bomlös sadel

Sv: bomlös sadel

aha okej:(

Men pfiff har jag inte hört nått negativt om som tur är:D ska beställa en i okt..

Vore kul om nån kunde visa upp några bilder, än den dom visar på hemsidan

köp inte sån skit som börjes o hööks

Har du provat Börjes- eller Höökssadlarna? Jag har en Börjessadel som jag och hästen är jättenöjda med.

Vet att jag visat den många gånger, men här är hästen med sin sadel:

bomlsijuli002.jpg

Senast ändrad:

Har hört mkt gott om Börjes bomlösa. För mig passar den tyvärr inte pga längden (ska ha en sadel till en islänning).

ska du köpa en bomlös sadel så köp åtminstone en som är bra och med ett utprovat märke!
köp inte sån skit som börjes o hööks

Själv har jag förstått det så att det är kvaliteten hos padden/iläggen som spelar mest roll, och att (de enklare) sadlarna är rätt lika.
Men jag är långt ifrån expert :smirk:
Du kanske kan berätta lite mer ingående vad som skiljer de dyrare bomlösa från dem du kallar "skit"....vore jätteintressant att få reda på!

Kollade precis på Börjes hemsida och deras sadel finns ju i tre storlekar, nämligen 13", 15" och 17". Förstår inte då hur Pfiffen som är 18"(men som 17-17.5") kan vara kortare än börjes:confused:

Det beror på hur de mäter. Den kan mäta som på en engelsk sadel eller som på en westernsadel. Dessutom kan de mäta på eget sätt. Rörigt och förvillande.
// Linda

Hur vet du att dom är skit.?
det är ju padden som är viktigast. sen om man köper en billig
bomlös spelar väll ingen roll. kan vara lika bra dom

innan alla känsliga människor börjar hacka på mig för min åsikt här så vill jag bara påpeka att det här är min åsikt och man behöver inte ta illa upp, såvida man inte är väldigt osäker på sig själv och sina kunskaper. :devil:

visst är padden den viktigaste men jag hävdar bestämt att det är skillnad i en sadel som kostar ca 2000 och en som kostar 8000 från ett märke som tagit fram bomlösa sadlar i flera år och blivit av med alla bebissjukdomar och så vidare. Precis som med en bomsadel!! Jag tycker inte det är någon skillnad. även en bomlös sadel ska provas ut på hästen och provridas i innan man köper den tycker jag. Om man vill se skillnaden kan man väl rent teoretiskt köpa en av varje och börja skära upp dom. Jag tycker inte att Böjes bomlösa på långa vägar ger samma stöd och ligger lika bra som star strekk eller free formen. Sen är det väl ingen hemlighet att Hööks och Börjes ÄR lågprismäärken, det är det de säljer på. De har inte jobbat med att ta fram bomlösa sadlar i flera år eller förbättra dom. De är ute efter en billig bomlös sadel som säljer. Jag tror att om någon lite senare gjorde statistik på dessa sadlar så skulle man nog säkert finna att bbörjes och hööks bomlösa oftare var sneda eller felkonstruerade. Hur man skulle vilja köpa något så viktigt som en sadel ifrån ett postorderföretag är för mig obegripligt. Låter det logiskt att lägga ut många tusen på en häst och sedan inte köpa en kvalitetssadel till hästen? Lika illa oavsett om det är en bomlös sadel eller en bomsadel.

Ni behöver inte ta illa upp. Trivs ni med era sadlar från Börjes o Hööks så är väl det alldeles toppen!

Har ni föresten provat någon annan bomlös sadel? Jag har ridit i både börjes och star trekk, freeform och Nevada och jag tycker då verkligen att det är skillnad i kvaliten däremellan.

ha en bra dag!

Senast ändrad:

Dagens syntetläder sägs hålla bätte än läder. Sedan har jag hört diverse illa även om dyrare bomlösa, så det gäller att ha tur.

Men jag skulle satsa på Pfiff och INTE Börjes eller Hööks. Det är flera som har kollat över ett flertal sadlar hos båda dessa företag och de ska alla vara snedsydda. Hitills har jag inte hört någon säga att Pfiff är snedsydd däremot.

innan alla känsliga människor börjar hacka på mig för min åsikt här så vill jag bara påpeka att det här är min åsikt och man behöver inte ta illa upp, såvida man inte är väldigt osäker på sig själv och sina kunskaper. :devil:

Nåja...det finns ju olika sätt att uttrycka en åsikt :angel:
Du meddelade att de billigare sadlarna är "skit", utan vidare motivation...kanske inte så konstigt att man undrar hur du underbygger detta påstående?
Tycker fortfarande det skulle vara mkt intressant att få veta vari de stora skillnaderna består, rent konkret, för än så länge tycker jag inte att det har framgått...annat än att flera av Börjes sadlar varit sneda, vilket ju naturligtvis inte är bra.
Men mer då? Vad har de dyrare sadlarna som de andra saknar?
*nyfiken*

Nu handlar jag inte per postorder från Börjes utan jag åker dit till affären, om det gör någon skillnad. Jag är där många gånger per år, och har inget att klaga på kvalitetsmässigt.

Har du funderat på att prisskillnader inte alltid har med kvalitet att göra, utan också kan bero på försäljningsvolym? Börjes/Hööks säljer mycket, vilket innebär att de köper in mycket, vilket innebär att de får ett bra inköpspris, vilket i sin tur innebär att de kan sälja till ett bra pris, osv.

Jag har inte jättemycket pengar att röra mig med, utan måste tänka först och sålla ordentligt innan jag handlar. Det är mycket troligt att en 8000-kronors-sadel hade varit bättre för oss än en 2000-kronors-sadel, frågan är bara HUR mycket bättre? Det finns många hål att stoppa mellanskillnaden i, det lovar jag!

Jag är inte särskilt känslig, jag reagerar bara negativt när folk säger att saker är skit utan att ge en förklaring. Men det har du ju gjort nu.

Hej! Jag har ett tips på en sadel som är väldigt fin och otroligt skön att rida i! Jag har en "Knights Leather Bomlös" som jag trivs utmärkt i! Fick den nu i veckan och är faktiskt mycket nöjd! Knights läder är vanligtvis mycket bra och mjukt, dessutom till ett vettigt pris. Vill du se sadeln finns den på Källquists hemsida.

Eftersom detta är min första bomlösa kan jag inte råda dig i de andra sadlarna, men anledningen till att jag köpte just denna var att jag tyckte/trodde att kvalitén var lite bättre. Men, som sagt, de som har provat lite olika kan säkert ge dig ett bra svar på din fråga! Lycka till med sadelköpet!

-Maria-

Nåja...det finns ju olika sätt att uttrycka en åsikt :angel: Vad har de dyrare sadlarna som de andra saknar?
*nyfiken*

:) alla har vi rätt att ha en dålig dag :) jag ahde en sist :) blev nog lite grinigare än jag tänkt mig.:eek:

Tycker nog dock att jag skrev varför jag hellre väljer de dyrare och det är en åsikt jag står fast vid. Att jag hellre väljer de dyrare beror inte på priset som någon här nedan antydde utan pga av märket och den forskning och kunskap som finns hos dem som tagit fram sadeln.Den info jag kan få om sadeln, den garanti jag kan få om sadeln osv... Har Börjes och HÖöks diplomerade sadelutprovare? Vet de överhuvudtaget något om hur bomlösa sadlar fungerar? Har de olika paddar för olika hästar? Är det kvalitetspaddar? I vilket material är sadeln? vilken kvalitet har undersidan på sadeln? Hur ser sömmarna ut? osv... om ja, jätttebra! Jag är dock tveksam. JAG tycker att Hööks och Börjes är lågprismärken, hur bra försäljningsvolym de än har osv. Att de just säljer mycket och köper in mycket skulle jag se som att sadlarna tenderar att bli sämre just pga av att de "masssproduceras". Jag skulle kunna sträcka mig så långt att ajg sa att bara "okunniga människor" köper en sadel från ett postorderföretag men det stryker vi för då blir jag väl lynchad :) Båda företagen gör ett superbra jobb i att tillhandahålla billiga hästgrejer men sadlar.....nej, jag håller fast vid att de är "skit". MEN det är min åsikt och ingen annans. En åsikt framför allt baserat på de sadlar jag ridit i och hur de legat på hästarna jag ridit, hur de har kännts under ridning, hur det har sett ut efter ridning, hur funktionella de är osv... Ni som trivs med sadlarna tycker jag ska skatta er lyckliga! tacka och ta emot och ha roligt med era hästar!

Naturligtvis finns det dåliga dyra sadlar oxå!

Har man inte råda att lägga 8000 kr på en sadel till hästen tycker jag seriöst att man ska fundera över varför man har häst, och då menar jag inte att man måste köpa en dyr sadel men man ska defintivt veta om att det är dyrt med häst. Jag tycker det är självklart att en dyrare sadel har bättre kvalitet... Ulla Wadeborns fel antagligen. Hon menar att man aldrig ska köpa en bomsadel för under 15.000. Nu var väl det en ytterlighet. Om man nu undrar vad som skiljer en sadel på 2000 från en på 8000, varför tog man inte reda på det INNAN man köper en sadel? Sadeln är ändå det viktigaste du köper din häst, så varför beställa en från ett postorderföretag istället för att prata med fackmänniskor som vet vad de pratar om och åtminstone göra en undersökning om vad som skiljer sadlarna åt? kanske kommer manf ram till att den billigare sadeln är bättre, kanske inte? har manr åda att inte veta? bara din häst som står på spel...........

tack för mig!

:) alla har vi rätt att ha en dålig dag :) jag ahde en sist :) blev nog lite grinigare än jag tänkt mig.:eek:

Tycker nog dock att jag skrev varför jag hellre väljer de dyrare och det är en åsikt jag står fast vid. Att jag hellre väljer de dyrare beror inte på priset som någon här nedan antydde utan pga av märket och den forskning och kunskap som finns hos dem som tagit fram sadeln.Den info jag kan få om sadeln, den garanti jag kan få om sadeln osv... Har Börjes och HÖöks diplomerade sadelutprovare? Vet de överhuvudtaget något om hur bomlösa sadlar fungerar? Har de olika paddar för olika hästar? Är det kvalitetspaddar? I vilket material är sadeln? vilken kvalitet har undersidan på sadeln? Hur ser sömmarna ut? osv... om ja, jätttebra! Jag är dock tveksam. JAG tycker att Hööks och Börjes är lågprismärken, hur bra försäljningsvolym de än har osv. Att de just säljer mycket och köper in mycket skulle jag se som att sadlarna tenderar att bli sämre just pga av att de "masssproduceras". Jag skulle kunna sträcka mig så långt att ajg sa att bara "okunniga människor" köper en sadel från ett postorderföretag men det stryker vi för då blir jag väl lynchad :) Båda företagen gör ett superbra jobb i att tillhandahålla billiga hästgrejer men sadlar.....nej, jag håller fast vid att de är "skit". MEN det är min åsikt och ingen annans. En åsikt framför allt baserat på de sadlar jag ridit i och hur de legat på hästarna jag ridit, hur de har kännts under ridning, hur det har sett ut efter ridning, hur funktionella de är osv... Ni som trivs med sadlarna tycker jag ska skatta er lyckliga! tacka och ta emot och ha roligt med era hästar!

Naturligtvis finns det dåliga dyra sadlar oxå!

Har man inte råda att lägga 8000 kr på en sadel till hästen tycker jag seriöst att man ska fundera över varför man har häst, och då menar jag inte att man måste köpa en dyr sadel men man ska defintivt veta om att det är dyrt med häst. Jag tycker det är självklart att en dyrare sadel har bättre kvalitet... Ulla Wadeborns fel antagligen. Hon menar att man aldrig ska köpa en bomsadel för under 15.000. Nu var väl det en ytterlighet. Om man nu undrar vad som skiljer en sadel på 2000 från en på 8000, varför tog man inte reda på det INNAN man köper en sadel? Sadeln är ändå det viktigaste du köper din häst, så varför beställa en från ett postorderföretag istället för att prata med fackmänniskor som vet vad de pratar om och åtminstone göra en undersökning om vad som skiljer sadlarna åt? kanske kommer manf ram till att den billigare sadeln är bättre, kanske inte? har manr åda att inte veta? bara din häst som står på spel...........

tack för mig!

så om man inte vill lägga ut 8000:- på en sadel ska man inte ha nån häst??
Nu pratar vi ju om bomlösa. dom kan inte direkt skada ryggen om man har en ordentlig pad oavsett om sadeln kostar 1000 eller 8000kr!

så om man inte vill lägga ut 8000:- på en sadel ska man inte ha nån häst??
Nu pratar vi ju om bomlösa. dom kan inte direkt skada ryggen om man har en ordentlig pad oavsett om sadeln kostar 1000 eller 8000kr!

jag tycker nog att en bomlös sadel kan göra otroligt mycket skada på en häst oavsett pad. det är en sadel, inte gud den allsmäktiges frälsning. Dessutom en väldigt ny företeelse utan ordentlig forskning i ryggen, desto viktigare då att ta tillvara på den forskning som finns.

ja, jag tycker att är man inte villig att lägga ut 8000 kr på en sadel så ska man inte ha någon häst. Sen om man behöver göra det eller inte är en annan sak. vilket jag skrev.... punkt slut :)

Senast ändrad:

Nehe är det en sadel:angel:

tror nog inte hästen bryr sig om han får nått lite billigare..
Allt som är dyrt är inte alltid bäst!:smirk:

Hur kan den billigare varianten av en bomlös göra skada om man har samma pad som till en dyrare??

ja, jag tycker att är man inte villig att lägga ut 8000 kr på en sadel så ska man inte ha någon häst. punkt slut

Ok, det är din åsikt, själv tycker ja inte det spelar nån roll så länge den passar och hästen trivs med det:D

Om man nu undrar vad som skiljer en sadel på 2000 från en på 8000, varför tog man inte reda på det INNAN man köper en sadel? Sadeln är ändå det viktigaste du köper din häst, så varför beställa en från ett postorderföretag istället för att prata med fackmänniskor som vet vad de pratar om och åtminstone göra en undersökning om vad som skiljer sadlarna åt?

Måste det vara antingen eller tror du - prata med fackmänniskor ELLER beställa på postorder?
Kan ju bara tala för mig själv. Jag har tagit reda på en hel del om bomlösa sadlar innan jag köpte en.
Jag frågade för att jag var nyfiken på din åsikt, eftersom du verkade så tvärsäker på hur det ligger till.
Det jag kommit fram till av mina (långtifrån vetenskapliga, men dock)undersökningar, är att den här typen av sadlar - alltså dem som inte har inbyggda paneler utan som används med tryckavlastande pad - är ganska lika till sin konstruktion.
Det som är viktigt här är snarare vilken typ av pad man använder...och där däremot verkar det vara stor skillnad i relation till priset, alltså valde jag en dyrare pad och en billigare sadel. Hittills har det fungerat utmärkt.

Vad gäller bomsadlar däremot kan jag hålla med dig, där skulle inte jag heller våga satsa på de billigaste.

Ok, det är din åsikt, själv tycker ja inte det spelar nån roll så länge den passar och hästen trivs med det:D

jo jag skrev ju att det var just min åsikt och för att citera mig själv denna halvsena lördagskväll... " Ni behöver inte ta illa upp. Trivs ni med era sadlar från Börjes o Hööks så är väl det alldeles toppen!" :idea:

som sagt, jag pratar inte om hur varje enskild person i Sverige gör när de köper sadlar, skulle bli ett väldans långt inlägg i så fall :idea:
bra för dig att du undersöker. ALLA gör inte det! varför jag behövde veta hur du köper sadlar det vet jag inte.

Skrev aldrig orden "varken" "eller" i mitt inlägg......vad jag menade med ordet "istället" vara tt det är väldigt svårt att prova ut sadeln om du beställer från ett postorderföretag.

det ÄR min åsikt och ingen annan behöver tycka så, jag är inte en sekt eller så, jag tycker det jag tycker och hymlar inte om det. kanske låter jag tvärsäker och det beror endast på att jag är säker på min åsikt. hade jag pengar hade jag gärna utfört diverse tester. kanske någon har lust att sponsra? :bump: :bump: :banana:

Senast ändrad:

Men eftersom jag INTE bor nästgårds till något ställe som säljer dyra bomlösa sadlar måste jag ändå beställa utan att ha fått den utprovad.... av en firma som säljer via POSTORDER.... och om det inte räknas som en postorderfirma, vet jag inte vilka referensramar du har...

Sen har jag gjort som många andra här, jag har dels läst både här på Buke och dels på dom dyra sadlarnas hemsidor och även ringt och pratat med flera av dessa som jobbar där...
Tids mässigt har jag nog lagt ner efterforskning under styvt 1 år, innan jag bestämde mej för vilken sadel jag skulle köpa.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka