bomlös-hoppa elr inte!???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 429
Sv: bomlös-hoppa elr inte!???

Jag gissar att hööks fortfarande bara har en bomlös? Isåfall ska du inte hoppa med den, padden måste du ha för att det ska bli en kanal för ryggraden.

Den andra vet jag inte men det finns ju bomlösa sadlar som man kan hoppa i men jag hade inte vågat hoppa några högre höjder i den.

Bomlösa är ok att ta ett skutt över en liten stock i skogen men ska man träna/tävla så är en bomsadel att föredra.

nej ja vet,men nr 2 står de ju att de är en "allround sadel"så då moste de ju mena "allround"??mer svar tack!:bow:

Generellt sägs väl fortfarande att man inte ska hoppa i NÅGRA bomlösa sadlar alls..
Men sen är ju hoppning något som ska definieras oxå. Menas ett skutt över 50cm nån eller ett par gånger per vecka, eller är det hela banor söm gäller? Ska man hoppa MKT skulle jag då inte välja en bomlös.

Skippar du stigbyglarna så kan du hoppa i en bomlös. Det är trycket vid landningen från stigläderinfästet som blir för högt i en bomlös.
Modell soffkudde som Hööks har är nog den sämsta att hoppa i.
// Linda

altså,jag ska hoppa 1 ggr/vecka,mindre banor på ca 50-80 cm...men ponny prakts sadlar är ju byda som engelska,så stigläder fästena är i smma höjd som en vanlig sadel,då den kan väl inte va farlig,dum altsånt att hoppa i??elr :confused:

Det är inte höjden på stigläderfästena det handlar om, det är sadelns uppbyggnad. En bomlös är uppbyggd på ett helt annat sätt än en bomsadel.
Bommen i en bomsadel är till för att fördela tyngden från stigbyglarna över en stor yta och bort från ryggraden/tornutskotten. I en bomlös fyller padden/panelerna delvis samma funktion, men inte helt eftersom de är mjuka.
Vid hoppning, ffa vid landningen, hamnar hela ryttarens tyngd i stigbyglarna. Har du då en bomlös sadel, riskerar du att hästen får ett kraftigt tryck på en relativt liten punkt på ryggraden, dvs inte bra alls.

Hoppa alltså INTE i en vanlig bomlös, det kan ge hästen allvarliga ryggskador!!!
(om du inte, som någon föreslog, skippar stigbyglarna)

Du kan inte hoppa i hööks-sadeln... Både för hästen och din skull. Du får absolut inte rätt sitts/stöd. Om du inte ska hoppa över nått litet dike på skogsturen då, men det är ingen bra sadel att hopp-träna i.
Den andra vet jag inte.

Du säger att du bara ska hoppa banor på 50-80cm, men 80 cm är ju ganska mycket för din lilla ponny, fast det är ju inte mycket för en 170cm häst.

Senast ändrad av en moderator:

Har du en bomsadel redan?? Kan du inte bara använda den när du ska hoppas isf och ha den bomlösa annars?

*kl*

Jag står inför samma val som dig..

Jag tycker att det här är en intresant tråd och ska följa den..

Förutom att det är farligt för hästen att hoppa i bomlöst har väl praktiskt taget inga bomlösa sadlar säkerhetskrampor till stigbyglarna vilket gör det livsfarligt för ryttaren att hoppa i dem.

Det rekomenderas inte att hoppa mer än ett par skutt med bomlös sadel. Jag skulle satsa på en bomsadel eftersom du ändå hoppar regelbundet.

Jo, det också. Plus att bomlösa av Hööks-modellen inte har knästöd, samt att stigläderfästena sitter långt bak - de är helt enkelt inte gjorda för hoppning.

Jamen läs vad som skrivits hittills, en bomlös fördelar inte trycket vid landningen om du står i stigbyglarna.
Hoppar du regelbundet så skaffa en bomsadel till det.

Läs och ta till dig det som står i tråden!

Ska du hoppa så köp en vanlig bom sadel. ska du inte hoppa mer än något dike eller skutt i skogen så köp en bomlös sadel.

Du har ställt samma fråga innan och fått samma svar flera gånger. Nej är nej, man ska INTE hoppa i bomlös sadel. Vill du hoppa så se till att då en bomsadel ordentligt utprovad, hur svårt kan det vara att förstå?

kan folk bli annat än sura när vi försöker hjälpa genom att svara på dina frågor och du bara ignorerar och tror du kan bäst själv?

Du frågade, vi svarade men det duger kanske inte?

Kort och gott, man hoppar inte i en bomlös! klart slut

Liknande trådar

M
Utrustning Är de ngn som har ngn erfaren het av denna sadel? http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_197_235&products_id=733 ska... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Western Tänkte fråga er experter här om råd.. Kan man ha en westernpad under en bomlös sadel utan att behöva ha dubbel pad, dvs den som...
Svar
16
· Visningar
3 106
Senast: Druvan
·
Utrustning tänkte jag införhandla flugtäcke:angel: Nä, satt lite och slösurfade på olika sidor och såg att Hööks har 2 flugtäcke till billgare...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MikaTela
·
Utrustning Funderar på att köpa en bomlös sadel till en eller flera av hästarna. Eftersom en bomlös sadel är just bomlös har den väl ingen...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka