Bomlöst = Bettlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 806
Q

qrumelur

Tänkte på en grej när jag satt och tittade på bomlösa sadlar.
Det verkar som att många av de ryttare som rider bomlöst även rider bettlöst.

Är det inbillning från min sida eller hur upplever ni att det är? :-)

Sv: Bomlöst = Bettlöst?

känner mig träffad :o;)

jo, men det har faktiskt jag också tänkt på men vet inte om det har något direkt samband, det finns ju väldigt många med "vanliga" sadlar som också rider bettlöst t.ex.

i mitt fall handlar det i alla fall om att jag tycker min bomlösa är grymt skön + att jag har en nordis med väldigt rund rygg som dessutom är helt ur kondition = hade jag köpt en bomsadel hade jag fått köpa en ny så fort hon blir igångsatt och ytterligare en ny när hon börjat muskla sig ordentligt.. och viktigast av allt så verkar hästen älska sadeln! :)
och sen rider jag med hackamore för att hästen (och även jag) trivs bättre på det än de bett vi hittills provat.

tycker ofta att det hänger ihop jag också. Bomlöst, bettlöst, barfota.

Var själv helt inne på allt det ett tag men just nu är det bomsadel, och skor fram och varvar mellan bett/sidepull. Det blir som det blir ;) det va vad som funkade för min häst just nu...

haha jäklar! hästen min är ju dessutom barfota :o:rofl:

fast det kan jag i alla fall försvara med att hon varit sedan låååångt innan jag ens hade hört talas om bomlösa sadlar (barfota i ~5-6 år, bomlös sedan i våras och bettlöst sedan i somras) ;)

Jag kan tänka mig att det hänger ihop, så naturligt och bra för hästen som möjligt.
Jag rider visserligen med bomlöst, men har vanligt träns och hästen är skodd runt om.

fast det kan jag i alla fall försvara

Du behöver inte försvara dig! ;)

Jag rider nämligen också med bettlöst. Men jag håller på och rider till mig själv och hästen med att ha bett.
Jag föredrar att ha bettlöst men om någon annan ska ha min häst någon gång så tycker jag att det känns viktigt att hon har grunder som är allmänt vedertagna. Hon är ingen problemhäst utan det är mer personligt intresse.

Men som sagt var, jag tycker mig se mycket bettlösa träns på hästar som har bomlösa sadlar. ;)

Egentligen tycker jag att det är bra. Det kräver så mycket mer av ryttaren att rida med ett bett som inte sitter i munnen på hästen.

Inte jag. jag har en bomlös dressyrsadel och en hopp/uteridningssadel med bom. Jag rider med bett.
Känner ganska många som rider i bomlösa sadlar, men de har också bett i munnen på sina hästar. (och skor)
Vad som eventuellt hänger ihop vet jag inte, men jag hoppas de flesta ryttare använder det som passar bäst på hästen i fråga om utrustning, skor/barfota, bett eller bettlöst. Det beror väl på vad man vill och vad som fungerar för häst och ryttare.

Senast ändrad:

Om man ser internationellt så finns det någon sorts idé om "the iron free horse" och att om man plockar bort bett, skor och sadelbom så blir allt så naturligt och då är man så snäll mot sin häst. Så jag tror att det finns en viss typ av människor som "köper" den här idén, gärna i kombination med lösdrift. Så det är väl nån sorts hästhållningsideologi som känns attraktiv för vissa.

Om man ser internationellt så finns det någon sorts idé om "the iron free horse" och att om man plockar bort bett, skor och sadelbom så blir allt så naturligt och då är man så snäll mot sin häst. Så jag tror att det finns en viss typ av människor som "köper" den här idén, gärna i kombination med lösdrift. Så det är väl nån sorts hästhållningsideologi som känns attraktiv för vissa.

Bomlös sadel för det passar min häst och mig=ja
Bettlöst, vet inte har inte provat= nej
Lösdrift, passar min häst(passar säkerligen inte alla)=ja
Så naturligt som möjligt?= nej, går med täcke vintertid och vid dåligt väder.
Skodd= ja, fattar inte hur folk kan gå på de där knepiga "barfotametoden" och flum-flum verkningarna, här litar jag på hovslagarens kunnande i rätt verkningsmetoder.

Nu håller jag till i distanskretsar och kan bara tala för det.
Jag upplever inte att det hänger ihop som någon idiologi. Många distansryttare rider bomlöst bla eftersom hästen byter form ganska mycket under en tävling. Den sadel som passar första slingan behöver inte passa slinga 2. Många rider bettlöst och det beror vanligen på att man vill att hästen ska kunna äta och dricka på ett enkelt sätt. Många rider med bett första slingan och sedan bettlöst andra helt bettlöst och ytterligare andra med bett hela tiden.
Jag rider i bomsadel men bettlöst med skor runt om.

haha nä faktiskt inte :D visst, jag leder mina hästar bakom mig, och det kan nog finnas ett och annat inslag av nh-tänk i min hantering av hästarna men jag kallar mitt sätt för sunt förnuft ;) och jag ska ärligt erkänna att jag är inte så jätteinsatt i vad "riktig" nh egentligen är :o

...och jag kanske ska tillägga att även om jag har pållarna barfota så kör jag inte med någon form av skum barfotaverkning ;) har en helt vanlig hovslagare som verkar hovarna på samma sätt som när de hade skor :)

Bomlöst, ja- för att den sadel jag har passar mig och hästen bäst, medryttaren använder vanlig bomsadel.

Bettlöst, ja- till vardags och på tävling, växlar mellan sidepull, hackamore och repgrimma . Bett när vi rider på ridbana.

Barfota, ja- Stoet fick en skada som tog 8 månader för läkning, plockade av skorna då och det har gått bra utan sendess. Valacken var barfota vid köp. Funkar utmärkt, använder dock boots eller limskor på tävling.

Lösdrift, ja- Stoet har haft hosttendenser tidigare, båda trivs bättre ute.

Nh, ja- tycker det är ett enkelt och tydligt sätt att hantera hästarna på.

Naturligt, ja- till viss del. Jag använder täcke vid kraftigt regn, mina hästar får kraftfoder, har ridit och rider vb med olika sorters bett, inspänning, jag använder lindor, linement och annat lul lul som mina "naturliga" vänner kallar det.

Jag trivs i mitten. Kan inte se att man måste välja sida eller bli barfotataliban/skofachist/NH-dåre/hoppgalning/skogsluffare/dressyrkärring mm mm. Även om jag rider bomlöst, bettlöst, barfota, och har hästar på lösdrift så betyder ju inte det att jag inte skulle välja en bomsadel om jag hittade en som låg lika bra, jag kommer att skola min unghäst med bett, sko henne om behovet skulle uppstå och lära henne att stå lungt och avslappnat i en box. Så gör jag.

Jag upplever det som att det kom i en stor trend med nya "bættre" naturliga alternativ till hæstar.
Finns ju folk som menar att bomsadel, bett, skor, box, tæcke, spø och sporrar ær førkastligt plågeri.

Så ja det hør nog ihop ursprungligen iaf.
En sak har det ju gemensamt, det aviker från traditionen.

Tänkte på en grej när jag satt och tittade på bomlösa sadlar.
Det verkar som att många av de ryttare som rider bomlöst även rider bettlöst.

Är det inbillning från min sida eller hur upplever ni att det är? :-)

Jag använder det som jag tycker fungerar bäst och är mest optimalt för mina hästar.
dvs

Dressyrsadeln är bomlös, Trekker Master, sitter bra på båda hästarna.
Hoppsadeln till ena hästen har bom (andra hästen hoppas ej).
Ena hästen är barfota och den andra med skor. Båda rids med både bett, hackamore samt sidepull.
På samma sätt har, Ena fri tillgång på foder nattetid medans den andra får begr. mängd. Den ena täckas dagligen, den andra när det behövs etc etc

Jag tror på att se till den enskilda hästens behov! :idea:

Njaee....det stämmer inte riktigt in på mej. Bettlöst rider jag men då har jag ingen sadel heller utan rider barbacka.

I regel har jag bett när jag rider i min bomlösa sadel. :D

För min del är det bomlöst och barfota men inte bettlöst.:D Därimot håller jag mig till "milda" bett, löst spänd nosgrimma/ingen nosgrimma alls och ganska lite kontakt med hästens mun.:laugh: Skulle helst rida i bara repgrimma men vi väntar med det ett tag till.:p

Jag tycker att det är skillnad på olika bettlösa alternativ.

*hackamore/ponnyhack - bomsadel, skor, box, traditionell ryttare (antagligen mot hopp, kan inte tänka mig en dressyrttare rida bettlöst öht.)

*sidepull, repgrimma - bomlöst, barfota,lösdrift, NH-anhängare.

*bosal - westernsadel ( de har väl bom?), skor, box, westernryttare med färgglada benskydd.

Det är mina fördomar om folk!

Jag har ju mest ridit både utan sadel och bett. I mitt fall så kan jag ju säga att jag har en bomsadel, men den sitter gräsligt illa och jag håller på att spara ihop till en nu sadel, en med bom faktiskt. Har typ alldeles för många bett som bara blir hängande på kroken och när vissa börjar bli lite väl dammiga, så får de sig en omgång. Men annars är det mest, repgrimma, använder sällan vanlig grimma, halsring. Sen har jag favorittränsen som används ibland, eller ja nu var det ett tag sen, men vi har inte kommit igång med träningen ordentligt ännu, pga flytt mm. Men nästa vecka ska de börjas användas igen :).

Bomlöst betyder ju inte per automatik att man rider utan bett, men visst är det ganska vanligt. Har ju mig själv dådå som exempel och vissa i min omgivning. Men så finns de ju de som rider med bomsadel fast utan bett oxå.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
327
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 311
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka