Bomlös, men vilken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 089
M

Mount Never Rest

Jag har mer och mer börjat fundera på bomlös sadel... För det verkar ju vara många som är supernöjda med sina bomlösa:D
Jag ska inte köpa någon på ett bra tag, men jag tänkte ändå höra vilken ni tycker fyller min krav:angel: (om det ens finns:o )

Nummer 1. Det viktigaste för mig är att det är en "stabil" sadel... Jag har ingen egen balans (och har svårt för att träna upp den) så jag måste ha en sadel som jag kan lita på, eftersom jag har en häst som kan göra en 360 graders vändning för ett spöke:smirk:

Nummer 2. Den måste passa på hästen från början... Jag har ingen aning om hur en sadel ser ut när den ligger bra, så jag kan inte ha en sadel som jag måste börja flytta i några "klossar" för att den ska passa...

Det var det viktiga sedan har jag lite halv viktiga önskemål...

Sitsen... Jag har förutom dålig balans en dålig sits... Så en sadel som hjälper till att sätta mig rakt vore en fördel...

Inte allt för dyr.....

Utseendet är det minst viktiga för mig. Det spelar ingen roll hur den ser ut:D

Jag är jätte liten och mager på alla ledder så jag behöver ingen stor sadel;)

Harrys mått:
Han är 86 cm från mitt på manken till höftknölen
Och från bogbladets bakersta läge till 18:e revbenet är han 50cm
Och hans nuvarande sadel är (hela sadeln inkl skirt) 70 cm lång

Tja, jag vet inte om det behövs men här är en bild på honom;)
http://hem.passagen.se/tilda_trav/05-08-27harry%20(3).jpg

Sååå....... Vet ni någon bomlös som skulle passa till oss:bump:

Sv: Bomlös, men vilken?

1. Star Trekk sadlarna ÄR stabila - mycket stabila! Jag har också en häst som kan skygga ibland och då är det mycket snabba rörelser men jag upplever ST:en stabilare än min westernsadel.

2. Dock är det ju då flyttbara paneler på denna... Men det ÄR INTE så krångligt! Lägg på sadeln som den är när den kommer. (Du får hjälp av ÅF att fundera ut hur brett koppjärn du ska ha.) Ligger den horisontellt så är det bara att rida och känna sig för. Ligger den framåt eller bakåt en aning, antingen utan ryttare eller med ryttare så kan du bredda antingen bak eller fram en halv centimeter i taget tills det känns bra. Sen rider du så ett tag och kollar avtryck på häst och vojlock - ser det bra ut - fortsätt och rid så, ser det konstigt ut, testa att flytta ihop eller isär fram eller bak. Se bara till att ryggraden är fri och att tunneln är nog bred.

Sitsen - ja, jag har då aldrig suttit i mer lodrät sits i en sadel (jag har en Comfort) och ändå har jag stiglädren i det främre fästet.

Den kostar runt 10 000 kr och går att få på räntefri avbetalning.

Jag har en Comfort Shorty för att min häst har kort rygg men din kan säkert ha en vanlig Comfort och då kan du själv anpassa längden på sitsen. Eller en Endurance, eller en Espaniola, eller... ? ;)

/Camilla

Jag har en Fitform (liknar dagens Barefoot som säljs av Stallvrå) där man väljer framvalv (högt eller låg manke) sen är resten av sadeln som en barbackapad. Mjuk och följsam på hästen, man känner hur hästen rör höger resp. vänster sida efter som att sadelsidorna följer med. Kanonskön. Stigläderfästena sitter ganska långt bak för att få en bra sits.
Kolla in denna bild där sadeln sitter på ett kallblod. Jag använder samma sadel till alla hästarna. (dom har var sin bomsadel ändå)
P1010005.jpg

Är det bara på den där hästen eller måste man ha både förbygel + svanskappa för att den ska vara stilla:confused:

Jag har förbygel för att sätta fast chambongen i. Den del som följde med champongen hängde ner så mycket att han nästan kunde slänga in rambenet så därför används förbygeln istället för den kommer närmare kroppen. Svanskappan sitter på sadeln eftersom att jag använder samma sadel till min andra häst som är en tunna som ALLT snurrar på och att hon även är överbygd så åker allt framåt annars. Så det är slöhet att svanskappan sitter på denna häst.

Ah:idea:
Jag tänkte inte på chambongen!!
Är det en stadig sadel att rida i?? Det låter ju underbart att kunna känna varje rörelse, men jag funderar om den är mera ostabil då:crazy:
Men i.o.f.s kanske det är värt att chansa på en ostabil sadel för det vore ju verkligen kul att kunna känna hur han arbetar med ryggen:idea:

Jag tycker att du ska annonsera på exv ridskola, stall, fråga runt, sätt upp lappar på exv granngården, hästshopar mm och fråga om någon har en bomlös som du kan få prova. Det gjorde jag, en tjej nappade och jag fick prova den några dagar (när hon ändå skulle vara bortrest) Det var inte en sådan sadel som jag köpte (provade Torsion dressage och köpte Fitform) men känslan att rida i bomlöst:love: Det var klart direkt. Eftersom att alla är så nöjda med sina bomlösa och att man kan ha kvar sadeln om man byter häst så finns det bara någon enstaka beg. till salu.

Lycka till!

PS Ang chambongen: Det var bara en förklaring till varför hästen hade förbygel DS

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 338
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur