bomlös-hoppa elr inte!???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 429
Sv: bomlös-hoppa elr inte!???

Det är BOMMEN som tar upp trycket vid landningen. Bomlösa sadlar har ingen bom. Det kvittar hur de ser ut.

Det är tröttsamt att svara seriöst på en frågga och två dagar senare så ställer du samma fråga i enm annan tråd och får samma svar typ tio gånger och du verkar fortfarnade inte fatta. Det är inte konstigt om man blir lite tjurig då...

Det verkar ju inte som att man ska hoppa i bomlösa sadlar.
Men kan du inte göra så att du hoppar med den sadeln du har nu (som inte är bomlös?)
och annars när du rider ut/dressyr/m.m. rider du med den bomlösa?

jo,men jag veet inte...:crazy: då kanske de känns lite onödigt att köpa en..elr vad tkr ni?

Jag tänkte precis fråga samma sak.
Varför vill du köpa en bomlös från första början?
Inte bara att hoppa i, väl?

jag vill ha en bomlös för bättre kontakt med hästen,och skonsammare..

jag vill ha en bomlös för bättre kontakt med hästen,och skonsammare..

Ja, och det är ju skonsammre så länge du inte hoppar i den!:D men har du en bomsadel som ligger bra så är ju den också bra för ryggen. Men jag håller med om att man får bättre kontakt med hästen i en bomlös, dock desstå mindre balans.

Smidigaste är då att köpa en hoppsadel med bom och en bomlös sadel.

nja så mkt pengar har jag inte riktigt:angel:men kanske skulle kunna ha min vanliga sadel när jag hoppar och en bomlös när jag rider ut och tränar deressyr...(m.m. :p)

Enligt Torsions sida verkar det gå bra att hoppa med bomlös.

Kopierade detta från Torsions sida "frågor och svar"

Men vilken model passar bästa att hoppa i? om det går att hoppa i dem?

Trekking är absolut bäst för hoppning eftersom den har bra benstöd både fram och bak.
Visst kan du hoppa i den, bara du har rätt tryckutjämnande padd under.

de va ett bra svar!för jag var inne på hööks och läste på dems padd och då stog det att den paddden fördelade trycket gämt,så de ksnke funkar då??

Jag har ingen som helst personlig kunskap eller erfarenhet av att hoppa med bomlös, men man tycker ju att Torsion borde veta vad de pratar om.

Det stämmer INTE. Att hoppa i en Torsion (eller dess kopior) är inget man ska göra. Stigläderringarna är fästa i ett band över ryggen, vid landning efter språnget blir det ett otroligt tryck i stigbygeln (alltså bandet över ryggen), det krävs en fast konstruktion (bom) för att utjämna detta.

Tro mig, jag har haft både Torsion och kopior. Ett litet språng i skogen - visst. Men absolut inte mer om man är rädd om ryggen på hästen.

Liknande trådar

M
Utrustning Är de ngn som har ngn erfaren het av denna sadel? http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_197_235&products_id=733 ska... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Western Tänkte fråga er experter här om råd.. Kan man ha en westernpad under en bomlös sadel utan att behöva ha dubbel pad, dvs den som...
Svar
16
· Visningar
3 106
Senast: Druvan
·
Utrustning tänkte jag införhandla flugtäcke:angel: Nä, satt lite och slösurfade på olika sidor och såg att Hööks har 2 flugtäcke till billgare...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MikaTela
·
Utrustning Funderar på att köpa en bomlös sadel till en eller flera av hästarna. Eftersom en bomlös sadel är just bomlös har den väl ingen...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka