bomlösa sadelstorlekar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mia_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 884
M

mia_87

Nu hoppas jag det finns någon här som vet mer om bomlösa sadelfenomenet än jag:) Jag har ett halvblodssto på 22 år som alltid har varit svår att hitta en passande sadel åt..Den nuvarande sadeln har fungerat bra men nu börjar den också se lite klämmande ut.:confused: Skulle också behöva stoppas om..Så nu har jag börjat fundera på att köpa en bomlös sadel istället och slippa alla problem med att hitta en passande bom..Mitt sto är ca 165 cm i mankhöjd och har haft 17" i sadelstorlek. problemet är att hon har väldigt markant manke och p.g.a. ålder även har lite svankrygg..På sistone har hennes vikt också gått lite upp och ner samtidigt som hon har tappat i muskelmassa p.g.a. att hon inte motioneras lika flitigt mera då jag studerar i ett annat land och min syster inte har lika mycket tid mera..Har tittat på lite olika bomlösa sadlar på internet och funderat att det kanske skulle vara bäst att köpa en westerninspirerad? Jag är ingen tävlingsryttare utan rider oftast i skogen. Om någon kan hjälpa mig skulle det vara toppen!:bump:

Sv: bomlösa sadelstorlekar?

Till din häst skulle jag rekommendera Startrekks sadlar, de har en väldigt trevlig westernsadel, vi har en själva :love:

17" är RYTTARENS sitsstorlek, inte hästens sadelstorlek. Det anger bara hur stor sitsen är (för ryttarens rumpa).

Bommen kan vara böjd eller rak, sedan har du ens storlek (vinkel) på själva vidden i framvalvet (vilket ofta anges som bomstorleken). Olika märken har olika beteckningar, en bom 32 i Stübben behöver t ex inte vara samma grader i en Passier (enkelt uttryckt).

Har hästen markerad manke tror jag de mjuka modellerna av bomlöst (Torsion med kopior) går bort, det är svårt att få en bra ryggradsfrihet. Återstår t ex Trekker Dressage, Ansür, Startrekk m fl. Där finns en fast konstruktion för framvalvet vilket ställer lite krav på utprovningen, men de har ingen bom längsgående (rak/böjd går bort) vilket ju gör det lite lättare att tillpassa.

Du kan kolla på de akademiska varianterna av startrekks bomlösa också, väldigt bekväma!

Du har redan fått en del info om tillpassning på dem, den biten är jag inte så bra på :)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31