Bomlös Sadel!

Sv: Bomlös Sadel!

Fast min valack har ingen hög manke, han har bara sänkt rygg. :grin:

110323-005_139297194.jpg

är en bomlös tyngre än en "vanlig"? Kan nästan tycka de ser lite små klumpiga ut på vissa bilder.. (Vill ha den lättaste varianten:D )

Vad kan era bomlösa sadlar väga? på ett ungefär :)

Hur får du fast det? Har funderat på att sy något till min w-sadel men vette tusan hur man ska få det att ligga kvar!

Min Sensation Hybrid väger 3 kg så den är väldigt lätt.
Övriga som jag har haft har också varit lätta så även om vissa kan se klumpiga ut så är de över lag lättare än en bomsadel.

Min Masterback bomlösa är också mycket lättare än min vanliga bomsadel. Vet inte exakt vad den väger, men tung och klumpig är den inte :) Ser precis ut som en vanlig dressyrsadel :)

Åh, vad svårt att förklara men jag gör ett försök så får du väl fråga på om jag inte lyckas.
Jag har en Knights Bareback, typ Torsion-kopia. Den har en löstagbar sits man sitter på. Har satt band på kudden som löper mellan fram och bak. Dom har jag lagt under/runt sitsen. Dom ligger alltså undersitsen under mina lår i färdriktningen när man sitter på. Om hästen går framåt vill säga;)

Kudden är sydd i form efter sömmarna på sitsen så den är smalare på mitten där man har "grenen". Om du googlar på bilder på sadelmodellen kanske det blir tydligare hur jag menar.

Har ingen aning om hur man kan få fast den på en western-sadel. Kudden ska ju vara smalare än sitsen och det ser inte ut att finnas så mycket att sätta fast den i.
Jag kan passa på att tala om att jag är ur-usel på w-sadlar så jag bara gissar efter att ha tittat på lite bilder nu i all hast.

Hoppas det inte blev allt för obegripligt...

Jag tror jag förstår!
Nä, att fästa på en w-sadel med blank, välanvänd, lädersits är skitsvårt kan jag säga :D
Hmm, kanske ska införskaffa en bomlös och prova..

Nu har jag själv inte suttit i nån bomlös sadel som ser ut som en vanlig engelsk men jag tycker att det ser ut som att dom har en smalare midja över sitsen. Kolla om nån av dom modellerna kan vara nåt.
Själv tycker jag att min kudde har hjälpt mej. Inte bara mot att få ont i höfterna utan jag fick en annan vinkel på benen också.

De är lite för högt över min budget :angel:
Har ridit i vanliga engelska bomsadlar, det går inte. Får så ont i lederna att jag inte kan gå normalt på flera dagar. Jag tror att om jag testar blir det en kuddmodell och försöker modifiera.

Ha ha, nu får du snart sadlar-måste-vara-dyra-för-att-vara-bra-maffian på dej:D

Både jag och min häst trivs utmärkt med den här sadeln och det har blivit många mil ridna i den. En bomlös sadel är aldrig bättre än den pad man lägger under.

För att slippa eventuella påhopp från maffian passar jag på att skriva att sadeln självklart är rak. Det brukar alltid komma kommentarer om att dom är sned-sydda i alla bomlösa trådar.

Lycka till med sadel-letandet!

Äh, maffian kan slänga sig i väggen :p Jag har en dyr westernsadel räcker inte det :angel:

Klart att kvalitet kostar, men jag tror ju inte jag behöver köpa en bomlös för 10k för att prova lulla runt lite ett par gånger i månaden. Jag menar, jag har svårt att se att hästen (som tycks vara oförstörbar, med tanke på allt han varit med om (obs, maffian! Det var ett skämt!) skulle falla i tusen bitar för att jag provar en billig begagnad bomlös.

På tal om padar, kan man använda vanlig w-pad? Jag har dels en tjock pad i pressad ullfilt, dels en tunnare i någon slags tryckutjämnande material (används med tjock sadelfilt i ull, a la militärfilt), går de använda till en bomlös?

Jag har en Barefoot London till mina killar!
Den är BRED att sitta i! Men man vänjer sig och nu kan jag knappt rida i en vanlig sadel utan att få ont i häcken!
=)

Nej en vanlig w-pad går inte att använda till en bomlös, tyvärr får jag säga för de finns ju i så många fina modeller. Till en bomlös behöver du ha en pad som skapar en riktig kanal eftersom det inte finns någon bom som avlastar tornutskotten.

Om du vill ha tag i en bra billig bomlös som du kan modifiera och kan tänka dej en i syntet så skulle jag rekomendera en pfiff. De finns begagnade för runt tusenlappen. De är oftast raka och väl sydda. På en sådan kan du bygga upp sätet som ovanstående har gjort utan att det blir klumpigt.
Köp sedan en bra skitopad så har du en riktigt bra kombination för en billig peng.

Det som kan vara bra att veta är att en soffkuddemodell inte ger något särskilt stöd. Det är inte alls som att rida i en w-sadel stöd mässigt.

Joo, det borde väl räcka tror jag... Om du redan har en dyr sadel så överlever nog hästen en soffkudde, kanske...;)

Paden måste ha kanal för ryggraden för det finns ej på sadeln. Jag har en pad av tjock stadig filt som sitter på sadeln hela tiden. Den har jag fått uppsydd för att passa min häst och mej. Han som gjort den har även sytt westernpadar av samma material.

Jag har även en pad från en känd butikskedja som börjar på H. Den kan jag inte rekommendera. Paden som hör till mitt sadelmärke klämde jag på och ratade direkt också.

Det finns massa info här på Buke i diverse trådar om padar till bomlösa så prova sök och se vad du får fram.

Nu får jag väl maffian på mej för filt-paden också så jag håller mej för huvve och drar:rofl:

jag googlar och googlar men hittar inga Skitopadar?

Om du googlar på softsaddles och sedan går in på vojlockar och pads så har du en färdig pad som heter sensation vojlock, det är en skitopad. Du kan också gå in på memoryfoam under samma flik, där finns lösa skitoinlägg att köpa om man vill byta ut inläggen till en redan befintlig pad.
Det man ska tänka på om man har en billigare variant av pad är att det kan glida om tyget inte är lagt åt rätt håll. Jag råkade ut för det när jag hade en billig pad.
Jag tycker att de bästa padarna är de som har ullflece på undersidan för då glider det inte åt något håll men även de som har simpanova som undersida ska vara bra.

fast uppenbarligen är det väl ingen skitopad?

"Inläggen i SENSATION vojlocken är formskurna och 2,5 cm tjocka.
SENSATION inlägg är helt annorlunda än Skito och har den fördel att dom inte blir styva i kylan. "

fast uppenbarligen är det väl ingen skitopad?

"Inläggen i SENSATION vojlocken är formskurna och 2,5 cm tjocka.
SENSATION inlägg är helt annorlunda än Skito och har den fördel att dom inte blir styva i kylan. "

Så lustigt! På min Sensation pad så står det Skito men jag tittade på bilderna på hemsidan nu och min ser inte likadan ut undertill. Jag har ullflece på undersidan.
Kanske har de ändrat det då, det är trots allt 1,5 år sedan jag köpte min sadel.

I vilket fall, vill man ha en bra pad så är den återförsäljaren utmärkt att diskutera sina behov med.

Har läst lite om materialet och många har skrivit att deras hästar blir väldigt varma av det?

Min häst har en sjukdom som gör att han inte kan svettas, hypohidrosis, så om det stämmer får vi nog strunta i att ens prova. Vill inte riskera något!

Menar du av ullflecen? Min häst har inte haft ont av det. Jag trodde att det skulle bli problem på sommaren att hon skulle bli väldigt svettig men det blir hon inte. Däremot kan inte min häst ha sympanova för då får hon skav av svetten mot materialet på något märkligt vis.
Jag upplever ullflecen som ganska lik vanlig ull i funktionen, dvs den suger åt sig. Jag låter paden torka om den har blivit svettig och borstar den sedan innan ridning så blir den som ny igen. Den går ju enkelt att tvätta i maskin också när det behövs.

Hur fungerar det att hästen inte kan svettas? Jag blir nyfiken eftersom jag inte heller kunde svettas när jag hade stora mineralbrister i kroppen men det åtgärdades med stora mängder av de mineralerna jag saknade. När jag efter några år kommit upp i normal nivå så började jag kunna svettas igen.

Du har ingen i närheten som har en bomlös som du kan prova? Det känns ju surt att köpa och att det inte fungerar sedan. Visserligen är begagnat marknaden stor men man förlorar ju alltid lite när man säljer igen om man inte köper begagnat från början för då kan man ofta få ut samma pengar igen.

Ett alternativ kanske kan vara att du använder samma material mot hästen som du har nu men att du syr egna fickor och stoppar inläggen i. Att du alltså använder en w-pad som du lägger fickor med inläggen ovanpå. Den sidan jag rekomenderade har en pad som heter Heather Moffet interpad och den kan man använda så om man inte har lust att sy en egen. Det viktiga är ju att det blir en bra kanal så att tornutskotten går fria. Vilket material som är närmast hästen är ju bara viktigt för hästen, inte för funktionen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Stockholms skärgård

Hund, Katt, Andra Djur