Sv: Bomlös sadel
Hej. Vi har en Knights bomlös från Källqvists och min dotter som är den som rider i den är mycket nöjd. Tyvärr kan vi inte jämföra med någon annan bomlös eftersom denna är den enda vi provat.
När det gäller om man sitter stadigt så säger min dotter att hon inte har några som helst problem. Men så har hon också ridit väldigt mycket barbacka genom åren och speciellt precis innan vi köpte den bomlöse eftersom vi inte hade någon sadel som passade hästen.
Hon har en mycket bra sits och superbalans så några sådana problem har hon inte haft. Men hon säger också att man känner hästens rörelser mycket tydligare och en oerfaren ryttare kanske tycker det är lite sämre med balansen till en början.
Det medföljde westernläder +stigbyglar men det går alldeles utmärkt att rida med vanliga vilket min dotter gör.
Plus och minus? Tja, plus för att den faktiskt fungerar så bra som den gör. Vi har haft ett helsike med att prova ut nya sadlar som sen inte passar riktigt ändå. Det blir både dyrt och besvärligt i längden.
Nu kan han bli tjock som en "Heffaklump" på sommaren och smärt som en gasell på vintern och sadeln passar ändå!
Minus? Kan inte komma på så mycket faktiskt. Möjligen då att den inte är så bra att hoppträna i.
Bättre alternativ finns det säkert men vi har som sagt bara haft denna. Om man kan så ska man kanske prova fler märken. Det finns ju försäljare som lånar ut provsadlar.
När det sen gäller billigare alternativ så kolla på Glada hästen. De säljer Knights men de har även en i princip identisk sadel av märket Randolf. Skillnaden är att den är svart i stället för brun. Den kostar 4500 kr + frakt. (Deras Knight kostar 5200 kr) Kvaliten på den Randolf kan jag dock inte uttala mig om.
Sen tror jag inte att de säljer sådana där specialpaddar som man måste ha till bomlösa. Men det kan du ju köpa någon annan stans.
www.gladahasten.se