Bomlös sadel från Hööks, pest eller kolera?

Digbil

Trådstartare
Jag har en otränad kuse som saknar sadel. En spröjtans ny westernsadel skall provas ut och införskaffas till sommaren när överflödigt hästfett transformerats till välsvarvade muskler. Just nu är det sadelfilt, täckesgjord och fegsnöre (halsring) som gäller. Men jag skulle gärna vilja ha en sadel att rida i under uppträningsperioden och står nu och väljer mellan en syntetsadel T4 med utbytbara koppjärn, eller en bomlös. Frågan gäller den bomlösa sadeln som Hööks säljer. Är det något som går bra att använda under en övergångsperiod eller bör den aldrig någonsin komma i närheten av en hästrygg?

Ps Jag skall inte hoppa, aldrig (läskigt) ds

Sv: Bomlös sadel från Hööks, pest eller kolera?

Jag kan egentligen inte uttala mig så mycket om sadeln men en stallkompis har en sådan. Jag tror att den är använd en gång. Stenhård och oformbar - väldigt stor. Fungerade inte alls på deras ponny.

Sök här på forumet så tror jag du hittar mycket (negativ) info om snedsydda Hööks-bomlösa. Jag hade hellre satsat på en begagnad bomlös i så fall, då får man oftast med en del utrustning till också.

Jag har den från hööks. Jag har den och varvar med, för sadlar vill lätt glida fram på min häst. Denna ligger helt still och hon trivs jättebra! Jag tyckte det känndes knepigt att rida i den först men nu tycker jag man kommer så långt från hästen i vanliga sadlar.

Jag rider mest utan stigbyglar för risken som finns är att man snurrar runt den om man skulle tappa balansen och ställa sig i den ena stigbygeln. I allafall på min runda kuse!

Jag är nöjd men jag vet att det ska finnas de som är mycket bättre. Detta var en nödlösning som jag trivts väldigt bra med! Har både hopp och dressyrsadel oxå.

Tack för input. Sadeln skall ju användas under en övergångsperiod och sen troligtvis inte alls mer. Men då stryker jag den modellen från listan.:)

Jag har en Hööks bomlös. Dock har jag skaffat en SKITO-pad istället för den som man fick köpa till.

Den padd som medföljde från Hööks gled in under sadeln och bakåt så jag fick sy om den och fästa den med bultband under tiden tills SKITOn kom.

Jag har också en T4 allround. Den är jag helt nöjd med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka