Bomlös sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mos410
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 006
M

Mos410

vet inte om detta är rätt forum men jag lägger det här.

Jag har letat sadel i 1½ år till Peewee och varit hos flera sadel provare och jag hittar verkligen inget som passar.
Ingen kan säga att jag inte förökt jag, för det har jag verkligen, men han har en väldigt obekväm barbacka rygg och jag vill verkligen verkligen ha en sadel.
Alla jag känner har nu börjat säga att jag borde skaffa bomlöst efter som det passar alla hästar.
Men jag vet ju egentligen ingenting om dom, jag vill gärna vet mer innan jag skaffar någon, så jag har lite frågor:

1. Jag har samlat ihop 6-7 tusen kr, får jag min gamla sadel såld så är jag uppe i 10-11 tusen. Går det få en bra bomlös för det priset?

2. vilka modeller finns? bra/dåliga?

3. kan jag behöva en brösta? efter som Peewee har så stor manke och de flesta gjordar och sadlar glider bakåt på honom.

4. Glider dom lätt? Peewee är rätt obalanserad och när han travar/galopperar så kan han hoppa åt sidan ibland, åker då den bomlösa snett? hur lätt glider den?

5. de flesta jag läst om säger att de är bekväma och att man får bra sitts och det är ju bra, men vissa säger också att dom är ostadiga att hoppa med. vad menar de då? hur ostadiga är dom? jag och Peewee hoppas just nu 80 cm barbacka. kan vi hoppa högre med en bomlös eller hur försvårar det?

det är väl de frågor jag kommer på just nu. kommer kanske fler följdfrågor senare. Jag ifråga sätter inte bomlös utan är väldigt intresserad, men vill verkligen veta mer innan jag bestämmer mig.

Peewee och jag tälvar inte och har väll inte direkt några planer på det. Vem vet kanske det händer i framtiden men det är inget planerat. Jag och Peewee rulltar mest runt i skogen, leker i sandbanken, badar, hoppar och mkt mkt mer.
tror ni en bomlös skulle passa oss?

tacksam för svar// mvh Moa

Sv: Bomlös sadel...

1. Ja, för de pengarna får du en bra bomlös. Bland annat torsion och startrekk gör bra kvalitetssadelar. Startrekk kanske är att föredra om hästen har stor manke. Kika begagnat också!
Glöm inte en bra padd. Man måste ha tryckavlastande pad på de flesta bomlösa sadlar, startrekk är ett undantag.

2. Det finns massor av modeller. Engelska dressyrsadlar, westernsadlar, spanska sadlar osv, använd sök-funktionen här på forumet så kommer du att få hur mycket info som helst om bomlösa sadlar. Sök på google dessutom!

3. De kanske behöver bröst, du kanske slipper den, det beror på vilken modell du väljer bland annat.Är väl för övrigt ett ganska litet problem...

4. Nej, jkag tycker inte att de glider. Jag har en billig från hööks till ena hästen, en ST dressage och en ST espaniola deluxe. Jag rider dressyr och ut i skogen, i backar och allt och jag upplever inte att de glider, brukar inte ens dra gjorden särskilt hårt.

5. Man ska INTE hoppa med bomlösa sadlar. Det är ingen bra idé. Finns ett märke man kan importtera från england som påstår funka att hoppa i men det kostar över 20.000 kr.
De är dock bekväma. Mjuka och ger en bra lodrät sits. Men som sagt, man ska inte hoppa med dem...

Prova att söka på bomlöst här på forumet och på google. Kika på begagnat, läs på om sadlarna. Men kom ihåg att man inte ska hoppa i en bomlös sadel!

1. Ja, för de pengarna får du en bra bomlös. Bland annat torsion och startrekk gör bra kvalitetssadelar. Startrekk kanske är att föredra om hästen har stor manke. Kika begagnat också!
Glöm inte en bra padd. Man måste ha tryckavlastande pad på de flesta bomlösa sadlar, startrekk är ett undantag.

2. Det finns massor av modeller. Engelska dressyrsadlar, westernsadlar, spanska sadlar osv, använd sök-funktionen här på forumet så kommer du att få hur mycket info som helst om bomlösa sadlar. Sök på google dessutom!

3. De kanske behöver bröst, du kanske slipper den, det beror på vilken modell du väljer bland annat.Är väl för övrigt ett ganska litet problem...

4. Nej, jkag tycker inte att de glider. Jag har en billig från hööks till ena hästen, en ST dressage och en ST espaniola deluxe. Jag rider dressyr och ut i skogen, i backar och allt och jag upplever inte att de glider, brukar inte ens dra gjorden särskilt hårt.

5. Man ska INTE hoppa med bomlösa sadlar. Det är ingen bra idé. Finns ett märke man kan importtera från england som påstår funka att hoppa i men det kostar över 20.000 kr.
De är dock bekväma. Mjuka och ger en bra lodrät sits. Men som sagt, man ska inte hoppa med dem...

Prova att söka på bomlöst här på forumet och på google. Kika på begagnat, läs på om sadlarna. Men kom ihåg att man inte ska hoppa i en bomlös sadel!

1. tack, jo padden är viktig vet jag:) ska kolla mer på de märkena :)

2. ja tack:) ska söka här med, har letat mkt på google:)

3. nej det är inget problem alls, kan ju behöva brösta på bom sadel också så det va inte det, jag undrade bara :)

4. ok det låter ju bra, har läst mkt på andra sidor och sett många som sagt att de tycker sina glider, men det kan ju säkert bero lite på vilken sadel man har och hur hästens rygg ser ut:)

5. okej, det va ju synd. har nämlien hört/läst mkt olika teorier om det. jag och Peewee hoppar ju inte så ofta men det händer.

tack så jätte mkt för svaren och ja jag letar vidare i denna jungel:)

Om man bara skuttar över små låga hinder max 50 cm någon gång i månaden tror jag att man kan använda en bomlös sadel OM man har en BRA pad, dvs en dyyr...

Mina hästar är runda utan manke och sadlarna glider inte alls. Dock ska man ha hygglig balans när man rider med bomlös sadel då allt man gör på ryggen känns mycket tydligare för hästen, liksom att allt hästen gör med sin rygg och sina bakben känns mycket tydligare i ryttarens rygg och rumpa.

Ja det är ju ett problem. Jag och Peewee hoppar nästan aldrig under 60 (Peewee tycker inte att det är värt att hoppa lägre hinder utan springer då bara rakt igenom eller ,om man inte ramar in ordentligt, på sidan.) Och han tycker det är kul att hoppa...även om det inte görs så ofta...Men jag vill ju verkligen inte hoppa honom i bomlöst om det påverkar honom negativt.

Balansen hoppas jag är tillräklig då jag ridit barbacka i 1½ år på Peewee och 3-4 år på nordisen. både hoppat och ridit rodeo (nordisen har lite lätt för rejäla glädje skutt). men den ska så klart fortsätta tränas:)

Såg på newrider.com tror jag det var, en tråd om detta, under tack&saddlery, kanske, men eftersom jag inte tänker hoppa la jag det inte på minnet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka