Bomlös som vinglar

Moggie

Trådstartare
Hej

jag har köpt en ny bomlös med paneler (den har inget märke utan är gjord av en privat sadelmakare och ser ut precis som en vanlig allroundsadel).

Jag är inte van att rida i bomlös och undrar därför - hur vingligt ska det vara?

Min häst verkar trivas som sjutton i den då hon sökte sig ner på tygeln direkt, hon är ridtravare och brukar annars mest köra upp huvudet.

Men den vinglar som sjutton mellan panelerna, eller hur jag ska förklara. Dvs den kan inte snurra för att det tar stopp där panelen tar i manken, om man drar den åt ena hållet. Men avstånden mellan panelerna och där manken börjar som är på varje sida, däremellan vinglar den.

Tips?

Sv: Bomlös som vinglar

Är det pga din sits som den vinglar? Det låter som att du kanske har lite dålig balans. En bomsadel balanserar upp en hel del, man märker fort om man har dålig sits i en bomlös sadel - även om det handlar om en centimeter åt ena hållet. Mitt tips är att när du sitter på hästen fundera på hur du egentligen sitter. Känn efter, var självkritisk. Hittar du till slut balans och sadeln slutar vingla, så kommer du att få toppensits när du ridit ett tag med din sadel.

Om det inte beror på din sits så tycker jag att du ska ta ut din sadelmakare så att han/hon får titta på sadeln på hästen, för vinglar den av sig själv så ligger den ju inte bra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 674
Senast: Liten
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Annna_91
·
E
Ridning Jag är ny här hmmm hej alla!! Jag har tränat lite AR nu i ca tre månader,varit på kurs som fotfolk,kollat på Bent i Danmark och läst...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: stintomara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka