Bomlös till alla?

Sv: Bomlös till alla?

Chili skrev:
Får helt enkelt kontakta en sadelutprovare!
Lär ju inte finnas så många sadelutprovare som vill/kan hjälpa dig med utprovning av just bomlöst? Finns det NÅGON ens?

Det du ska fokusera på (vilket jag även tycker skiljer de billigare bomlösa alternativen från de som är lite dyrare) är (som någon redan nämnt i denna tråd) PADDEN. Den ska vara TJOCK och inte för mjuk och ha en rejäl kanal för ryggraden (vet flera som har sytt om sitt fodral för att få till en bredare kanal).

Utöver det så borde du inte ha några problem med att ha samma sadel på två hästar, även om de är olika. Skulle det nu bli problem med pommeln fram så kan du ju göra som någon föreslagit ovan och byta ut trädelen mot exvis hoprullade handdukar eller nåt annat mjukt (går att göra på en Knights). Funkar bra förutsatt att du har en bra padd.

/JES

Pommeln är just den bomliknande konstruktionen jag syftade på... :crazy: Den är inte så lik en bom till utseendet, men problemet med vinkeln kvarstår ändå. Det blir visst tryck på pommeln, dock inte lika hårt och på samma vis som det blir på en bomsadels bom. Därför är det viktigt att den passar gradmässigt.
På dessa sadlar som själva saknar kanal är det dessutom mycket viktigt med en pad som frigör ryggraden.

Kassiopeja skrev:
Lär ju inte finnas så många sadelutprovare som vill/kan hjälpa dig med utprovning av just bomlöst? Finns det NÅGON ens?

Jo en finns det iaf :crazy: *räcker upp en hand* :p

är du sadelutprovare i sundsvall som kan bomlöst?! jag har letat med ljus å lykta efter en sån ju =)

knapplån

Massor av infomation äter sig in i min hjärna nu.... :smirk:

En fördel är att ingen av hästarna har en välmarkerad manke. Nordsvensken saknar nästan manke, han är bara rund haha. Araben är ju benigare framtill men har ingen hög och välmarkerad manke direkt. Dessutom skulle båda (oj, nu talar jag bara av vad jag TROR), behöva svägd bom i en bomsadel... Kanske positivt? Vad vet jag.

Ska ringa han som säljer Knights imorgon, han säger att de passar alla hästar utan någon extra pad ;) Så lite får man ta honom med en nypa salt, men man får iaf ha sadeln och prova i någon dag! *längtar*

Ser inte heller den på hemsidan men vet att en annan affär har haft en sadel som ser ut som Knights till ett billigare pris och den heter Randols...

Det jag funderar över är om dina hästar verkligen är så olika? Jag har en arab och han drar bredare sadlar än nordisarna i stallet. På en arab får man inte låta sig luras av att de är smala hästar i ben och så för över ryggen brukar det vara som tunnor...

Däremot är min arab mycket rakare i ryggen än vad nordisarna i stallet är (de är tre stycken av varierande typ).

Men trots detta så har en nordis haft min westernsadel och det fungerade jättebra, och en annan har vid flertalet tillfällen haft min bomlösa Star Trekk och det fungerade utmärkt (utan att vi ändrade panelerna ens).

Så min erfarenhet är att allmänt brukar nordisar och araber var rätt lika i ryggen. Nu kan ju dina individer vara totalt olika för det, men jag menar att man inte automatiskt ska tro att de är olika bara för att den ena är ädel och den andra tyngre.

/Camilla

Har du fixat den själv då eller? Den jag fick med är i glasfiber. Går säkert att fixa med, men svårare än trä (tror jag?!) Eller går det kanske att kapa glasfibret också? Har inte haft en tanke på. Måste fråga farsan :D

Senast ändrad av en moderator:

Visst serru :p tänk, jag såg inte din lykta :crazy: kanske för att jag flyttat till Härnösand... ;) Fast jag jobbar i Sundsvall när jag inte är så tokförkyld som jag är just nu :crazy: PMa om du vill träffas! :idea:

Chili skrev:
knapplån

Massor av infomation äter sig in i min hjärna nu.... :smirk:

En fördel är att ingen av hästarna har en välmarkerad manke. Nordsvensken saknar nästan manke, han är bara rund haha. Araben är ju benigare framtill men har ingen hög och välmarkerad manke direkt. Dessutom skulle båda (oj, nu talar jag bara av vad jag TROR), behöva svägd bom i en bomsadel... Kanske positivt? Vad vet jag.

Ska ringa han som säljer Knights imorgon, han säger att de passar alla hästar utan någon extra pad ;) Så lite får man ta honom med en nypa salt, men man får iaf ha sadeln och prova i någon dag! *längtar*

:eek: :eek: :eek:
Hoppas verkligen att han inte menar att du skulle rida i den bomlösa Knights-sadeln UTAN pad???!!! Alla bomlösa sadlar av den sorten MÅSTE man ha padd till, annars utsätter du hästens tornutskott för tryck som kan ge allvarliga skador! Vilken OSERIÖS försäljare! (om jag fattade ditt inlägg rätt)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka