bomlös-hoppa elr inte!???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 429
Sv: bomlös-hoppa elr inte!???

*slår mig för pannan*

Här har du fått säkert tjugo svar, flera av dem mycket utförliga, från erfaret och kunnigt folk som berättar att det INTE ÄR BRA för hästen att hoppa i bomlös, att det kan ge din häst allvarliga skador och att det därför bestämt avråds.
Så kommer det ETT svar från någon som skriver att det går jättebra - och då:
de va ett bra svar!

Varför ta upp folks tid med att fråga öht :confused:
Det är ju rätt uppenbart att du frågar bara för att få det svar DU vill höra, inte för att du vill lära dig något :mad:

kl

Kopierat från "frågor och svar" från en annan välkänd försäljare av bomlösa.

Kan man hoppa i en bomfri sadel?

Svar:Det generella svaret är Nej, man bör inte träna hoppning i en bomfri sadel. Skulle du hoppa över en liten bäck eller ett nedfällt träd ibland är det inga problem. Men tränar du hoppning ska du ha en sadel med bom, som passar din häst, och som tryckavlastar ryttarens tyngd vid nedslaget vid landningen . En hoppsadel är dessutom uppbyggd för att ryttaren ska få plats och stöd för hoppning.

Frågan är varför Torsion hävdar att hoppning fungerar bra med bomlös. Svårt att få veta något med så motsägelsefull information.

om man går in på http://www.torsion.se/ och sedan på modeller,sedan så kmr de upp modeller,tryck på trekking och läs om den,för där står de att man kan hoppa i dem,svara sedan här i tråden!:bow:

och..de är en bild på en tjej som hoppar där:p

Varför frågar du ens om det går att hoppa eller inte med en bomlös?

Det enda du vill höra är "det går att hoppa i bomlöst". Hoppa i bomlöst då? Det är din häst, ditt val och ditt samvete...

snälla,de är de att vfr står de att de går att hoppa på en sida som säljer sadlar!och jag skulle alldrig hoppa i en om du inte gick,som de inte gör,men vfr stård e så då??:confused:

för att de vill sälja.
Vad är det du inte förstår?
Varför skapoar du ens en tråda när du redan bestämt dig för att det går.
En välpassande bomsadel är inte mindre skonsamt än en bomlös.

De vill sälja?

En passande bomsadel är att föredra då man använder bom i sadeln för att fördela trycket maximalt.

Ja,och du behöver inte retas!:mad:

de va ett bra svar!för jag var inne på hööks och läste på dems padd och då stog det att den paddden fördelade trycket gämt,så de ksnke funkar då??

Vart det ett bra svar bara för att det var det svaret du VILLE ha?

Nej du ska inte hoppa i den sadeln om du är rädd om din häst. Om du är riktigt rädd om den ska du inte ens rida med den padden överhuvudtaget.... Kosta på dej en ordentlig padd om du ska rida bomlöst....

tack för svaren!:bow:men www.masterbacks.se sadel då?är den ochså farlig att hoppa i??:crazy:

Ponnyprakt-sadeln är en Masterback... Jag pratade m åf av Masterback och hon rekommenderade mig INTE att köpa en sådan om jag skulle hoppa regelbundet. Några skutt då och då trodde hon däremot skulle vara ok (t ex vid skogsritter) Jag köpte däremot dressyrmodellen och är nöjd med den.

Jag önskar själv att jag kunde hitta en bomlös hoppsadel till min runda fjording (till vettigt pris!!), men det verkar vara svårt. Det finns några modeller som är mycket avancerat uppbyggda, men de kostar ju också därefter....:crazy:

Nej du ska inte hoppa i den sadeln om du är rädd om din häst. Om du är riktigt rädd om den ska du inte ens rida med den padden överhuvudtaget.... Kosta på dej en ordentlig padd om du ska rida bomlöst....

Och funderar ni på att köpa den där padden, så kolla till att börja med att den inte är snedsydd!! Jag har hittills inte hittat en enda här i lokala butiken som är prisvärd!

Du ska inte hoppa i en bomlös sadel.

Kort och gott. :D

Liknande trådar

M
Utrustning Är de ngn som har ngn erfaren het av denna sadel? http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_197_235&products_id=733 ska... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Western Tänkte fråga er experter här om råd.. Kan man ha en westernpad under en bomlös sadel utan att behöva ha dubbel pad, dvs den som...
Svar
16
· Visningar
3 106
Senast: Druvan
·
Utrustning tänkte jag införhandla flugtäcke:angel: Nä, satt lite och slösurfade på olika sidor och såg att Hööks har 2 flugtäcke till billgare...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MikaTela
·
Utrustning Funderar på att köpa en bomlös sadel till en eller flera av hästarna. Eftersom en bomlös sadel är just bomlös har den väl ingen...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka