande med ett utmanande jobb som verkligen kommer att utveckla min kompetens. Men! Vad gör en icke naturintresserad storstadsmänniska i Bollnäs? Alla jag pratar med dillar bara om hur vacker naturen är och att jag kan plocka svamp och meditera i skogen. :confused: Vilket jag är helt ointresserad av. Inte för att jag är en partymänniska men jag älskar storstaden, att kunna gå och käka sushi, åka med SL, veta att allt är inom räckhåll. Nu hör det till saken att jag inte har körkort, jaja, första prio är att ta ett, men sedan då? Vad gör man i Bollnäs? Och varför kan inte alla sluta fråga mig varför jag flyttar från Stockholm till Bollnäs och inte tvärtom? :p

PS. Fördel nummer ett har jag iofs redan upplevt. Nordeas kontor mitt på dagen i onsdags, tre människor där, inte ens en kölapp fanns inom synhåll, service inom 2 minuter. Samma ärende i Liljeholmen, 20 min+ 30 nummer innan min tur. ;)

Alltså.. Det finns inte jättemycket att göra. ^^ På sommaren är det trevligt. Finns mycket vackra hälsingegårdar att besöka, brukar ha öppet under turistsäsong. Det finns en hel del loppisar av kvalitet om man är intresserad av sånt. Freluga trädgårdsscen brukar ha några stora namn varje sommar.

Orbaden är en fin strand. Men fel säsong. ;)

Naturen är inte så jävla fin ens i Bollnäs, det behöver du åka över kommungränsen för. ;)

Det verkar som jag har fått jobb i Bollnäs - är redan på plats - vilket naturligtvis är otroligt roligt och spännande med ett utmanande jobb som verkligen kommer att utveckla min kompetens. Men! Vad gör en icke naturintresserad storstadsmänniska i Bollnäs? Alla jag pratar med dillar bara om hur vacker naturen är och att jag kan plocka svamp och meditera i skogen. :confused: Vilket jag är helt ointresserad av. Inte för att jag är en partymänniska men jag älskar storstaden, att kunna gå och käka sushi, åka med SL, veta att allt är inom räckhåll. Nu hör det till saken att jag inte har körkort, jaja, första prio är att ta ett, men sedan då? Vad gör man i Bollnäs? Och varför kan inte alla sluta fråga mig varför jag flyttar från Stockholm till Bollnäs och inte tvärtom? :p

PS. Fördel nummer ett har jag iofs redan upplevt. Nordeas kontor mitt på dagen i onsdags, tre människor där, inte ens en kölapp fanns inom synhåll, service inom 2 minuter. Samma ärende i Liljeholmen, 20 min+ 30 nummer innan min tur. ;)
Träna terränghoppning! :love:

/Lady_S

Träna terränghoppning! :love:

/Lady_S

Ja, jo, har sett att det verkar vara enklare (och billigare!) att rida i Bollnäs än i Stockholm. Hade ponny och häst som yngre så det kanske vore något. När allt har lugnat sig på jobbet och jag har ett ton av kompledighet att ta ut! Plus körkort, bil kanske det är något att satsa på. Funderar bara om jag blivit för harig att börja rida igen. Vill isåfall hitta en snäll ponnystorlek (1.53 lång). Otroligt hur oförvägen man var som barn, drattade man av sin ponny (barbacka russin när man var riktigt liten) så var det inte något man ens tänkte på! :D

PS. Jag hatar kantareller ;)

Fika. Det finns ett konditori som är riktigt trevligt - minns dock inte vad det heter just nu. Ligger på ett hörn, du hittar det säkert. Bollnäs är ju inte så stort. ☺
Kolla på hästtävlingar efter säsong.
Ta körkort, men gör det som en hobbypryl. Blir mycket roligare så än om det känns som ett påtvingat måste. Alltid trevligt att snacka skit med körskoleläraren.
Börja sjunga i kör. Gör inte typ "alla" det på landet?
Åk till Mobackes trädgårdscenter och häng på lunchstället där efter promenad bland "det gröna".
Försök gå vilse i stan, alternativt hitta Bollnäs 3-4 rondeller.
Åk ut till den lokala köpladan Albert & Herbert och shoppa billiga fynd.
Bokhandeln är bra i Bollnäs. Rekommenderas!
Njut av att vistas i en stad som har blivit utnämnd till Sveriges tråkigaste fler än en gång. ;)

/V

@MJLee: Mobackes är verkligen ett toppenställe! Jag brukar alltid försöka stanna till där när jag åker igenom.

När du tagit körkort är Järvsö ett fint ställe att besöka. Missa inte Hälsingestintans köttaffär, helt suverän.

Sedan finns det ett gäng Bukefalister på andra sidan gränsen som är rätt trevliga... ;)

Handboll, Alfta och Arbrå.

Börja sjunga i kör. " /V

Jag är tyvärr helt tondöv och alla här verkar så kristna :confused: och som agnostiker är kyrkokör inte riktigt något för mig.

Försök gå vilse i stan, alternativt hitta Bollnäs 3-4 rondeller." /V

Eftersom jag har noll lokalsinne har jag redan gjort det :o

Njut av att vistas i en stad som har blivit utnämnd till Sveriges tråkigaste fler än en gång. ;)
/V

Hahaha hade jag ingen aning om.

@athena_arabians jag får nog skicka ut ett SOS till Buke när jag landat lite här och mörkret fallet. Och jo, allt norr om Uppsala är Norrland! :p

@MJLee: Fast du är faktiskt i Norrland på riktigt nu, Hälsingland hör till Norrland ;) :D

Och givetvis menade jag dalgränsen, när du har körkort finns det massor med ställen här som är värda att besöka, tex Siljansringen och Falu gruva.

Ja, jo, har sett att det verkar vara enklare (och billigare!) att rida i Bollnäs än i Stockholm. Hade ponny och häst som yngre så det kanske vore något. När allt har lugnat sig på jobbet och jag har ett ton av kompledighet att ta ut! Plus körkort, bil kanske det är något att satsa på. Funderar bara om jag blivit för harig att börja rida igen. Vill isåfall hitta en snäll ponnystorlek (1.53 lång). Otroligt hur oförvägen man var som barn, drattade man av sin ponny (barbacka russin när man var riktigt liten) så var det inte något man ens tänkte på! :D

PS. Jag hatar kantareller ;)
Äsch då! Börja med en snäll ridskoleponny, så kommer du snabbt att inse att du inte är för harig för att börja rida igen. :) Jag har dessutom känslan av att ridskolan i Bollnäs är rätt lättillgänglig, den ligger ju alldeles bredvid sjukhuset och dit borde det ju absolut gå bussar? :confused: Så du behöver inte vänta på något körkort, tänkte jag. ;)

/Lady_S - Bor egentligen längre från Bollnäs än vad Stockholm är...

Jag bor lite längre söderut än bollnäs, men fortfarande relativt nära (Gävle). Vad jag vet finns det massor av hästar där och fina möjligheter för terräng träning. :up:

Annars kan du gå in på bollnas.se och kolla. :angel:

Jaha, nu är man en av (eventuella) Bollnäs original. Tvättade eftersom jag inte hade mycket rent kvar och eftersom jag för en gångs skull var hemma när det var ljust ute så gick jag och Nikita en promenad. Lite för kort röd manchester kjol jag råkade få med mig av misstag, barbent, med sandaletter och en sunkig träningsoverallströja, med en liten brun burmakatt i koppel travade vi runt i området. Träffade på en trevlig dam med två hundar som nog undrade vilka vi var.:o Men hon tyckte iallafall att Nikita var vacker!

Tyvärr kom en gullig grå katt för att hälsa på Nikita som genast förvandlades till ett fräsande monster eftersom hon hatar alla katter. Vi (jag) såg nog inte riktigt kloka ut, och jag fick dessutom känslan av att gå med katter på koppelpromenad inte är så vanligt här.

Bra första intryck man gjorde på grannarna :angel:

Haha! Herregud vilken tråd :D kan trösta dig med att jag upplevde liknande känsla när jag flyttade från en gård i Östergötland där vi födde upp eget kött osv och fick jobb i Sthlm. Gård i Östergötland till lägenhet i Blackan. Eh.. Vad gör man i Sthlm?!

Well, min lösning här var att först jobba som en dåre för att slippa ha så mycket fritid (fritiden spenderades i stallet så det var väl ok). Sen hittade jag sambo att spendera tid med tills man nästan kräktes på det och senare skapa relationer med grannar. Hade jag gjort om det idag hade jag försökt engagera mig i någon slags förening eller så och hitta vänner den vägen för att kunna fördriva tid. Finns det något sånt i Bollnäs? :p

Det beror ju på vad du har för intressen? Ridklubben, Brukshundsklubben, fotoklubben... Gå på Kulturhuset? Sporthallen eller något annat gym? (Karma träningscenter:)), Fika på Waynes, äta en toast på Roy´s, ta x-tåget till Gävle för en lite större stad...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka