Bomlös sadel

Ponsse

Trådstartare
Hur är det med bomlösa sadlar? Passar alla sadlar alla hästar? Eller finns det olika storlekar på dom med? :confused:

Jag har insett att mina sadlar inte passar min haflinger alls särskilt bra, och jag känner att jag vill hitta en ny passande snabbt. Men eftersom han är liten, rund och kraftig är det inte något man gör över en dag..

På h**ks till exempel har de ju bara en sorts bomlös, och bara en storlek. Betyder det att den ska passa alla sorts hästar då?

Sv: Bomlös sadel

Nej, alla bomlösa passar inte alla hästar. Det är nästan som med en vanlig bomsadel, man får ta hänsyn till bredd på hästen, ryggtyp och framförallt vara noga med att hitta en bomlös som fördelar trycket på ett bra sätt.

Hööksmodellen skulle jag inte rekommendera för allt i världen. Många av deras exemplar är snedsydda och kan i längden skada hästen allvarligt då den inte avlastar tillräckligt. Lägg hellre pengarna på en bra, begagnad bomlös.

Det var nästan det jag misstänkte..

Hur stor är chansen att hitta en bra begagnad som passar en BRED rygg utan manke (alt. att manken är låg och väldigt bred)?

Jag har precis insett att mina sadlar inte passar honom alls bra, så nu har jag lite panik att hitta en ny :(

Hej!

Det beror helt på hur bred din häst är. Min verkar vara för bred för de bomlösa jag hittat. Hon är även för bred för de bomsadlar jag hittat (om jag inte minns fel är hon över 125°), så nu måttbeställer jag en sadel till henne.

/Lavinia, som hoppas den sadeln inte blir alltför dyr.

Jag har också samma problem, söker bomlös sadel åt en bred, rund ponny rygg med liten manke.
Blev tipsad av flera att Barefoot London ligger bra på deras runda hästar, finns bild om du är intresserad:

Min-vilken bomlös-passar-tråd

Barefoot är lite av en soffkuddemodel, spelar typen/utséendet någon roll för dig?

Om jag får bestämma så vill jag helst ha en spansk bomlös. :love:
Men vi får se vad som passar...

Har en vän som testat en Chezz iberico och en Hidalgo valencia och nyfiken på vad andra tycker om deras sadlar.
De är betydligt billigare än sina konkurrenter, så hur är kvalitén och passformen på deras sadlar?

Och så här ser min ponnys rygg ut:

Hur ser din ut?

Lycka till med sadel letandet!
Vi som befinner oss i den svåra sadeljakten måste hålla ihop. :bump:
Kram, Maya

Jag har en star trekk espaniola till min ponny som är 110 grader bred. Eller ja, nu har jag köpt en dressyrsadel istället.
Men espaniolan fungerade super på henne och man sitter riktigt trevligt i den.

Så här ser hon ut i ryggen. Sadel låg blickstilla på henne.

stdsc.jpg

Nja, egentligen spelar typen roll, men just nu känner jag mig desperat att hitta en passande sadel till ett någorlunda ok pris :p

Jag tycker att min ponny nästan är ännu grövre än din, och om du har problem att hitta en passande sadel, vad kommer inte jag ha då :crazy:

Här är några bilder. De första två är nya, medan de andra har något år på nacken, men grovheten har ju inte direkt förändrats ;)

32411049.jpg

32411048.jpg

30787804.jpg

30131404.jpg

Ni med kraftiga hästar/ponnysar, vad har ni för sadlar just nu?

KL - Varför bara vissa av mina bilder fungerar vet jag inte, men ni kan se två iaf? :)

Jag kollade på sadeln du rekommenderade. De verkar ju ha utbytbart framvalv, ända upp till XXL - det BORDE väl passa?
Jag gillade sadeln förövrigt!

Nej, din va rätt grov din med, men jag tror nästan att min ponnys framdel är grövre än din, men inte rumpan :p Det kan ju iofs bero på att han inte sätter muskler eftersom sadeln ligger dåligt :grin:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1176802_page0.html - Där har ni pixboxen om ni vill kolla på lite fler bilder.. Finns även bilder framifrån där man kan se hans enorma mellanrum mellan benen ;)

Jag kollade på den sadeln du rekommenderade också, men jag gillade inte riktigt den.. Dessutom var den väldigt dyr, och det kommer jag inte ha råd med förrän om några månader. Så länge vet jag inte om jag orkar rida barbacka ;)

Pfiff ska vara hyfsat ok för det priset de säljs för.
Men tänk på att du måste ha en bra pad under. Där ska du inte snåla.
Då kan du tom hitta billigare med att köpa en beg bomlös som säljs med pad.
// Linda

Ja, det är en begagnad jag har hittat :) Den säljs även med padd, vet dock inte från vart men kan fråga.

Den sadeln har legat på en nordis och ett varmblod - två helt olika hästar :confused:. Hon skickade dock bilder på nordisen och han såg ut att vara i ungefär samma grovhet, men han hade nog något mer markerad manke.. :(
Värt att köpa hem och testa? Känns som om att den inte kan sitta värre än dom jag har nu, och sen får jag samla ihop pengar till att köpa en bra. Dålig eller bra idé? :)

Pfiff är helt ok men man sitter väldigt brett i den och den ger inget stöd. Skaffar du bara en bra pad till den så är det en ok sadel att börja med.

Jag har en Sensation hybrid till min häst. Sist jag mätte henne var hon ca 135 grader bred. Jag verkligen älskar min sadel. Den ligger still, jag sitter smalt och den ger tillräcklig med stöd.
Min häst stod i 5 månader i vintras och sadeln ligger ändå perfekt nu trots att hon ju givetvis har tappat en massa muskler.

Den sadeln har legat på en nordis och ett varmblod - två helt olika hästar :confused:.

Det är inte säkert att dessa hästar är så olika i ryggen. Varmblod kan vara rysligt breda och utan manke.

En bomlös av soffkuddemodell fixar inte en hög och lång manke. Men det har inte din häst.
Annars är de ganska lätta att passa in på många hästar. Sadeln ska ligga i balans så du sitter på rätt ställe och framvalvet får inte vara för smalt.
Dock får du räkna med att du kommer att få sitta brett. Dessa sadlar har inget uppbyggt säte så det blir bredare än barbacka.

// Linda

Hm, okej. Det låter inte alls särskilt bra. Bredare än barbacka är ju typ splitt :p

Det går absolut att hitta en bra beg bomlös som kan passa en sådan rygg du beskriver. Du får ha i åtanke att det finns bomlösa som är relativt hårda i sin konstruktion (Star Trekk och liknande) och dessa kräver lika mkt tillpassning som en bomsadel. Mjuka bomlösa däremot är lättare att passa in på flera olika hästar då de är så mjuka och formar sig efter hästen. Ex på märken: Torsion, Barefoot, Pfiff, Knights osv.
Jag har haft Torsion och Barefoot och kan varmt rekommendera Torsion då denna är mycket smalare att sitta i. Till denna har jag haft en Skitopad med shims limmade närmast ryggraden (1/2"+3/4" hette den) som gör att man också sitter mycket smalare. Jag har en haflinger som är kort i ryggen, riktigt bred (ca 130), normal hög manke och jätterund över ryggen. Har även haft några vänner som har provat min Torsion Dressage på sina halvblod (med relativt hög manke) och det har funkat bra, manken har inte slått i framvalvet alls.

Bild på mion häst:
5.jpg

12.jpg

Jag tyckte bara jag satt "bredare än barbacka" i Barefoot. I Torsion däremot var det mycket smalare än när man rider barbacka. Torsion har ett mer uppbyggd säte samt att jag hade en annan Skitopad till.

Jag letade sadel i 3 år till min häst som är BREEED(typ 125grader +), ganska kort och rund(soffbord). Till slut gav jag upp bomsadlar och köpte en barefoot stella(samma som cherokee kan man säga fast i syntetläder). Den passar utmärkt. Dock skulle jag hellre vilja ha en bomsadel att rida i. Men nu när inte det passar på kusen så får man ju leva med det. :p Har dock tagit bort "framvalvet" och packat det hårt med trasor i stället eftersom valvet som var med var alldeles för smalt.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 282
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka