Bukefalos 28 år!

Bomlös sadel med special pad

Sv: Bomlös sadel med special pad

Kanske barefoot london? Jag har en häst med ganska hög manke och jag tycker det fungerar mkt bra. Gott om utrymme, för henne ialla fall...för övrigt en mkt trevlig sadel, prisvärd
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Är väldigt sugen på en Barefoot Cherokee eller London.

Får ut och spana på annonser och priser.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Har provat alldeles för lite av dom bomlösa med paneler som finns på marknaden nu för att kunna uttala mig om hur bra dom är. Kan bara anta utifrån det som skrivs :p
Barefoot London har jag själv varit sugen på som bekväm uterittssadel (funkar säkert till dressyr också, men där har jag redan en bomlös som jag är nöjd med (ett demoex. som inte säljs så den kan jag inte tipsa om tyvärr)).
Panelerna på den kanske är lite klena, å andra sidan gillar jag lite bredare "mjuka" paneler eftersom hästarna brukar tycka det är bekvämt.
Tackonback kanske kan vara något men vet inte ett dugg om dom ärligt talat.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

jaha, då får jag ut och leta lite.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Tror du menar Masterback. Hette Tack om Back tidigare.

Tack för rättelsen! :p
Att jag tänkte på den var f ö för att jag själv googlat fram den nyligen när jag sökte på "bomlös sadel", och på den länken hette det fortfarande Tackonback.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Den föll mig inte i smaken så jag kollar upp mer om Barefoot.
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Har bara provat en enda och vill gärna prova fler innan jag bestämmer mig, just nu har jag inget att jämföra med.
Sadeln behöver inte komma högre upp, det är paden som skaver. Paden ligger så tajt emot.

Det är ju det jag försöker säga. Prova med shims vid manken så kanske padden kommer upp. Varför ska du då prova en massa sadlar när padden är problemet?
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Jag har en Star Trekk comfort och en western till min - på båda använder jag antingen en pad med fickor - så jag kan lägga i och ta ur stoppning efter behov, eller en tjock renfäll som jag rakat en kanal i rygen på - kanon! MEn min har ingen hög manke så det räcker kanske inte för dig? Går ju använda både och om inte annat!

Renfäll är super för de flesta!
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

använder westernpad under den bomlösa! de funkar jättebra!
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

alltså under padden på den bomlösa..
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

Det är ju det jag försöker säga. Prova med shims vid manken så kanske padden kommer upp. Varför ska du då prova en massa sadlar när padden är problemet?

Jag har bara lånat en sadel för att testa och jag är inte så förtjust i just den kvaliten och modellen. Så oavsett vilken sadel jag provar ut till hästen behöver jag en bra pad och det är det jag försöker få lite hjälp med att hitta.

Tackar för alla bra tips jag fått!!
 
Sv: Bomlös sadel med special pad

använder westernpad under den bomlösa! de funkar jättebra!

Tycker att westernpaden blir lite lång men jag har kollat på det alternativet oxå. Finns ju ganska många modeller att välja mellan när det gäller western. Ska prova och se hur det blir med den cutback skurna paden jag har som oxå är uppbyggd med kanal.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad finns det egentligen för sadlar med utrymme för en manke som är rejäl både på höjden och på längden? Vi pratar gigantisk :angel...
2
Svar
35
· Visningar
6 263
Senast: Nomina
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 495
Senast: videnlis
·
Utrustning Har precis provat bomlöst på min ena häst, och jag måste säga att resultatet är över förväntan, gick SÅ mycket mer avslappnat än...
Svar
4
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp