U
ullis25
skulle vara intressant och höra vad ni har för erfarenhet av dem båda, för och nackdelar??
Funderar själv på en bomlös.
Funderar själv på en bomlös.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ynthe skrev:Allvarligt talat, det finns tusen trådar sedan tidigare om samma sak. Läs dem, och fråga sedan om mer specifika frågor![]()
Det blir lite trist när det alltid är samma frågor som ställs, inget illa menat om dig.
Ynthe skrev:Det var så lite så, roligt att kunna hjälpa till!![]()
Visserligen behövde jag inte gå in på den här tråden, men jag läser alla trådar som har någonting med bomlösa sadlar att göra, just för att jag tycker det är en intressant sadeltyp.
Lite trist är det dock när samma fråga kommer upp lite för ofta, men det är ju inte alltid trådskaparna själva vet om det, varpå läsarnas (jag bl a) reaktion kan bli lite i hetaste laget.
Edit:
Konkreta för- respektive nackdelar som jag kan komma på.
Bomsadel fördelar:
Man sitter stadigt
Fördelar trycket jämnt när hästen står stilla (i bästa fall vill säga)
Bomsadel nackdelar:
Stel
Bom kan gå av/bli sned
Inte alltför lätt att passa ut
Går ej att användas till mer differenta typer av hästar (svårt att få EN sadel att passa flera)
Svår att få till i större bomvidder
Bomlös fördelar:
Går att ha på många hästar
Mjuk och följsam
Man känner hästens rörelser = ridningen blir mer "ärlig"
Förhållandevis lätt att passa ut
Oberoende av hästens bredd
Främjar bra balans och sits
Bomlös nackdelar:
Kan upplevas som instabil
Kan av vissa hästar ffa upplevas obehaglig p g a den nära kontakten med ryttaren
Modellerna som behöver padd kan upplevas som aningen klumpiga
Går ej att hoppa i
Detta är vad jag på rak arm kan säga om en jämförelse mellan en bomlös och en bomsadel. Tilläggas ska kanske att jag inte provat lika många bomlösa modeller som bomsadlar (enbart FreeForm, Barefoot Cheyenne samt provsuttit en Torsion och en Knights).
hej! jag bor i Linköping.. men än så länge har jag ingen egen häst..Ynthe skrev:Jag fullkomligt avgudar de bomlösa sadlarna![]()
Men att låna någons innan man köper någon själv är en bra idé. Tyvärr är det inte alla som trivs med bomlöst (gäller både häst och ryttare) i praktiken, trots alla fördelar som finns i teorin.
De problemen är väl framförallt att sadeln kan kännas instabil (balansen kan iofs tränas upp) och att vissa hästar inte tycker om att känna ryttarens sittben alltför tydligt (detta borde också kunna gå att "träna bort" tycker jag, för oftast är det väl ändå ryttaren som sitter fel = det gör ont på hästen).
Men vart bor du? Vet att det finns (eller har funnits iallafall) Bukefolk som gärna låter folk prova deras bomlösa sadlar.
/Ynthe - som själv har en Barefoot och funderar på att införskaffa en FF.
Åker till stockholm ganska ofta..kanske kan passa på och ta en tur nästa gång..Mitten skrev:Du skulle gärna få testa mina, men jag bor som sagt i Stockholm.
Jag har en Torsion Endurance och bor i sö sthlm.ullis25 skrev:Åker till stockholm ganska ofta..kanske kan passa på och ta en tur nästa gång..
Ynthe skrev:provsuttit en Torsion och en Knights).