Bomlös sadel till islänningar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 407
S

Sveipur

Har insett att en bomlös sadel är det enda alternativet för min kraftigt överviktiga islänning. Som info är det bäst att tillägga att han inte kommer att ridas förrän han har gått ner ordentligt i vikt utan skall bara sadeltränas (oinriden). Han är i nuläget extremt bred över ryggen.

Sadeln skall även passa hans kompis och de är ganska lika i kroppen/ryggen. De har varken raka eller svankiga ryggar utan ser helt "normala ut". Ryggarna är normallånga för en islandshäst, men det är ju av stor vikt att inte sadeln blir för lång. Den andra hästen väger enligt viktbandet 150 kg mindre än den feta (förmodligen p g a vätskeansamlingar) och är därför betydligt tunnare än den feta. Enligt massören är den smalare hästen välmusklad och fin över ryggen.

Nu tar jag tacksamt emot tips från er som letat och skaffat bomlös sadel till era islänningar. Det verkar ju finnas en hel del att välja på. Vad har de för för och nackdelar?

Sv: Bomlös sadel till islänningar

Ja, jag kom på det när jag postat inlägget...

Svar från andra än islandshästryttare är förstås välkommna när det gäller tycke och smak om de olika fabrikaten/modellerna.

Jag har köpt en Torsion Island som jag är väldigt nöjd med. Min isis är bred - typ bakplåtsrygg-och kort. Har letat sadel väldigt länge, han har även en något svankig rygg så det var inte lätt. Genom sadelutprovare fick jag en Prestige Top Dressage bomvidd i den näst största bomvidden som passar ryggen o är väldigt kort.

Så köpte jag en bomlös eftersom jag har fler hästar, mer "normalbyggda" :D , det går liksom inte köpa en sadel till varje häst så tänkte den bomlösa skulle vara bra eftersom den anpassar sej efter hästen.

På den breda så kommer du då att sitta ganska brett...Det kan vara lite jobbigt i början men man blir snart van. På den andra sitter man alltså efter hans byggnad.

Priset på Torsion plus "vojlock" o padd blev ca 9 700:- minns inte så noga nu men det var överkomligt. Beror ju på vilket material man vill ha, jag tog brun nubuck.

Det finns Diddi-dynan som många är nöjda med, o man kan där få den med liksom uppbyggt säte så man inte behöver sitta så brett. Den kostar några tusen mera, även där beroende å vilket läder man vill ha. Så finsn det massor emd andra som jag inets ett, som Ken Tauri o vad allt heter.

Torsion: www.torsion.se

Andra sadlar: www.agersta.nu www.lillhastenistav.se

Tror du kan titta efter lite där.

Finns många olika modeller av bomlösa islandssadlar bl.a Top Reiter bomlös, Diddi special, Kari Pad och Kari Flex (inte bomlös men med en extremt flexibel bom), även star trekk är på gång med en islandssadel.

www.kaupreridsport.se och www.equisoft.se har många bomlösa islandssadlar.

Jag har inte provat någon av dem själv men ska köpa en bomlös till min islänning, väntar på de förbättrade modellerna av Kari Pad och Kari Flex och på Star Trekks islandssadel, vill se dem innan jag bestämmer mig.

Om du söker på detta forum och även på islandssidorna så kan du hitta mycket info om bomlöst till islandshäst.

Tack för svar. Bakplåt låter ju också ganska brett. Annars kallar husse den överviktiga hästens rygg för flygplats :smirk:

Om jag inte minns helt fel har väl du haft en Hector? Jag rider sen några år tillbaka i en Hector så jag hoppas att övergången inte blir så drastisk till en bomlös? Jag är ju lite orolig över att min balans inte skulle räcka till. Skulle vara intressant om "balansaspekten" skiljer sig åt mellan olika bomlösa.

Jag har surfat runt en del på olika sidor med bomlösa sadlar, men det säger ju betydligt mer att få höra erfarenheter av andra som själva är/har varit sadelspekulanter.

Sveipur skrev:
Jag har surfat runt en del på olika sidor med bomlösa sadlar, men det säger ju betydligt mer att få höra erfarenheter av andra som själva är/har varit sadelspekulanter.

Ja, så är det någon som har erfarenhet av star-trekk comfort? Bl.a. undrar jag lite över om det inte är väldigt svårt för mig att själv passa in den på min häst, eller?

Kaupre Ridsport är suveräna på detta ämne.

Jag hadde Star Trekk Comfort til min islandshäst og var fornøyd med den :) Den lå stabilt på henne og det var inte svårt att passa inn den.

Det är ju det som är viktigast!

Men hur är det när ryttaren (jag) inte har så bra balans?

Sveipur skrev:
Tack för svar. Bakplåt låter ju också ganska brett. Annars kallar husse den överviktiga hästens rygg för flygplats :smirk:

Om jag inte minns helt fel har väl du haft en Hector? Jag rider sen några år tillbaka i en Hector så jag hoppas att övergången inte blir så drastisk till en bomlös? Jag är ju lite orolig över att min balans inte skulle räcka till. Skulle vara intressant om "balansaspekten" skiljer sig åt mellan olika bomlösa.

Ja, jag har ju en Hector, den är utlånad o ska säljas. Kan man rida bra i en Hector så går det lika bra med en bomlös. Bomlös är ju lite mjukare mot rumpan än Hector :D

O man blir van snabbt, hittar sittbenen o så vidare.

:rofl: flygplats!! Det var bra!!

Jag har bara ridit i Torsion Island så jag vet inte hur det är med andra sadlar, de som har knästöd borde ju vara lättare? Jag tror mina hästar gillar friheten de får med den bomlösa. O ryggarna är helt fria från de märken det blir från sadeln, hur välanpassad den än är.

Jag har ridit i en sån där barbackapad av mocka, där sitter man ju jättebra, som barbacka men har stöd från mockan, det är väl ungefär så den bomlösa känns men här har man ju stöd från sätet.

Jag har inte så bra balans, men ST fungerte supert fordet :) Jag har også ridd i Torsion og Barefoot, men da skled sadelen til siden hvis hästen sprang i vei og jeg mistet balansen :crazy: På min häst var Star Trekk like stabil som en bomsadel.

Tack, det låter övertygande! Då gäller det bara att få en kontakt med en säljare, för att gå vidare.

Huvudsaken är ju att hästen har det bra, just nu visar han starkt att han inte vill :cry: Trots att den ena skulle vara inpassad efter honom, det var därför jag köpte den.

Bonus är ju om jag sitter skönt i den också! :)

Två av de jag har nu skall jag ta med för inprovning så får vi se hur det går. Men jag är ialla fall nyfiken på den bomlösa, de andra är inga sadlar man gärna sitter i för länge.

Balderum skrev:
Ja, jag har ju en Hector, den är utlånad o ska säljas. Kan man rida bra i en Hector så går det lika bra med en bomlös.

Tack, det var precis vad jag ville höra. :)

Liknande trådar

Utrustning Funderar alltså på att börja använda bomlös sadel... Men har ingen erfarenhet av dessa:crazy: (Grejen är den att jag är ute efter en... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 886
Utrustning Förlåt, förlåt, förlåt att jag inte sitter och kollar upp alla svar själv. Men jag pallar inte, det är tusen sadeltrådar här inne... 2
Svar
38
· Visningar
4 642
G
Utrustning Vår islänning kommer hem efter en tid ute på foder, och han behöver en sadel. Hans rygg är väldigt bred (och platt), han har inte...
Svar
16
· Visningar
1 267
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?