Bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 302
B

Bubben91

Jag har några frågar gällande bomlösa sadlar:

1, Vad är din åsikt om dessa??
Minus och plus med dom??

2, Sitter man stadigt??

3, Har någon köpt Källqvists bomlösa sadel??
Går det att ha vanliga stigläder och stigbyglar??

4, Vad är ett bra pris??

5, Finns det något bättre och billigare alternativ??

Snälla hjälp!

Sv: Bomlös sadel

Bubben91 skrev:
Minus och plus med dom??
Som med alla sadlar gäller det att hitta en som passar både ryttare och häst. Jag provade en bomllös på Novan som var fasansfull att rida i. Nu har jag hittat en som för ögat ser likadan ut somär kanonbra.

Bubben91 skrev:
2, Sitter man stadigt??
Stadigt och stadigt allt är relativt men jag skulle inte sätta mig i i en sådan på en häst som bockar. Man sitter dock mycket stadigare än barbacka och har samtidigt kvar känslan.

Bubben91 skrev:
Om det är Knight barback du menar så har jag köpt den. Jag trivs väldigt bra med den men padden lämnar en hel del övrigt att önska (min kan vara ett måndagsexemplar) Det går säkert att använda vanliga stigbyglar och läder.

Bubben91 skrev:
4, Vad är ett bra pris??
Jag gav 6400:- för min inklusive pad stigläder och sadelgjord. Vet inte hur det priset är i förhållande till andra ställen då jag inte kollade priserna innan jag köpte.

Bubben91 skrev:
Hur menar du bättre och billigare än en bomlös sadel eller bättre och billigare än just det märket? Om du syftar på märket så hänvisar jag till svaret på fråga ett. Sadeln ska passa både dig och hästen annars är det rätt meningslöst om sen kostnaden blir högre/ lägre för den ultimata sadeln för just dig är ju svårt att säga.

Till shaggy
Måste bara fråga angående det du sa om padden , vad var det för problem med den??
har varit och tittat på en knight men padd , men har inte bestämt mig, en del säger att just den sadeln är ur kass. jag har prov ridit i barefoot sadeln och den var jätte trevlig, med blotta ögar ser de ganska lika ut tycker jag. Berätta gärna mer om vad du tycker bra och dåligt
LINDA

Jag vill också veta, har tittat på knights sadeln på granngården och där får jag ge 5500kr. Vad e det för fel på padden??? :confused:

Hej. Vi har en Knights bomlös från Källqvists och min dotter som är den som rider i den är mycket nöjd. Tyvärr kan vi inte jämföra med någon annan bomlös eftersom denna är den enda vi provat.

När det gäller om man sitter stadigt så säger min dotter att hon inte har några som helst problem. Men så har hon också ridit väldigt mycket barbacka genom åren och speciellt precis innan vi köpte den bomlöse eftersom vi inte hade någon sadel som passade hästen.
Hon har en mycket bra sits och superbalans så några sådana problem har hon inte haft. Men hon säger också att man känner hästens rörelser mycket tydligare och en oerfaren ryttare kanske tycker det är lite sämre med balansen till en början.

Det medföljde westernläder +stigbyglar men det går alldeles utmärkt att rida med vanliga vilket min dotter gör.

Plus och minus? Tja, plus för att den faktiskt fungerar så bra som den gör. Vi har haft ett helsike med att prova ut nya sadlar som sen inte passar riktigt ändå. Det blir både dyrt och besvärligt i längden.
Nu kan han bli tjock som en "Heffaklump" på sommaren och smärt som en gasell på vintern och sadeln passar ändå! :banana:

Minus? Kan inte komma på så mycket faktiskt. Möjligen då att den inte är så bra att hoppträna i.

Bättre alternativ finns det säkert men vi har som sagt bara haft denna. Om man kan så ska man kanske prova fler märken. Det finns ju försäljare som lånar ut provsadlar.

När det sen gäller billigare alternativ så kolla på Glada hästen. De säljer Knights men de har även en i princip identisk sadel av märket Randolf. Skillnaden är att den är svart i stället för brun. Den kostar 4500 kr + frakt. (Deras Knight kostar 5200 kr) Kvaliten på den Randolf kan jag dock inte uttala mig om.

Sen tror jag inte att de säljer sådana där specialpaddar som man måste ha till bomlösa. Men det kan du ju köpa någon annan stans.

www.gladahasten.se

Min medryttar häst har en liknande sadel.
Den är skön att sitta i(mjuk), men gillar verkligen inte att stiglädrer sitter så långt bak.Man åker fram när hästen böjer sig ner mm.Gillar den inte alls helt enkelt! :o

jag tittade på knights på granngården i Örebro och där kostade den 4900 plus padd 800, men jag har hört flera som klagar på stigläderfästena( att de tex känns igenom sadeln) Men jag frågade i en affär om de har hört något om detta problem men det hade de så klart inte :smirk:
Det är så svårt att välja sadel i en lagom prisklass :(
LINDA

Minus och plus med dom??

Oj, svårt att svara på då det finns olika modeller av dem. Men jag kan svara om min! Jag har en Star Trekk Comfort som skiljer sig mot bl.a. Knights genom att den inte behöver en specialpad då det sitter lösa paneler på själva sadeln som ger ryggtunneln. Dessutom är nog ST:en lite hårdare i själva materialet och därmed lite styvare och känns mer som en bomsadel än Knights modellen. Fördelen är helt klart passformen mot hästen och hur han rör sig i den. Nackdelen är att den blir lite bredare än en bomsadel men man kan bygga upp sätet mer (vilket jag gjort) och sen vänjer man sig fort.

2, Sitter man stadigt??

I min sitter man jättestadigt! Det går att sitta upp från marken och även om hästen skyggar, bockar, annat så sitter den kvar där den ska och även ryttaren! Jag har galoppintervallat i min (höga hastigheter!) och det var inga problem med balansen.

Till ST:en går det att ha vanliga stigläder och stigbyglar, det man får tänka på är att sätta spännet på lädret nere vid bygeln annars så känns det under höften.

4, Vad är ett bra pris??

Så billigt som möjligt är väl alltid ett bra pris, eller hur? Men man får vad man betalar för. ST:en går på 9500 plus tillbehör.

Än Knigths? Möjligtvis Barefoot, eller Karl? Kolla in www.kaupreridsport.se för några modeller. Men det finns massor av olika bomlösa - välkommen till en spännande värld!

/Camilla

Ja vad var inte fel på den.
1. Fickorna var olika stora (den vänstra mindre).
2. Iläggen olika stora (det vänstra större).
3. Sömmen imitten uppepå pressad åt vänster istället för isärpressad (mindre fel men förstärker dom andra).
4. Sammeten på undersida har luggen liggandes åt vänster.
Om man lägger ihop allt detta så får man en pad och därmed även en sadel som automatiskt trycks åt höger.
Mitt exemplar kan vara ett måndagsexemplar men jag vet en annan som har liknande problem dock inte i samma omfattning som jag hade (omsadling minst en gång/km för min del). Padden är reklamerad och jag kommer att hämta upp min nya idag och hoppas att den är bättre.

Ja det där med stiglädersfästena glömde jag ta upp. Det är egentligen inte själva fästena i sadeln som känns utan spännet på stiglädret. Det blir liksom en bula ut.

Men som någon annan här skrev så kan man dra ner spännet så det sitter nere vid stigbygeln i stället. Men då får man spänna fast den "överblivna" änden med en rem eller gummisnodd el liknande så att den inte hänger ner utan sitter uppåt längs med i stället om du förstår hur jag menar?

Hur är det med balansen och sitsen? ;)

Nej ta inte illa upp men är man van med sadlar där fästena sitter, enligt min mening, alldeles för långt fram så tar det lite tid att vänja sig.

Det finns vissa bomlösa sadlar som man kan flytta läget på stigläderna men jag har inte riktigt koll på vilket märke.

Bellafjella skrev:
Men då får man spänna fast den "överblivna" änden med en rem eller gummisnodd el liknande så att den inte hänger ner utan sitter uppåt längs med i stället om du förstår hur jag menar?

Eller köpa billiga "gömmor" till spännet. Hööks kostade 75 kr när jag köpte där (neopren), nu har jag i läder från Kaupre som gick på 150 kr.

:rofl: :rofl: :rofl:
Ha ha ha! Jag fattade först inte varför du tyckte stigläderna ser konstiga ut men så gick jag in på Källqvists sida. Ha ha.

Den som arrangerat det fotot har nog inte mycket kunskap om Westernstigbyglar! De är ju vända åt fel håll!
Det breda, platta stycket ska ju vara ytterst! :rofl: :rofl: :rofl:

Du har spännet nere vid foten men gömmer det i en tunnel av antingen neopren eller läder. Bentsadlarna har liknande.

Bellefjella:Jag tyckte väl att det såg helt konstigt ut!!! hehehe, nu vet jag att den inte ska se ut så egentligen..
Sitsen, den är det inget fel på min i alla fall. Jag har och gör som din dotter, rider myckte barbacka och nästan alltid utan stigbyglar. Inga problem!
Var tycker din dotter om dessa stigbygel problem, att spännet ska göra ont??
Eller sitter för långt bak??
Går det lika bra att rida utan stigbyglar som med eller är det ett måste för att det ska kännas bra i en bomlös??

Shaggy:Men alla är väl inte sådana?? Tror du itne att det bara var ett så kallat måndags exemplar som du sa??:confused:

Bubben91 skrev:
Shaggy:Men alla är väl inte sådana?? Tror du itne att det bara var ett så kallat måndags exemplar som du sa??:confused:
Tyvärr är det nog inget måndagsexemplar :crazy:. Jag har just hämtat den pad jag fick pga reklamationen och på den finns åtminsonde tre av felen.
Det enda fel jag inte kollat på är om iläggen är lika stora dom andra felen är exakt dom samma förutom att sömmen är pressad åt vänster istället för höger.
Shaggy som ska maila Kä******t och fråga vad för saker dom egentligen säljer.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
121
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka