Bomlöst "problem" ;)

palle

Trådstartare
I går var jag hos Charlies i Jönköping och kollade på rean...

Gick även upp och tittade på sadlarna som jag brukar göra..

Och vad såg jag..en bomlössadel :idea:

Eftersom jag aldrig tidigare satt mej i en sådan tog jag tillfället iakt...
Jag la den på den lägsta sadelbocken och satte mej i den...
Och det kändes....stumt... :confused:
Sen tänkte jag att jag kanske satt konstigt, så jag vred lite på mej...
Aaaajjjj :cry: :eek:
Jag trodde jag skulle gå sönder....vilken KRAMP jag fick i höfterna.... :crazy:
Grannen som var med mej in fick helt enkelt ta och välta sadelbocken för jag kunde inte röra mej.... :o

Tyvärr så "glömde" jag att kolla vad detvar för sadel, mer än att den var NY och brun med "western"stigläder och "western"stigbyglar och kostade 3 498:-
Kan det ha varit en Knights? :confused:

Sv: Bomlöst "problem" ;)

Hehe, jag vet flera som upptäckt det där ;) Tänk dig då när den ligger på häst och det känns/blir ÄNNU bredare. Bra koll på hur höftlederna mår. Jag hade inga problem med höfterna etc, men musklerna på insidan av låren skreeek åt mig första gången i en bomlös.. Nån som fuskat med stretchbingen tror jag.. :angel:

mamma har nån bomlös sadel till sin som varken ja eller nån annan kan sitta i för jag får muskelbristningar i låren :D men mamma älskar den. Den är inte av westerntyp men ändå.
Tycker ändå bomlösa sadlar verkar bra, själva iden är helt ok iallafall

Det låter som Knights.
Den är bred att sitta i och det gäller att stretcha....men jag gillar den och det gör hästen med.
Om den känns stum och sitta på så saknar du nog padd o häst, annars är den som en fåtölj....underbar...

Nu har jag bara westernsadlar att jämnföra med, men...

Jag har en Star trekk western på mitt kallblod. Häromdan provred jag kompisens rätt tunna quarter i hans bom-westernsadel. Gissa om jag blev förvånad när jag satt mycket bredare (obekvämt!) i bomsadeln! :crazy:

Iofs är ST uppbyggd på bossor så sätet är inte så värst brett...

För att VERKLIGEN känna fördelen med den typen av bomlösa måste du kasta upp sadeln på en häst ju! :P En hård sadelbock går inte att jämföra.

På en häst är den ojämförbar med en vanlig sadel, ger en otroligt nära och mjuk/bekväm ridkänsla (förutom viss stretching :D )

Man kan ju inte "provsitta" sådär för den är ju inte som en vanlig sadel. Den är bara en "filtpadd" mellan dig och häst, så det behövs en mjuk mysig hästrygg under :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 306
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka