bomlös sadel

Sv: bomlös sadel

varför jag behövde veta hur du köper sadlar det vet jag inte.

Kanske för att du uttrycker dig väldigt kategoriskt...du får det att låta som om alla som köper billigare bomlösa gör det för att de är totalt okunniga och inte har tänkt över sitt val. Jag ville bara visa att så inte alltid är fallet.

hade jag pengar hade jag gärna utfört diverse tester. kanske någon har lust att sponsra? :bump: :bump: :banana:

Du, det vore riktigt intressant :banana:
Hoppas verkligen att någon kommer utföra sådana test framöver!

Men eftersom jag INTE bor nästgårds till något ställe som säljer dyra bomlösa sadlar måste jag ändå beställa utan att ha fått den utprovad.... av en firma som säljer via POSTORDER.... och om det inte räknas som en postorderfirma, vet jag inte vilka referensramar du har...

Sen har jag gjort som många andra här, jag har dels läst både här på Buke och dels på dom dyra sadlarnas hemsidor och även ringt och pratat med flera av dessa som jobbar där...
Tids mässigt har jag nog lagt ner efterforskning under styvt 1 år, innan jag bestämde mej för vilken sadel jag skulle köpa.

som sagt... jag behöver verkligen inte vet hur alla människor köper sadlar. BRA för dig! Är du väldigt osäker på din sadel och din undersökning då eftersom du måste berätta för mig om dina bedrifter? :)
angående nästgårds... bor verkligen inte nästgårds till något ställe, inte ens Hööks eller börjes men sadelutprovare, åtminstone de seriösa kan komma ut för en billig peng och prova ut. Annars kan man ju alltid stuva in hästen i tranporten och åka till dom istället.......exempelvis: min sadel provades ut av en tjej som åkte från Göteborg upp till mig i Sunne. Min granne åkte ner till Mariestad med hästen för att prova ut sadeln.... osv......

Jga ahr verkligen tömt ut mitt ordförråd i det här ämnet och upprepar mig mest hela tiden så ni behöver INTE berätta för mig hur ni har gjort o hur duktiga ni varit :) det där vet ni bäst själva. Då gäller det ju det jag sa inte för er eller hur? Jag behöver inte veta det. Om ni verkligen inte känner för att berätta det så att alla ska veta att ni varit duktiga förstås :), men jag tänker inte lägga in ett sånt här inlägg igen. allt står i inläggen innan :)

Kanske för att du uttrycker dig väldigt kategoriskt...du får det att låta som om alla som köper billigare bomlösa gör det för att de är totalt okunniga och inte har tänkt över sitt val. Jag ville bara visa att så inte alltid är fallet

ok, rimligt. Jag utgick nog faktiskt i min naivitet att det var självklart att det inte gällde hela världens befolkning utan en rent allmän syn och min egen personliga generella åsikt. Man akn väl aldrig prata om alla människor som en enda kollektiv hjärncell eller? ajg gör det inte iallafall. :)

Jättebra att ta hästen med sej när man ska och prova ut en sadel....

Fast då kanske man ska ha transport, bil och körkort också... eller :angel:

Men det jag mest tog fasta på var när jag ringde runt till några olika sadelmakare och frågade dom om bomlösa sadlar.... och det var att ju dyrare bomlös, ju mer som brukade gå sönder.... eller rättare sagt, det var det SNÄLLASTE någon hade att säga :angel: :o

Om du nu tycker så illa om "billiga" sadlar.... varför är du då här ???

Jättebra att ta hästen med sej när man ska och prova ut en sadel....

Fast då kanske man ska ha transport, bil och körkort också... eller :angel:

Men det jag mest tog fasta på var när jag ringde runt till några olika sadelmakare och frågade dom om bomlösa sadlar.... och det var att ju dyrare bomlös, ju mer som brukade gå sönder.... eller rättare sagt, det var det SNÄLLASTE någon hade att säga :angel: :o

Om du nu tycker så illa om "billiga" sadlar.... varför är du då här ???

:confused:
fattar inte riktigt, kanske börjar bli trött.....

om vi nu snackar utprovning, tycker det är lika illa att köpa en sadel för 13.00 från kaupre om du inte provar ut den..... har inget med priset att göra.

Senast ändrad:

ok, rimligt. Jag utgick nog faktiskt i min naivitet att det var självklart att det inte gällde hela världens befolkning utan en rent allmän syn och min egen personliga generella åsikt.
Dock skrev så här i ditt svar till mig:
(mina understrykningar)

Sadeln är ändå det viktigaste du köper din häst, så varför beställa en från ett postorderföretag istället för att prata med fackmänniskor som vet vad de pratar om och åtminstone göra en undersökning om vad som skiljer sadlarna åt? kanske kommer manf ram till att den billigare sadeln är bättre, kanske inte? har manr åda att inte veta? bara din häst som står på spel...........

När man skriver spelar det en inte helt obetydlig roll hur man uttrycker sig, vet du...och uttrycker man en 'generell åsikt' kan det vara klokt att då inte vända sig till någon specifikt :angel:

:)
Har man inte råda att lägga 8000 kr på en sadel till hästen tycker jag seriöst att man ska fundera över varför man har häst, och då menar jag inte att man måste köpa en dyr sadel men man ska defintivt veta om att det är dyrt med häst.

Nu har kanske jag en grinig dag, men just sådana här åsikter är jag så trött på att jag kan nästan spy! Tro mig, jag VET att det är dyrt med häst. Jag betalar foder, försäkringar, vet.kostnader, utrustning, etc. etc. på min icke-välbetalda förskollärarlön. Dessutom betalar jag huslån, driftskostnader, mat, kläder, bil, etc. etc. etc.

De ALLRA flesta som kategoriskt spottar ut påståenden att kan man inte betala si och så mycket då ska man inte ha häst, brukar bo hemma och få sitt eget och hästens uppehälle betalt... Den här månaden skulle jag kanske kunna lägga några extra tusenlappar på en sadel till hästen, men vad händer nästa månad om pannan i huset går sönder eller bilen måste in på reparation? TÄNK lite innan du dömmer folk. Det är inte fel att var försiktig med sina pengar, och dyrast är inte alltid bäst...

Jag skulle gärna vilja veta hur Börjes, Hööks o Pfiffs sadlar är byggda. Ni som har dem, kan inte ni ta foto på stigläderfäste, sadelgjordsfäste mm så man får se.
Skulle jag köpt någon av dessa bomlösa hade jag tagit reda på sadelns byggnad för det är betydligt viktigare än priset. Bara för att de ser någorlunda lika ut på ovansidan så behöver de inte vara det innuti.
// Linda

Okej, ska göra mitt bästa:D ! Har inte sadeln hemma just nu, men ska försöka komma ihåg att ta hit den och fota. Har för mig att palle har lagt upp rättså många och detaljerade bilder på sin Pfiff dock?

hehe ok. Men själv ska jag ha en Pfiff:D den är billigare än börjes och hööks, men verkar bäst av dom iallafall:)

svensklärare som jag är vill jag mena att även ett DU akn vara generellt om man inte uttryckligen snackkar öga mot öga med en person, i alla mina inlägg varvar jag lite grann mellan du och man och då borde man kunna dra den parallellen men jag förstår helt vist varför du påpekar det :)

Nu har kanske jag en grinig dag, men just sådana här åsikter är jag så trött på att jag kan nästan spy! Tro mig, jag VET att det är dyrt med häst. Jag betalar foder, försäkringar, vet.kostnader, utrustning, etc. etc. på min icke-välbetalda förskollärarlön. Dessutom betalar jag huslån, driftskostnader, mat, kläder, bil, etc. etc. etc.

De ALLRA flesta som kategoriskt spottar ut påståenden att kan man inte betala si och så mycket då ska man inte ha häst, brukar bo hemma och få sitt eget och hästens uppehälle betalt... Den här månaden skulle jag kanske kunna lägga några extra tusenlappar på en sadel till hästen, men vad händer nästa månad om pannan i huset går sönder eller bilen måste in på reparation? TÄNK lite innan du dömmer folk. Det är inte fel att var försiktig med sina pengar, och dyrast är inte alltid bäst...

nu har ju jag inte dömt någon, skrev ALDRIG att man måste betala si eller så men dock att man ska vara VILLIG att göra det om man har häst. För mig är det självklart att amn är försiktig med pengarna. Läs ordentligt innan du hoppar på folk!! Om du tycker att det är så jobbigt med alla utgifter kanske du inte borde ha häst utan istället vara medryttare eller något annat...........

dessutom vart du ritkigt otrevlig och personlig i dina påhopp om vem ajg är som person vilket jag tycker är rent ut sagt barnsligt.
Men jag upplyser din gärna: lärare växlar mellan arbetslös och tillfälliga vik. går just nu 75 % fram till november, har hästen hemma på gården men borde inte få skit för att jag råkar ha den möjligheten, betalar allt kring hästen precis som vilken annan som helst. Sparade pengar i ett halvår innan jag hade råd med min sadel. har även jag hyra att betala, mat, försäkringar, osv...

Jo, jag är medveten om detta.
Men när man ska uttrycka sig i skrift på ett diskussionsforum finns så många risker för missförstånd att man inte kan vara nog noggrann :)

Jag skulle gärna vilja veta hur Börjes, Hööks o Pfiffs sadlar är byggda. Ni som har dem, kan inte ni ta foto på stigläderfäste, sadelgjordsfäste mm så man får se.
Skulle jag köpt någon av dessa bomlösa hade jag tagit reda på sadelns byggnad för det är betydligt viktigare än priset. Bara för att de ser någorlunda lika ut på ovansidan så behöver de inte vara det innuti.
// Linda

:bow: jag vill också se sånna bilder tack!

*kl*
Med denna tråd så ville jag har för och nackdelar med hööks och börjes och nu också pfiffs bomlösa. och ingen j*vla diskussion om dyra/billiga bomlösa! Det kan ni ta i en annan tråd!

Tack på förhand
// TS

dessutom vart du ritkigt otrevlig och personlig i dina påhopp om vem ajg är som person vilket jag tycker är rent ut sagt barnsligt.

Du får gärna visa var EXAKT jag gjorde personliga påhopp på DIG. Om du läser noggrant en gång till ser du nog att jag inte någonstans skriver viken kategori människor du tillhör, utan att jag skrev att de allra flesta som skriver som du gör lever på ett visst sätt. Om du då inte tillhör dem, så vet du ju också hur svårt det kan vara att få det till att gå ihop sig ibland, och att pengarna ibland måste räcka till många olika saker.

:bow: jag vill också se sånna bilder tack!

*kl*
Med denna tråd så ville jag har för och nackdelar med hööks och börjes och nu också pfiffs bomlösa. och ingen j*vla diskussion om dyra/billiga bomlösa! Det kan ni ta i en annan tråd!

Tack på förhand
// TS

Håller helt med dig :D , och jag har just gjort mitt sista inlägg här ovanför som inte håller sig till för- och nackdelar med Hööks, Börjes och Pfiffs bomlösa sadlar. Ska ordna bilder så fort jag kan!

De bilderna visade sadeln i helhet o fickorna undertill. Jag vill hellre se lösningar på framvalv, bakvalv, tryckfördelning av stigläderna o sadelgjordsfäste mm.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka