Sv: Bomlöst = Bettlöst?
Bomlöst, ja- för att den sadel jag har passar mig och hästen bäst, medryttaren använder vanlig bomsadel.
Bettlöst, ja- till vardags och på tävling, växlar mellan sidepull, hackamore och repgrimma . Bett när vi rider på ridbana.
Barfota, ja- Stoet fick en skada som tog 8 månader för läkning, plockade av skorna då och det har gått bra utan sendess. Valacken var barfota vid köp. Funkar utmärkt, använder dock boots eller limskor på tävling.
Lösdrift, ja- Stoet har haft hosttendenser tidigare, båda trivs bättre ute.
Nh, ja- tycker det är ett enkelt och tydligt sätt att hantera hästarna på.
Naturligt, ja- till viss del. Jag använder täcke vid kraftigt regn, mina hästar får kraftfoder, har ridit och rider vb med olika sorters bett, inspänning, jag använder lindor, linement och annat lul lul som mina "naturliga" vänner kallar det.
Jag trivs i mitten. Kan inte se att man måste välja sida eller bli barfotataliban/skofachist/NH-dåre/hoppgalning/skogsluffare/dressyrkärring mm mm. Även om jag rider bomlöst, bettlöst, barfota, och har hästar på lösdrift så betyder ju inte det att jag inte skulle välja en bomsadel om jag hittade en som låg lika bra, jag kommer att skola min unghäst med bett, sko henne om behovet skulle uppstå och lära henne att stå lungt och avslappnat i en box. Så gör jag.