• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 750
T

Tjalfe

Hittar ingen tråd om detta. Får man tävla klubb/lokalt i dressyr med en bomlös sadel?

Sv: Bomlös

Har för mig att det står i TR att man måste ha en sadel av engelsk typ med bom.. men jag är inte helt säker:confused:

Sv: Bomlös

Generellt om du frågar - nix. Om du håller käften om att det är en bomlös och den ser precis ut som en vanlig bomsadel så lär ingen hindra dig dock ;)

TR säger sadel av engelsk typ, dvs allt som inte ser ut så är otillåtet. Beroende på vem du frågar på SvRF får du dock olika svar om t ex StarTrekk Dressage är godkänd, men om du INTE frågar och ingen märker att det är en bomlös så :devil:

Du får dock INTE tävla i de som inte ser ut som vanliga. Och de är ganska hårda på utseendet, BareFoot London är inte tillåten t ex, inte Kari etc heller.

Är det klubbtävling får klubban 'välja' bort alla delar ur TR utom säkerhetsdelar, uppförande och så. Så där är det fullt tillåtet tävla i bomlös bara du har arrangerande klubbs medgivande. Jag t ex har (hade, hästen finns inte mer.. ) generell dispens för bomlös av min hemmaklubb t ex.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 150
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 610
Senast: Mirtai
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det nederländska ridsportförbundet (KNHS) har utökat regelverket gällande att tävla dressyr på bettlöst huvudlag. Från och med den...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka