Sv: Bomlöst för skogsryttare?
Ja, du har ju fått mitt svar via PM redan men jag vill understryka att det är ju främst distansryttarna som har ridit i bomlösa de senaste 5-6 åren även om det det senaste året blivit en fluga rakt över alla discipliner.
Jag rider ute i skogen och i kuperad terräng 75% av ridtiden och när jag är på banan har jag en westernsadel som jag rider i också. Så det är snarare så att jag använder den bomlösa JUST för terrängen. Om det inte vore så att jag red distans, så skulle min westernsadel räcka till men med tanke på det antal timmar man gör i sadeln både under träning och tävling så måste sadeln passa perfekt. En bomlös är ett mycket bra alternativ.
Ett tips är att kolla sadeltråden på distansforumet som är aktuell för tillfället. Där diskuteras sadlar för distans öht oavsett om de är bomlösa eller ej.
Apropå hållbarhet så kan jag tänka mig att det är lättare att hålla en bomlös hel och att reparera den när den går sönder än en med bom just för att du inte har en bom som kan gå sönder (det är väl största anledningen till att man direkt kasserar en sadel). Men det är ju ingen som vet, eftersom bomlösa inte har funnits så länge. De som har en Sport Saddle är väl de som vet mest om detta, jag vet de som haft sin i flera år och den är fortfarande hel.
Star Trekken ligger väl i något mellanprisläge och det finns ju möjlighet att köpa dessa på avbetalning. Det finns ju billigare märken också men man brukar ju få det man betalar för. Sen är det mycket möjligt att prisbilden kommer att ändras på de bomlösa när de har funnits med ett tag och inte är så nymodiga. MEN OM det är så att ens häst fungerar jättebra med en bomlös, gör det då något att man betalat mer för en sadel som inte har det "traditionella hantverket" och den dyra bommen än en bomsadel? Jag tycker att det viktigaste för mig när jag betalar något är att det fungerar som jag vill och ger det mervärdet. Jag betalade en gång 10 000 för en Stübben men den låg värdelöst så att betala "bara" en tusenlapp mindre för en bomlös utan det "Schweiziska hantverket" men som ligger bra är för mig många gånger mer värt. Kolla också annonssidorna, en kompis till mig hittade en begagnad ST Western för bra pris för någon månad sen.
/Camilla