• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 051
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Jag är på jakt efter en bomlös sadel. Nu när man börjat rota i den här djungeln så har jag upptäckt ett problem. Om man har en häst med hög, smal manke så ligger en bomlös sadel och skaver på manken. Tillverkaren tycker då att man skall skaffa sej en pad. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Bomlöst

Det beror nog på vilken bomlös du kikar på.
De som finns ute på marknaden är tämligen olika i sina konstruktioner.
Star Trekk Comfort och Espaniola har fungerat utan pad på min häst med mycket manke.

/T

Det är säkerligen mig du har talat med och jag talar om de sadlar som jag har på g nu, de är ännu under utveckling och tyvärr har första modellen inte fullt så mycket cutback som jag skulle vilja önska.

Hög manke kan fungera i flertalet andra, dyrare bomlösa. Flexion Phoenix, ST-sadlarna, Sports saddle, Hilason, och även flertalet torsion-liknande sadlar går att få med utbytbara framvalv (med ett särskillt framvalv för hög manke.)

Jag såg däremot bild på en häst i en Espanola här på forumet som jag tyckte såg ut att sitta skrämmande lågt framtill. Får du verkligen LÄTT in åtminstone en eller två fingrar mellan framvalv och manke när du sitter i sadeln och hästen rör sig i den?

Jo, det var nog jag. Är fortfarande inne på de alternativ som ni skulle få in. Är dock egentligen inte så pigg på syntetiskt men den verkar ha så många andra fördelar. Engelsinspirerad, kan ha vanligt schabrak, pris, mm. mm. Väntar med spänning :)
Det är så trist för man hör att, köp en bomlös för den passar alla hästar, men det är en sanning med modifikation. Det blir väl som med "vanliga" sadlar att man får hålla på och prova runt. Sitter för tillfället med två sadlar som är till salu och ingen som passar. :( Nu har jag inte råd att köpa någon mer att prova med förrän de här är sålda.

Kompisens fullblod med mycket hög och lång manke kan i alla fall utan problem ha sin Freeform - manken går fri. Han har då ett smalare järn än min plattmankade pålla. Det beror nog på vilken typ av bomlös sadel man har - de ser ju lite olika ut i konstruktionen.
/A

Jag har löst det med en FreeForm med smalt järn, plus extrailägg till padden vid sidan om manken som lyfter den lite till. Nema problemas. (Och den herrn har hög, lång och bred manke). Tar jag bort en parameter däremot så skiter det sig.

Det gick utmärkt med SportsSaddle med, kan dock inte svara på exakt vad det satt för frampommel i den, det var inte min.

Hur funkar det här med järn i FreeForm? Är det typ att man får köpa sadel med olika storlek då precis som när man köper sadel med olika bomvidd? Hur funkar det då om man vill köpa begagnat? Hur vet man vad det är för storlek då?
Har FreeForm någon hemsida där man kan finna information?

Jag har precis en begagnad freeform på prov och järnet går att ta bort hur enkelt som helst, bör finnas järn att köpa hos freeformåterförsäljaren, jag red utan järn igår bara för att prova och det fanns fortfarande plats för manken(bred häst utan mycket manke) eftersom padden håller sin del ovanför manken. Jag har provat tre st bomlösa och den här freeformen är faktist den bekvämaste, trevligt att man kan flytta stigbyglarna också. Men jag tycker inte om att den sitter så sabla långt fram, har nu sett att man kan köpa den med olika sadelgjordsfästen, jag ska nog ha en med sadelgjorden längre fram.

Järnet sitter med kardborre. Det sitter som BERGET sålänge man inte vill ha bort det, men tas bort med ett enkelt handgrepp. Man kan köpa järn från 90 grader till 130 grader. Man kan också rida helt utan järn om man vill.

Man kan även (fast då måste man köpa en ny sits eller en ny FF) få flexibelt järn, som 'formar sig efter aktuell häst'. Det rekommenderar ÅF dock INTE till hästar med hög manke.

Har man flera hästar som behöver olika järn är det bara tt köpa, kostar 500 kr. Har man en häst och köper en begagnad så kan man banka ihop/ut järnet som man vill ha det. Jag fick ett för 'brett' järn med min och hörde av mig till ÅF för att köpa ett mindre men hon tyckte 'äh, det kan du slå ihop själv till önskad vidd'. Så, jag tackar ju inte nej till att spara 500 kr och bankade helt sonika ihop det till 90 grader.

Järnet sitter INTE så att det påverkar hästen och man kan INTE jämföra graderna med bomsadelsvidder. Järnet sitter 'ovanför' hästen och inte någonstans i kontakt med hästen. Utan det det gör är göra sadelns 'framvalv' mindre/mer markerat och hålla upp det över manken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka