Bomlöst för skogsryttare?

heland68

Trådstartare
Snälla hjälp mig att orientera mig i sadeldjungeln?

Planerar att köpa ny sadel till min ganska grova fjording. Det låter mysigt och hästvänligt med bomlöst. Men jag har en svag aning om att bomlöst är mest ändamålsenligt på ridbana. Ni med erfarenhet, kan en sån verkligen passa oss som i stort sett bara rider i skogen? Det blir en hel del "off-road"ridning, klättring och sånt. Och jag måste kunna rida lätt. Vilket märke skulle isåfall kunna passa tror ni?

Sv: Bomlöst för skogsryttare?

Hm, måga distansryttare är förtjusta i bomlöst och de rider väl inte uteslutande på ridbanan? Det gå alldeles utmärkt att rida lätt i samtliga modeller/märken.
Själv gillar jag Star-Trekk sadlarna. Kolla på http://www.kaupreridsport.se/
Mvh T

Jag är också skogsmulle! Har bestämt mig för att köpa en trekking från www.torsion.se . Hursomhelst så är sidan värd att kolla på, finns rätt mkt info om bomlöst där! Lycka till med sadelletandet!

De flesta bomlösa går utmärkt att använda i skogen! Jag kan tycka att Torsion och dess kopior blir lite väl breda för att jag ska kunna sitta upprätt och i väl balans utan att hamna i stolsits. Men det är bara att hitta en som passar er båda, sedan kan du använda den till det mesta utom hoppträning. Något litet skutt ska dock gå bra om man försöker låta bli att tynga så mycket i stigbyglarna...

Jag och min medryttare gillar Freeform skarpt, den är förvånansvärt stabil. Vi rider både dressyr och skogsmulleridning i den på min lilla Nordsvensk (mankhöjd ca 150 cm). Jag tycker om att det är flyttbara stigläderfästen på den, samt att sadeln har en midja.

Tack alla för svaren :bow: . Verkar som om det borde gå bra med andra ord :)

Nån som vet om man brukar få prova sadel från försäljningsstället eller man måste köpa oprövat?

Många har provsadlar, annars kanske de kan tipsa om någon som har köpt en i din närhet som du kan få prova! PM:a om du vill veta mer...

Hej,

Det var jag som skrev tråden om bomlöst för skogsridning. Är jättesugen på att prova bomlöst men känner samtidigt att jag är ute på hal is eftersom det är ett helt oprövat område för min del.

Känner mest för en sådan med paneler som gör att man slipper speciella paddar. Tyvärr finns alla försäljare långt härifrån och de är på tok för dyra för mig för att våga chansa, därför tänkte jag försöka få så mycket information som möjligt av er som känner till sadlarna.

Vad för slags bomlös har du? Hur länge kan man räkna med att en sådan håller? Tycker du den känns prisvärd?

Jag har idag en sliten Morris & Nolan som är perfekt i stl men börjar bli sliten. Antingen är det dags för renovering eller gör jag slag i saken och investerar på nytt. Rekommenderar du bomlöst när man "bara" rider i skogen? Varken jag eller hästen är roade av finlir på ridbanan. Vi hoppas inte heller utom i undantagsfall.

Det vore jättebussigt om du har tid och lust att svara,
Hälsar Heland

Ja, du har ju fått mitt svar via PM redan men jag vill understryka att det är ju främst distansryttarna som har ridit i bomlösa de senaste 5-6 åren även om det det senaste året blivit en fluga rakt över alla discipliner.

Jag rider ute i skogen och i kuperad terräng 75% av ridtiden och när jag är på banan har jag en westernsadel som jag rider i också. Så det är snarare så att jag använder den bomlösa JUST för terrängen. Om det inte vore så att jag red distans, så skulle min westernsadel räcka till men med tanke på det antal timmar man gör i sadeln både under träning och tävling så måste sadeln passa perfekt. En bomlös är ett mycket bra alternativ.

Ett tips är att kolla sadeltråden på distansforumet som är aktuell för tillfället. Där diskuteras sadlar för distans öht oavsett om de är bomlösa eller ej.

Apropå hållbarhet så kan jag tänka mig att det är lättare att hålla en bomlös hel och att reparera den när den går sönder än en med bom just för att du inte har en bom som kan gå sönder (det är väl största anledningen till att man direkt kasserar en sadel). Men det är ju ingen som vet, eftersom bomlösa inte har funnits så länge. De som har en Sport Saddle är väl de som vet mest om detta, jag vet de som haft sin i flera år och den är fortfarande hel.

Star Trekken ligger väl i något mellanprisläge och det finns ju möjlighet att köpa dessa på avbetalning. Det finns ju billigare märken också men man brukar ju få det man betalar för. Sen är det mycket möjligt att prisbilden kommer att ändras på de bomlösa när de har funnits med ett tag och inte är så nymodiga. MEN OM det är så att ens häst fungerar jättebra med en bomlös, gör det då något att man betalat mer för en sadel som inte har det "traditionella hantverket" och den dyra bommen än en bomsadel? Jag tycker att det viktigaste för mig när jag betalar något är att det fungerar som jag vill och ger det mervärdet. Jag betalade en gång 10 000 för en Stübben men den låg värdelöst så att betala "bara" en tusenlapp mindre för en bomlös utan det "Schweiziska hantverket" men som ligger bra är för mig många gånger mer värt. Kolla också annonssidorna, en kompis till mig hittade en begagnad ST Western för bra pris för någon månad sen.

/Camilla

Kollade annonssidorna och det fanns flera olika modeller av bomlösa ute, däribland några ST.

Hoppsan, det förra inlägget till Skuggi var egentligen menat som ett PM :o
Men det gör väl inget att det hamnade här?
Hälsar den datorovane Heland

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka