Sv: Bomlös Sadel!
Menar du av ullflecen? Min häst har inte haft ont av det. Jag trodde att det skulle bli problem på sommaren att hon skulle bli väldigt svettig men det blir hon inte. Däremot kan inte min häst ha sympanova för då får hon skav av svetten mot materialet på något märkligt vis.
Jag upplever ullflecen som ganska lik vanlig ull i funktionen, dvs den suger åt sig. Jag låter paden torka om den har blivit svettig och borstar den sedan innan ridning så blir den som ny igen. Den går ju enkelt att tvätta i maskin också när det behövs.
Hur fungerar det att hästen inte kan svettas? Jag blir nyfiken eftersom jag inte heller kunde svettas när jag hade stora mineralbrister i kroppen men det åtgärdades med stora mängder av de mineralerna jag saknade. När jag efter några år kommit upp i normal nivå så började jag kunna svettas igen.
Du har ingen i närheten som har en bomlös som du kan prova? Det känns ju surt att köpa och att det inte fungerar sedan. Visserligen är begagnat marknaden stor men man förlorar ju alltid lite när man säljer igen om man inte köper begagnat från början för då kan man ofta få ut samma pengar igen.
Ett alternativ kanske kan vara att du använder samma material mot hästen som du har nu men att du syr egna fickor och stoppar inläggen i. Att du alltså använder en w-pad som du lägger fickor med inläggen ovanpå. Den sidan jag rekomenderade har en pad som heter Heather Moffet interpad och den kan man använda så om man inte har lust att sy en egen. Det viktiga är ju att det blir en bra kanal så att tornutskotten går fria. Vilket material som är närmast hästen är ju bara viktigt för hästen, inte för funktionen.