Bomlöst vs. Luftsadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 898
J

Jossan

Bomlöst, t.ex startrekk, barefoot, jämfört med luftsadlar, t.ex Wintec cair (som väl inte räknas till de bomlösa)?
Erfarenheter och tips varmt välkomna!

MVH/

Josefine

Sv: Bomlöst vs. Luftsadlar?

Jag skulle aldrig köpa en bomlös själv, dels därför att jag är en stor person och då på en liten häst. Men också därför att de bomlösa alternativen ger ryttaren en sån otroligt usel sits, att den inte är värda att nämnas. Men har man en ruggigt bra sits, så kanske det funkar ändå.

Skulle jag välja en luftsadel, vilket jag iofs också har haft. Men den sadeln växte pållan ur så snabbt, att jag knappt hann blinka. Den hade luftblåsor, 4 st. En otroligt bra sadel för hästen, ryttaren behöver lära sig en ny teknik. Men oftast går detta på ett par dagar, så den delen är inte så stor.

Cair sadeln har luftpanel, det skulle jag dock inte välja.

Dålig sits av bomlöst?
Har du någon gång ridit bomlöst?
Stigläder fästene är oftast placerade något bakåt så man kan i princip inte sitta annat än i korrekt lodrätt sits så pröva gärna någon gång! ;)

Har själv ridit i vanlig bomsadel och westernsadel men rider i dag i bomlös sadel och det är underbart inte bara för mig utan för hästen oxå! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en luftsadel och de passar inte alla hästar även om man kan byta koppjärn....
Vissa kan tom få blåser på ryggen av dem pga värmen det blir när luften rör sig...
Bomlöst har jag nu....jättebra sadel och en bra sits ger den...
Funkar dessutom på många hästar :)

jag skulle inte välja luftsadel... har hört att hästen gillar den jättemkt i början men sedan inte gillar den lika mkt.. varför vet jag inte

Själv har jag provat en Wintec cair på min lilla "prinsen-på-ärten" och det var inte populärt alls ;)
Nu har jag en Flexion SBS bomlös sadel som både jag och hästen älskar :love: Den ger definitivt inte dålig sits och ser mest ut som en vanlig dressyrsadel (i alla fall när man sitter i den). Den är ju inte helt billig men den är värd varenda krona! Den har dessutom fungerat bra på alla hästar som vi provat den på.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 838
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka