Bomlös som halkar snett...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare starcrossed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 974
S

starcrossed

Jag har, efter att ha tröttnat på bomsadlar som ej passar, skaffat en bomlös. Denna tycker jag ligger bra o allt sådant. Dock är hästen ojämn i sina sidor...Hon är starkare och stelare i sin vänstra sida o mjukare o svagare i sin högra...

När jag rider puttar hon därmed över sadel + mig på högra sidan (jag antar för att det finns mer muskler på vänstra som puttar mot där det fattas muskler??). Det blir lite mer i bakkant på sadeln än i framkant då sadelgjorden gör sitt till i framkant....Själv försöker jag sitta så rakt som möjligt vilket gör att jag ofta hamnar lite snett i sadeln, då det är lättare att själv sitta rakt än att "dra" rakt sadeln hela tiden...

Hon har varit ojämn länge, men med en bomsadel har hon kunnat komma undan mer då den ligger mer där den ligger o påverkas inte så mycket av att man sitter fel eller att hästen är lite ojämn. Därför tycker jag samtidigt som detta är jobbigt att det är bra att det dyker upp så att man får en bättre ridning o tvingas ta tag i problemen!

Min fundering är ju såklart hur pass allvarligt är detta? Kan det vara något som löser sig bara jag är noga när jag rider att jobba lösgörrande, liksidigt m.m. ? Eller kan hennes ojämna sidor förvärras av detta?? :confused: :crazy:

Kom gärna även med förslag till hur jag så snabbt som möjligt får henne mer liksidig... :idea:

Sv: Bomlös som halkar snett...

Humm...ni som alltid brukar tycka om allt o inget :crazy: ...finns det ingen som har erfarenhet av en sadel som halkar snett? O om detta kan rätta till sig om jag bara rider rätt? Eller om det bara blir värre o värre.... :confused:

Du får ju träna din häst så att den blir liksidig helt enkelt, tror att du kan hitta många tips på sådana övningar om du söker på forumet.

Om hästen flyttar över ryttaren på en sida kan det tyda på hälta. Min häst gjorde så när han hade knäledsinflammation. Det är möjligt att det inte är så med din häst men jag skulle då kolla upp det om jag var du. Hästen försöker avlasta den onda sidan och flyttar över ryttaren till den friska sidan.

Har du provat att vid hand på volt leda din häst in i öppna? Om du provar båda varven så ser du direkt vilket varv som hästen har svårt att böja sig i. Sedan måste du fundera över varför det ena eller andra varvet är lättare för hästen och hur du ska gå vidare.

Hejsan!

Tack för svaren...

Självklart ska jag träna henne liksidigt...det skrev jag ju själv!!

Hälta...det är helt klart värt att kolla upp!!*ler*

Hon har ju svårare att böja sig i vänster varv (som jag skrev i början)...men varför vet jag inte...det kan ju vara att hon har en bättre sida, o kanske jag också o så har den försträkts...eller så har det med nån spänning/hälta att göra..det är ju alltid svårt att veta!! Men ska bli lite mer uppmärksam o försöka hitta samband...

:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 324
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 716
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka