Bomlös Dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lavircona02
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 15 280
Sv: Bomlös Dressyrsadel

:bow:

Underbart, då kan jag släppa mitt dåliga samvete med bilderna... :D

Men vad skådar mitt norra öga, är där bara en ring för stigläderna?

*Greppar luren och ringer till Tyskland*

Hoppas att du också älskar att rida i den och att pålle visar frihet i den.. :)

Tyckte presis att jag tidigare hittat bilder på sadeln var sadelgjordsremmarna såg utt att vara fast högre upp, som på en traditionell sadel!!!???
Ser annors verkligen lovande ut!
Spännande!

Yes, bara en stigläderring. Men jag gränslade chesterfieldsoffan hemma igår (med sadeln då alltså - sambon vägrade som bekant agera häst i det här fallet).

Det verkar som den är vettigt placerad, denna enda ring. Men säker kan jag ju inte vara förrän jag testat mig igen ett par hästar...

Biffen: Har du redan provat!! Kul, så hästen gillade den? Det är en FitForm, samma tillverkare som Barefoot fast med kalvskinn istället för syntet!

Fitformen tycker jag var betydligt bättre än Torsion (i alla fall för mig) jag hamnade i en mycket bättre sits!

Kul att du fotade och la ut bilder, ska bli kul att höra vad du tycker efter att ha hunnit provrida i den! :)

ska kolla bilderna men vet att framvalven har dessa grader;

"Graderna på Star-Trekks framvalv är följande; N-78°, W-88°, XW- 98°, XXW-108° . Dock
kan man inte jämföra vinklarna/storlekarna på de bomlösa ST sadlarna med bomsadlars
ortspetsar. Ändarna på valven är flexibla och belastar inte hästen på samma sätt som
en ex.för trång bomsadel kan göra.
Vad har du för häst? Manke? Det bredaste valvet, XXW, passar våra grövsta raser
(ex.bruksnordisar, grova cob etc.) med inte alltför hög manke.
Ett x-tra framvalv kostar 730 kr."

svar från kaupre :-)

Du är en ÄNGEL. Tänkte beställa ett extra framvalv med tanke på framtida hästar. Är det lönt att ta ett N när man har XXW hemma? Tänker på möjigheten att trots allt fylla upp med fårskinn etc om man får en tunnis att lägga sadeln på.

min har 105 grader just nu, (wintec vita bredaste järn) jag vet inte vilket framvalv han i så fall ska ha. han har ju ganska hög manke och då kan det ju bli problem med XXW??, hur är det på din häst med manke o rymlighet för den? Jag undrar om inte W kan vara bättre än N? Min arab har runt 88-90 grader redan på sin sadel. (unghäst)
men som kaupre skrev då klämmer dte ju iof inte på samma sätt och ett för stort framvalv är väl inte bra heller. Jättesvårt!

Hoppas du vidar rapporterar sedan hur den är att rida i också :-)

Jag har ju väldigt lite manke på nuvarande hästen (som det INTE är tänkt att sadeln ska ligga på). Att jag tog XXW berodde nog mest på önsketänkade (d v s hitta en riktigt maffig kuse).

78 grader känns ju VÄLDIGT lite oavsett vilken kuse (nå, kanske inte ett fullblod).

Klurar på hur mycket bossornas placering kan kompensera vidaste koppjärnet. Ska bli kul att exprimentera. Funderar på att prova ut på ett halvblod (har nätt nordis) för att få det hela lite mer "representativt" :D

Tyvärr måste man nog prova sig fram.
Det går inte( precis som Kaupre säger) att jämföra mellan bomsadel och ST sadlarna i grader.
Jag har ifs inte erfarenhet av DCC men väl C och E.
Min häst är för bred för wintecs vidaste järn men en C i M gick bra och i E behöver han W. Förövrigt har han mkt manke.

/T

överviktig flodhäst låter precis som min häst :angel:

Har med stort intresse läst inläggen om Star Trekk-dressyrsadeln! Har just nu en bomsadel som passar rätt bra, o som jag har tänkt ha när jag hoppar, men jag har blivit intresserad av den här nya, bomfria dressyrsadeln! Tidigare hade jag en islandsvalack som var helt omöjlig att hitta en passande bomsadel till. Jag inhandlade då en Barefootsadel som, visserligen, var oerhört mjuk och skön, men jag kunde inte rida i den! Det blev lixom för "brett" och jag kom inte åt överhuvudtaget... (har inte blivit tilldelad så långa ben...) Fick även stolsits. Nu har jag en arabkorsning som är typiskt "arabbred" över ryggen, och därför tycker jag att den här sadeln verkar intressant! Ser fram emot rapporter om hur den är att rida i, samt hur mycket den "sätter sig" och hur den håller. Tack för bra bilder och intressant läsning! :banana:

Skulle även gärna vilja ha info från andra som har stiftat bekantskap med sadeln! Carola Lind, förstod det som om du hade en?! ...är det förresten samma Carola som jag skickade utkastet till artikeln till för ett tag sen?! :idea:

heylan skrev:
Skulle även gärna vilja ha info från andra som har stiftat bekantskap med sadeln! Carola Lind, förstod det som om du hade en?! ...är det förresten samma Carola som jag skickade utkastet till artikeln till för ett tag sen?! :idea:

*Skyldig* Jodå, det är jag. :idea:

:D

Nej jag har ingen egen än men jag känner tillverkaren och brukar vara där o husera bland hans sadlar och rida lite, tjata på honom hur vi i Sverige vill ha sadlarna. Jag är ju sadelnörd så det passar mig perfekt att ha den möjligheten...

Jag brukar få titta på, klämma och rida i de nya sadlarna som ska ut på marknaden och så lyssnar jag på vad Bukefolket vill ha och så vidarebefodrar jag det. Perfekt!

Tex: så blev det vidare järn till Espaniolan, Uli kunde inte riktigt tänka sig hur breda Öltunnor vi satt och skumpade runt på.. :p men efter att ha visat bilder på mina egna.... :o så dröjde det inte länge förrän de fanns på marknaden.... :angel:

Du, du kan inte skvallra om vad det är för nya modeller som kommer i höst? :angel: Har bara hört att det ska komma nya, men inte VAD för nåt :p

Jag har en överviktig flodhäst :o med en bogvinkel på över 110 :p . Låter som nåt för oss. Jisses vad det här forumet är bra, lär mig nya saker varje dag här. :bump:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 354
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka