bomlös vs bom sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ullis25
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 770
U

ullis25

skulle vara intressant och höra vad ni har för erfarenhet av dem båda, för och nackdelar??
Funderar själv på en bomlös.

Sv: bomlös vs bom sadel

Köpte en bomlös 2003 och det kommer jag ALDRIG att ångra! Den är helt suverän och jag skulle inte sälja den för allt i världen, en Torsion Endurance. Har den till alla mina hästar, allt från araber på 147 till kraftiga fullblod på närmare 178!
Det tar lite tid att vänja sig vid den i början, man upplever ett mindre stöd, men detta är endast positivt då man blir med uppmärksam på balans och säte.
Så för min del blir det aldrig mer bomsadel, bye bye :eek:

Allvarligt talat, det finns tusen trådar sedan tidigare om samma sak. Läs dem, och fråga sedan om mer specifika frågor :)
Det blir lite trist när det alltid är samma frågor som ställs, inget illa menat om dig.

Ynthe skrev:
Allvarligt talat, det finns tusen trådar sedan tidigare om samma sak. Läs dem, och fråga sedan om mer specifika frågor :)
Det blir lite trist när det alltid är samma frågor som ställs, inget illa menat om dig.

Hmmm hittade ingen.. läser inte så många trådar som är långt tillbaka i tiden...har aldrig provat bomlös så jag har inga specifika frågor.. man hör bara sånt som att det kan va skadligt för hästens rygg mm. Därför skulle det va intressant och höra hur ni upplever det.. och dom som tycker det är en tjatig fråga kan ju hoppa över tråden..;)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=615563
- Frågeställningen i denna tråd verkar närmast identisk med din. Inte är den särskilt gammal heller :smirk:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=590892
- Också närmast identisk frågeställning. Inte heller särskilt långt tillbaka i tiden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=500430
- Ännu en tråd med i princip samma frågeställning. Lite äldre, men inga problem att hitta via sökfunktionen.

Sådär, här är ett axplock av alla de trådar som finns om bomlösa sadlar. Letar du lite noggrannare hittar du säkerligen ett antal till.

Så om du inte hittat någon har du nog letat ganska dåligt enligt mitt tycke :smirk:

ja, då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag la in den frågan som poppade upp i huvudet.. men man behöver ju inte gå in på trådar som verkar ointressanta eller i ditt tycke trista. men tack så hemskt mycket för att du letade upp trådarna och skickade dom med tillhörande text...:smirk:

Det var så lite så, roligt att kunna hjälpa till! :)

Visserligen behövde jag inte gå in på den här tråden, men jag läser alla trådar som har någonting med bomlösa sadlar att göra, just för att jag tycker det är en intressant sadeltyp.
Lite trist är det dock när samma fråga kommer upp lite för ofta, men det är ju inte alltid trådskaparna själva vet om det, varpå läsarnas (jag bl a) reaktion kan bli lite i hetaste laget.

Edit:
Konkreta för- respektive nackdelar som jag kan komma på.

Bomsadel fördelar:
Man sitter stadigt
Fördelar trycket jämnt när hästen står stilla (i bästa fall vill säga)

Bomsadel nackdelar:
Stel
Bom kan gå av/bli sned
Inte alltför lätt att passa ut
Går ej att användas till mer differenta typer av hästar (svårt att få EN sadel att passa flera)
Svår att få till i större bomvidder

Bomlös fördelar:
Går att ha på många hästar
Mjuk och följsam
Man känner hästens rörelser = ridningen blir mer "ärlig"
Förhållandevis lätt att passa ut
Oberoende av hästens bredd
Främjar bra balans och sits

Bomlös nackdelar:
Kan upplevas som instabil
Kan av vissa hästar ffa upplevas obehaglig p g a den nära kontakten med ryttaren
Modellerna som behöver padd kan upplevas som aningen klumpiga
Går ej att hoppa i

Detta är vad jag på rak arm kan säga om en jämförelse mellan en bomlös och en bomsadel. Tilläggas ska kanske att jag inte provat lika många bomlösa modeller som bomsadlar (enbart FreeForm, Barefoot Cheyenne samt provsuttit en Torsion och en Knights).

Hej och hå!

Jag har bomlösa sadlar till mina hästar - och jag tycker de är jättebra, mina hästar slappnar av mer och rör sig friare. Dock är det lite svårare med balansen för mig :p Och ett problem kan vara att padden (som ligger under sadeln) glider lite för lätt, så man får hålla ett extra öga så den inte hamnar snett under passet, för då börjar det ju trycka på hästen. Dessutom glider sadeln ganska lätt runt om man inte är så smidig när man sitter upp :o eller om man hänger i en stigbygel.

Trots detta älskar jag dem, hästarna ändrar ju form lite nu och då och då har de bomlösa sadlarna anpassat sig så inget trycker (när den ligger rätt...). Jag tyckte det var svårt att vänja sig vid dem, men nu när jag är van är bomsadlar så stela och hårda :D

Ynthe skrev:
Det var så lite så, roligt att kunna hjälpa till! :)

Visserligen behövde jag inte gå in på den här tråden, men jag läser alla trådar som har någonting med bomlösa sadlar att göra, just för att jag tycker det är en intressant sadeltyp.
Lite trist är det dock när samma fråga kommer upp lite för ofta, men det är ju inte alltid trådskaparna själva vet om det, varpå läsarnas (jag bl a) reaktion kan bli lite i hetaste laget.

Edit:
Konkreta för- respektive nackdelar som jag kan komma på.

Bomsadel fördelar:
Man sitter stadigt
Fördelar trycket jämnt när hästen står stilla (i bästa fall vill säga)

Bomsadel nackdelar:
Stel
Bom kan gå av/bli sned
Inte alltför lätt att passa ut
Går ej att användas till mer differenta typer av hästar (svårt att få EN sadel att passa flera)
Svår att få till i större bomvidder

Bomlös fördelar:
Går att ha på många hästar
Mjuk och följsam
Man känner hästens rörelser = ridningen blir mer "ärlig"
Förhållandevis lätt att passa ut
Oberoende av hästens bredd
Främjar bra balans och sits

Bomlös nackdelar:
Kan upplevas som instabil
Kan av vissa hästar ffa upplevas obehaglig p g a den nära kontakten med ryttaren
Modellerna som behöver padd kan upplevas som aningen klumpiga
Går ej att hoppa i

Detta är vad jag på rak arm kan säga om en jämförelse mellan en bomlös och en bomsadel. Tilläggas ska kanske att jag inte provat lika många bomlösa modeller som bomsadlar (enbart FreeForm, Barefoot Cheyenne samt provsuttit en Torsion och en Knights).

Tack! nu fick jag reda på en massa bra saker!! kanske va tur att jag la in tråden igen....;) ärligt talat hade jag ingen koll på sökmotorn...är ganska ny här och inte utforskat sidan så mycket..
bra att det inte blev några sura miner........ tror att jag helt enkelt:confused: får ragga upp någon med häst och bomlös sadel så jag får prova. Tycker det verkar vara en bra uppfinning med dom sadlarna. Ja, nu får jag ut och leta....:crazy:

Jag fullkomligt avgudar de bomlösa sadlarna :love:

Men att låna någons innan man köper någon själv är en bra idé. Tyvärr är det inte alla som trivs med bomlöst (gäller både häst och ryttare) i praktiken, trots alla fördelar som finns i teorin.
De problemen är väl framförallt att sadeln kan kännas instabil (balansen kan iofs tränas upp) och att vissa hästar inte tycker om att känna ryttarens sittben alltför tydligt (detta borde också kunna gå att "träna bort" tycker jag, för oftast är det väl ändå ryttaren som sitter fel = det gör ont på hästen).

Men vart bor du? Vet att det finns (eller har funnits iallafall) Bukefolk som gärna låter folk prova deras bomlösa sadlar.

/Ynthe - som själv har en Barefoot och funderar på att införskaffa en FF.

Jag har en startrekk espaniola som är mycket skön att rida i. Jag har haft den snart ett år. Startrekksadlarna har löstagbara bossor på undersidan så du behöver inga paddar. Du kan flytta om bossorna så att de passar din häst. Framvalvet är enkelt att byta själv om man vill ändra storlek.
Skillnaden jag tycker med en bomsadel och bomlös är framför allt att du måste lära dig att sitta korrekt och följa med hästen i en bomlös. Du måste ha bättre balans och känsla. I en bomsadel går det att "fuska".
Kolla in på startrekks hemsida. De har olika modeller och varianter, kanske något passar dig.
http://www.startrekk.de/

Ynthe skrev:
Jag fullkomligt avgudar de bomlösa sadlarna :love:

Men att låna någons innan man köper någon själv är en bra idé. Tyvärr är det inte alla som trivs med bomlöst (gäller både häst och ryttare) i praktiken, trots alla fördelar som finns i teorin.
De problemen är väl framförallt att sadeln kan kännas instabil (balansen kan iofs tränas upp) och att vissa hästar inte tycker om att känna ryttarens sittben alltför tydligt (detta borde också kunna gå att "träna bort" tycker jag, för oftast är det väl ändå ryttaren som sitter fel = det gör ont på hästen).

Men vart bor du? Vet att det finns (eller har funnits iallafall) Bukefolk som gärna låter folk prova deras bomlösa sadlar.

/Ynthe - som själv har en Barefoot och funderar på att införskaffa en FF.
hej! jag bor i Linköping.. men än så länge har jag ingen egen häst..:( men om någon har en bomlös och en häst jag kan prova så vore det ju super..!

Mitten skrev:
Du skulle gärna få testa mina, men jag bor som sagt i Stockholm.
Åker till stockholm ganska ofta..kanske kan passa på och ta en tur nästa gång..

ullis25 skrev:
Åker till stockholm ganska ofta..kanske kan passa på och ta en tur nästa gång..
Jag har en Torsion Endurance och bor i sö sthlm.

Jag har två bomsadlar och denna bomlösa, för -och nackdelar med de alla. Däremot kommer jag alltid att ha en bomlös även om jag fortsätter att tex. hoppa och ev. tävla i bomsadlar. Nöjd med min!

Jag tycker att om man ska rida med stigbyglar så ska man han något som höjer upp dom ordentligt över ryggen, det e ju faktiskt en väldig tyngd som läggs i stigbyglarna..
Har hört så mycket om dåliga paddar, om att dom funkar några gånger, sedan säckar dom ihop....
Men det e jag det..:devil:

Jag tycker att Knights pad var ganska dålig - tyget är av dålig kvalitet och sladdrigt, och padden glider. Men när jag bytte till en torsionpad så funkade allt utmärkt !

Såklart, PM:a om du är på väg hitåt :D Jag har en torsion light och Knights. Om det är nåt du vill prova.

Jag rider omväxlande i en Hector, bild: http://pg.photos.yahoo.com/ph/bella_hed/detail?.dir=6343&.dnm=6552.jpg&.src=ph

och i en Flexion SBS(bomfri):

sadel_front.jpg

Är inget proffs på sadlar men vi växlar för att han får sadeltryck om han går med samma för länge och får så småningom ont och svårt att gå i form, bockar och tappar ryggmuskler. (hade vanlig dressyrsadel med bom från början- ajaj aldrig mer. :crazy:
Tror omväxling förnöjer när det gäller både sadlar och bett.. =)

Jag rider dressyr i SBS:en och Hectorn när jag rider ut, rider ut 70% av gångerna. Ska jag bara skritta ut så tar jag ibland SBS:en.
Jag gör såhär för att jag tycker jag har skänklarna friare i Hectorn och jag står ju oftare i lätt sits när jag rider ut och det händer att jag får värk i knä/fotleder.
I SBS:en sitter jag bredare och mjukare, skönare att rida dressyr i + att man känner hästen på ett helt annat sätt! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 125
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka