Bukefalos 28 år!

Bomlös sadel med special pad

T

tigeranna

Jaha, säger ni nu en bomlös sadeltråd igen. Har läst gamla trådar men ej hitta svar på min fråga.

Har provar bomlöst och är förvånad av resultatet jag fick av hästen, kändes att han trivdes med den. Jag har annars wesernsadel till honom som ligger bra men vill prova något nytt.

Nu till problemet. Bomlösa sadeln är okej och ligger bra men paden lägger sig stramt över hans gigantiska manke, (se bilder). Han har tidigare fått skav av täcken men har lyckats undvika det i år.
Finns det någon pad som ser ut som padar till westernsadlar som kallas cutback. Behöver något som ger mankfrihet.

Gärna tips på sadlar och padar som kan passa.
Har tittat lite på Barefoot Cherokee och Torision Trekking men ej provat dessa.

rygg5.jpg


rygg2.jpg
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Ber om ursäkt för de stora bilderna, är inte så bra på sånt här med bilder.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Jag tror tyvärr du får skippa Torsion o dess kopior. De ger dåligt med mankfrihet.
Annars kanske det går att lösa genom att dela paden fram så du gör en egen cutback. Om det bara är paden o inte sadeln som skaver.
// Linda
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

kan du inte använda någon av dina westernpaddar då? jag har en westernpad till min bomlösa dock är den delad med 2 paneler i o cutback...
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Nu har jag inte bestämt mig ännu vad för bomlös jag ska skaffa mig. Den jag provade idag låg bra och gav inget tryck. Det är paden som stör mig den ligger så hårt mot manken och som jag skrev får han ska av täcken om jag inte varierar dom.
Hade varit perfekt med en pad som är till en bomlös sadel men utformad som en cutback pad till westernsadel.

Westernpaden jag har är ju lång och kortare vid sidorna än paden till den bomlösa annars hade det varit ett alternativ.

Var ute och kollade lite på freeforms bomlösa, undra hur den passar. Som sagt är det nog inte sadeln som är problemet utan paden.

Är det fler som har bra tips
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Nu har jag inte bestämt mig ännu vad för bomlös jag ska skaffa mig. Den jag provade idag låg bra och gav inget tryck. Det är paden som stör mig den ligger så hårt mot manken och som jag skrev får han ska av täcken om jag inte varierar dom.
Hade varit perfekt med en pad som är till en bomlös sadel men utformad som en cutback pad till westernsadel.

Westernpaden jag har är ju lång och kortare vid sidorna än paden till den bomlösa annars hade det varit ett alternativ.

Var ute och kollade lite på freeforms bomlösa, undra hur den passar. Som sagt är det nog inte sadeln som är problemet utan paden.

Är det fler som har bra tips

Du säger ju själv att sadeln inte är problemet, varför provar du då nya? Ta den som ligger bäst och som är skönast för dig, du behöver knappast testa fler.
Det finns tyvärr inte cutback-paddar, men varför kan du inte beställa korta "shims" från Stall Vrå som du kan bygga upp padden med vid manken? Då hamnar ju sadeln högre upp. Tror du det skulle fungera?
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Du säger ju själv att sadeln inte är problemet, varför provar du då nya? Ta den som ligger bäst och som är skönast för dig, du behöver knappast testa fler.

Det finns tyvärr inte cutback-paddar, men varför kan du inte beställa korta "shims" från Stall Vrå som du kan bygga upp padden med vid manken? Då hamnar ju sadeln högre upp. Tror du det skulle fungera?

Har bara provat en enda och vill gärna prova fler innan jag bestämmer mig, just nu har jag inget att jämföra med.
Sadeln behöver inte komma högre upp, det är paden som skaver. Paden ligger så tajt emot.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös sadel med special pad

Jag har gjort på så vis, skaffat en pad med "fickor" för inlägg och höjt upp framtill för mankfrihet. Har en häst med låång och hög manke (det är mest att den är lång som gör det svårt, för sadeln ligger då "på manken" trots att man sadlat i normalläge) och en som har hög manke.
Skaffade en Bartl "problemlösande" pad med fickor och klippte sönder ett par gamla kilpaddar i skumgummi för att få nivåer på det hela (två lager på ca 1½ cm vardera i hoppressat tillstånd varav en är ett par cm längre så det inte blir ett tvärt hack för hästryggen, har dessutom snedskurit bakre kanten som ligger an mot ryggen). Fungerade kanon på båda två. Nu har den ena musklat upp sig såpass att jag kunnat ta ut ett av lagren utan att sadeln riskerar trycka på manken. Har säkert gått från Normal till extra vid bom.. :o

Det man får tänka på om man paddar upp är att försöka få balans på sadeln ändå, att det inte blir för högt fram eller bak. På vissa får man alltså padda upp jämnt hela vägen för att behålla balansen, på andra paddar man bara upp fram (som på min ena kuse som är lite överbyggd bak) och på en del kan man behöva padda upp både fram och bak trots att det "bara" är manken som behöver höjas. Man får testa sig fram! :) Det är alltså för att DU ska sitta bra i sadeln. Hästen blir inte glad av att ha en ryttare som sitter i stolsits eller i framvikt. Vilket man såklart kan göra ändå.. :angel:
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Ska du använda westernpad så ha ändå inlägg som tryckfördelning och se till att det finns ryggradsfrihet.
Annars kan du säkert fixa till cutback på en pad som inte har det.
Ett annat alternativ är att köpa en bomlös som inte behöver pad, ex Star Trekk.
// Linda
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Den enda sadel jag kan komma att tänka på är Trekkern (Trekker endurance/dressage), den är bakåtskuren fram och har dessutom en hög "pommel" el "valv". Flyttbara paneler (bossor) så du kan reglera exakt hur sadeln ska ligga med tanke på kanalbehov. Där behöver du ingen pad till den.
/Sessiagh
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Tackar så mycket för alla tips jag får. Fler är välkomna.
Jag antecknar och letar för fullt på nätet.

Vilka padar är bra, märken?
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Tänk på att man alltid kan behöva padda även om sadeln har paneler! Det beror på hästen och brukar kunna vara svårt att avgöra innan man provat rida i den. Om man måste ändra i balansen eller padda upp mer på t ex ett omusklat område eller för mankens skull.

Din häst kommer nog "minst" behöva paneler på sadeln. Såg ganska jämn och rak ut (lätt att balansera) men lite outfylld bredvid manke och ryggrad.

(Jag har paddat upp min sadel trots flyttbara paneler.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bomlös sadel med special pad

Ja han har en väldigt rak rygg, det kan man inte tro när man tittar. Manken är enorm men han har sett ut så sen har var föl. Han är oxå väldigt bred.
Vet inte riktigt var jag ska börja leta efter för sadel som både jag och hästen trivs med.
Ska man skaffa en utan eller med paneler?? Vilket märke?? Ja, det är frågan.

Hur är Knights bomlösa??
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Sök gärna efter Knights här. Det finns många icke nöjda.
Pfiff är bättre om du vill ha en i den prisklassen och modell soffkudde.
Av iläggen gillar de flesta Skito. Man behöver inte köpa hela paden utan kan använda iläggen i andra fodral med lite tillpassning.
// Linda
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Paneler skulle jag rekommendera. Men räkna som sagt ändå med paddning. När man väl har skaffat en sadel (eller ska prova ut för den delen) är det lätt att det inte blir av att skaffa pad. Är ju en rätt dyr investering - lite beroende på hur mycket "gör det själv" man skaffar och typ av pad såklart - att det är bäst att räkna med att ha redan från början så man inte står där med häst som börjar få skav på manken eller behöver annan tillpassning och så tar det ett tag att få tummen ur/få ekonomi till att skaffa pad! :p
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Fick för mig att Knights kostar ca 5500 kr ny och Pfiff låg på 2400 kr men det är kanske jag som sett fel.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

En bra sadel med paneler? Tips motages gärna och har ni bilder får ni gärna visa dom.
Givetvis ska man inte spara in på pad även om sadeln har paneler.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 856
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad finns det egentligen för sadlar med utrymme för en manke som är rejäl både på höjden och på längden? Vi pratar gigantisk :angel...
2
Svar
35
· Visningar
6 267
Senast: Nomina
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 510
Senast: videnlis
·
Utrustning Har precis provat bomlöst på min ena häst, och jag måste säga att resultatet är över förväntan, gick SÅ mycket mer avslappnat än...
Svar
4
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp