Bomfria från Torison

Mirre

Trådstartare
Nån som har sadel därifrån?
Vad tycker ni?
vad var bra resp dåligt?
Varför?
Vad har ni för häst?

Funderar på bomlöst till Moses, som har väldigt hög markerad manke, låång rygg (något överbyggd) och dessutom stora bogar

Sv: Bomfria från Torison

Jag har ingen, har just nu kopian Barefoot, men är på väg att köpa en riktig Torsion.
Jag velar emellan Endurance och Island.
Island för att den är kort och har ett annorlunda bakvalv som gör att man får plats trots att sadeln är kort.
Endurance däremot är ju kanske bättre eftersom jag rider mkt i skogen, den har ju öppningsbar undersida också.
Jag vet inte :confused:

Hästen är en Nordsvensk bruks, rund och bred med ganska kort rygg, promenadhäst mestadels.

jag har vart sponsrad av torsion och skulle använda sadlarna på uppvisning med mitt halvblod men dom funka inte till det jag vantrivdes.

tycker deras sadlar är mest rida ut i skogen sadlar:)

Jag har både en torsions och en knights sadel (men med torsions pad) till mina, en nsv bruks och ett tunt litet varmblod. De funkar jättebra, hästarna verkar gilla dem båda två. Dock är det lätt att de glider lite, speciellt vid uppsittning.
Beror nog på vad man vill göra med hästen, det är ju faktiskt mest 'utesadlar', tycker jag ... men det är lärande att man känner så väl hur hästen rör sig.Jag är nöjd, iaf, speciellt med torsions-sadeln.

Jag har på tal om annat bestämt mig för en Endurance.. :D

Jag har en endurance :)

Helnöjda, både jag och hästen. :)

Nackdel - lite lång,
Fördel - oootrooligt skön, vi gillar den båda två, gångarterna blev bättre,

jaa, listan kan göras lång.. men jag är trög...

Hur lång är den då? Funderar för min häst har ju också ganska kort rygg.
Fast det kanske inte gör nåt att den är lite för lång eftersom det bara trycker precis där man sitter?

kunde vara nåt för en häst med lång rygg allltså?:)
hur mycket gav du för din?

hmmm.. 10 000 tror jag det gick på, med sadel+sadelgjord+padd+nån spray..

Varför inte prova Free Form, har en sådan till min arab. Vi är helnöjda båda två, den är så nära en engelsk sadel du kan komma.
Den finns dessutom i shortback för de som har lite kortare rygg på sina hästar. Den är inte så fasligt dyr heller, om jag inte minns fel kostade den 6500:- med avlastande pad/vojlock. Men nu har jag ju haft den ett tag.

Jag har en Dressage som jag gillar.

Till er som har korta hästar: Jag ahr en 18" på min häst, och det funkar alldeles utmärkt. Torsion ger inget tryck under hela sadeln, så länge man sitter innan revbenets kant går det bra. Är sätet för litet och man hamnar på bakvalvet får man däremot hitta på något annat... Vid Freeformen fick jag sadla en bra bit upp på bogbladen och fortfarande var sadeln för lång, (men hästen accepterade det) men vid Torsion kan jag lägga den där den ska vara och hästen trivs.

Limaha skrev:
Varför inte prova Free Form, har en sådan till min arab. Vi är helnöjda båda två, den är så nära en engelsk sadel du kan komma.
Den finns dessutom i shortback för de som har lite kortare rygg på sina hästar. Den är inte så fasligt dyr heller, om jag inte minns fel kostade den 6500:- med avlastande pad/vojlock. Men nu har jag ju haft den ett tag.

Har funderat på att rida in min arab i en bomlös. Funderar vilken jag ska satsa på? Några tips?

Free Form sitter bra på min arab, skulle egentligen haft en shortback men det var så lång leveranstid på den just då så jag tog en vanlig. Den är lite för lång, men enligt dem som kan det här med bomlöst så ska det tydligen inte spela någon roll. Utseendemässigt hade det förstås varit snyggare med den korta modellen. :) Hade problem med min gamla sadel som gled både hit och dit medan denna sitter jättebra. Eftersom de flesta araber är lättfödda så tycker jag det är superbra att sadeln passar fast hästen ändrar form.
Jag tycker också att den är en bra dressyr sadel då stigläderna kan flyttas bakåt för att underlätta en mer centrerad sits.

Álin skrev:
Jag har ingen, har just nu kopian Barefoot, men är på väg att köpa en riktig Torsion.
Jag velar emellan Endurance och Island.
Island för att den är kort och har ett annorlunda bakvalv som gör att man får plats trots att sadeln är kort.
Endurance däremot är ju kanske bättre eftersom jag rider mkt i skogen, den har ju öppningsbar undersida också.
Jag vet inte :confused:

Hästen är en Nordsvensk bruks, rund och bred med ganska kort rygg, promenadhäst mestadels.

va är det för bra med öppningsbar undersida det har jag inte förstått.

Vad jag förstått det kan man lägga in ilägg i själva sadeln, för att ex vis höja upp sadeln i fram för att manken ska få plats.

Jag har tänkt prova om det går att skära till ett par Skito paddar och lägga i, så kan man kanske rida med vanligt schabrak som omväxling till de vanliga paddarna.
Kanske kan vara bra på sommaren också när det är jättevarmt, det blir ju ganska svettigt under padden då.

Sen kan man också lägga in extra ullpaddar om man vill ha lite tjockare, osv.

Sitter och väntar på min Torsion Endurance.. Som aldrig vill komma hem till mig :cry: :p

Senast ändrad av en moderator:

oj jasså har du me beställt en sadeln från torsion nu va spännande berätta va du beställde o va de kosta...
jag har beställt en island nu ska bli så kul o få en den.

jag har oxå funderat på det med paddarna och kommit fram till att ja ska sy dit fickor på mina schbrak/vojlockar där jag lägger i inläggen det måste väl gå? så har man massa att välja mellan.

varför ska du skära till paddarna för att kunna ha dom i vanliga vojlockar?

vad är ullpaddar?
du måste visa bild sen när du o pålle har sadeln på sej=)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka