Bomlös (igen!!!) :)

Bellafjella

Trådstartare
Nu måste jag be att få ställa en "dum" fråga. :o

Är på väg att köpa en bomlös sadel men har inte riktigt bestämt mig för vilken ännu.

Tycker att jag har försökt att ta reda på så mycket som möjligt om dessa sadlar men det är en sak jag inte riktigt förstår.

:Vad är det som hindrar sadeln från att falla platt och tungt ner på manken? Sadeln är ju, vad jag förstår, väldigt flexibel? Den ska ju passa både breda och tunna hästar och då måste ju sadeln vara väldigt rörlig? Eller?

Jag fattar att man ska ha en speciell pad under för att ryggraden ska gå fri men om hästen har manke - räcker det då med den kanalen som finns i padden? :confused: Hoppas ni fattar hur jag menar?

Sv: Bomlös (igen!!!) :)

I torsion tex finns trä ``grajj`` :p som höjer sadlen över manken, free form har ett järn och flexion är uppbyggd på ett sätt som gör att det inte trycker på manken!! Lycka till med sadleriet :)

Jo, men hur breda e de där "grajjerna" :D då?

När man pratar om dem så brukar man ju mest prata om hur hög manken på hästen är men vad jag funderar på är: Passar en sådan sadel lika bra på en häst med smal och tunn manke som på en med bred manke?

Det finns pommlar i olika storlekar. Det finns en för hög o smal och bred o låg.

Torsion (och dess kopior, de jag sett) har en frampommel av trä som faktiskt passar de flesta (inte min häst, jag rider utan).

Freeform har ett traditionellt koppjärn, fäst med kardborre.

Enligt uppgift ska SBS Flexion vara uppbyggd med mjukmaterial (utan koppjärn eller motsvarande), men någon annan är nog bättre skickad att svara på frågor om Flexion.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Mogge
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 357
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka