Bomlöst till bred häst, funkar det?

misan

Trådstartare
Jag har läst en del inlägg om att nån provat en bomlös (vet ej vilken) på en rätt bred häst och att det inte funkat bra.
Nu vill jag veta från alla er som har bredare hästar (ex. kallblodstravare som jag) och provat bomlöst, funkar det??
Det sägs ju att de ska passa alla hästar, gör de verkligen det också?
Skillnad vad gäller detta mellan olika märken, vad tycker ni??

Sv: Bomlöst till bred häst, funkar det?

Hej

Jag har en Nordsvensk Brukshäst och en Kallblodstravare. Jag har en Freeform sadel som jag använder på bägge två och jag upplever inga problem med bredheten. Jag köpte denna bomfria sadel just på grund av att jag ville ha en sadel som är lite smalare i sätet, och det är denna. Båda hästarna verkar trivas väldigt bra i sadeln.

Svårigheten med en sadel som har bom, är att det gäller att få den att passa perfekt. De bomsadlar jag har provat har inte legat perfekt och hästarna har velat gå iväg vid uppsittning, spänner ut magen när man ska dra åt sadelgjorden och har visat stort missnöje när sadeln kommer fram. Inte lätt att köpa sadel när hästen ändrar form med årstiderna heller. Om sommaren tenderar ju dessa hästar att få lite mer mage och fett överallt.
Med Freeformen så gör de inget särskilt, inga protester vid sadling eller uppsittning, de rör sig obehindrat och mjukt och avslappnat.

Jag hoppar också över småhinder med sadeln och upplever inga problem med det. Den är dessutom stadig att sitta i om hästen tar ett skutt åt sidan etc.

Har en Torsion Endurance till min kallblodstravare, det är det enda som fungerar. Bomsadlar hamnar ofelbart i framvikt då hon tenderar att spänna länden när något blir lite svårt eller spännande.

Jag har en B-R-E-D Nordsvensk Bruks. Hon går med en Barefoot + TN Equalizer padd och det går alldeles utmärkt.
Dock fick jag ta ur frampommeln för den var för smal, men det var också det enda.

Det finns ingen sadel som passar alla hästar. En bomfri kan man dock ofta "bygga om" efter behov (tex. byta padd, fram/bakvalv osv), och därigenom få den att passa många fler hästar än bara en.

ok, tack för era svar!

någon med knights på bred pålle? har den koppjärn där fram?
vilka modeller har det egentligen?

Rider i en Torison. PÅ kallblodstravarna fungerar dom ok. På halvblodet blir det brett att det inte går att sitta.

Dom passar nog hästarna bra men inte mig när det blir för brett.

Nej, den har en båge av nåt glasfibertjohej (vaddå, full koll :D rätta mig gärna någon). Den kan du enkelt ta ur och fylla upp med ngt. Tror det var någon som fyllde med kuddstoppning. Men hur ridkomforten blir ska jag låta vara osagt.

Jag har en häst som drar county fit 4 på dressyrsadel och Griffin x-vid på hoppsadeln. Har provat en SBS Flexion på honom men den passade inte. Låg inte bra någonstans...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
113
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025