• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 317
B

burton

Jag är rätt övertygad om att vi ska skaffa en bomlös sadel och skulle därför vilja veta vilka olika märken som finns. Torsion känner jag till, men finns det fler? Vilka märken ska man undvika?

Sv: Bomlöst

Sök på bomlös/bomfri, det finns en hel del trådar om dessa sadlar.

jag har testat tre stycken bomlösa:

freeform; jag gillade den inte alls, man satt verkligen över hästen och man fick inte alls någon bra kontakt med hästen. Annars var kvaliteten alldeles ypperlig. Det var väldigt praktiskt att kunna flytta säte och stigläderfästen dit man ville, men det hjälper ju ändå inte om sadeln inte duger att rida i.

trekker dressage; ingen höjdare den heller. Den gled som sjutton och var inte alls behaglig i trav och galopp. Det som var positivt var de flyttbara panelerna vilket gjorde att man inte kände sig lika beroende av padden, men den behövdes i alla fall. Dessutom är den kort vilket är bra, och sitsen är reglerbar. Men det hjälper ju inte heller om man håller på att glida av!

barefoot: det är den bästa av de bomlösa jag ridit i, och även den jag äger. Den är mjuk, behaglig och ger en bra kontakt med hästen. Det som jag har haft problem med är att jag valde en för litet storlek så jag inte riktigt får plats. Det gör att jag inte får en bra sits, men en i rätt storlek är riktigt skön. Något jag verkligen saknar är dock paneler så man inte behöver lita till 100 procent på padden.

Just nu letar jag själv efter
en barefoot i stl 2 eller
en annan bra bomlös med paneler

så jag är också väldigt nyfiken på kommande svar i denna tråd!

Här kommer 2 märken till:

Equicomfort: En ganska billig sadel som jag provade då jag ville ha en bomlös sadel som var mer åt det engelska hållet.
Min häst har ganska rak rygg så den såg ut att passa när vi såg den på bild.
Fick hem den och provade.
Låg platt som en pannkaka:eek: (då hade jag inte ens suttit i den)
Och den skulle gå att rida utan någon pad!
Så den rekommenderas inte direkt,hihi.

Knights bareback: Den sadeln passade både mig och min häst och jätteskön att rida i.
Har ridit distans i den och det ända man kan klaga på är väl att den är ganska bred.
Har bra kontakt med hästen oxå, så man sitter inte så högt.
Så den rekommenderar jag.

/I

Startrekk är den enda bomlösa jag har suttit i och jag är GRYMT imponerad! Jag som innan vart trevsam till bomlös vill inte ha en dressyrsadel med bom igen! Snygga är de dessutom.
SBS Flexion är suverän i läderkvalitén men den var inte lika snygg eller flexibel i sin passform på hästen som Startrekk. Fördelen med bägge ovanstående är att man slipper pad.

Har du kanske en internetadress till det märket så man kan kika lite?
Jag vill ju naturligtvis ha en sadel som är bra för hästen men den ska också se bra ut. Vissa bomlösa har en förmåga att se ut lite som ufon på hästen.
Helst vill man ju att den ska likna en engelsk sadel eftersom det är stilrent.

Det var ju positivt att Knights var så pass bra. Man blir ju lätt lite skeptisk till billigare märken.För jag har för mig att den inte är så dyr. Såg att börjes hade en bomlös i sortimentet nu med, men den så lite pösig ut nästan.

Där jag köpte min Knights kostade den runt 5.500 kr.
Så den ganska billig och man måste ha pad under då den inte har paneller.

Vet inte riktigt vad du menar med pösig, men jag har köpt Börjes bomlösa och är nöjd. Nu har jag ju inte erfarenhet av andra bomlösa, så jag har inget att jämföra med, men skulle inte bli förvånad om Börjes bomlösa är att jämföra med de sadlar som kostar dubbelt så mycket. Om du vill se hur den ser ut på en häst kan du ju alltid kolla på min andra tråd. Det finns även en längre tråd om Börjes bomlösa som du nog sett. Där kan du se en arab med sadeln på.

Hej jag har två st. strartrekk sadlar en comfort och en espaniola och dom skulle jag aldrig nånsin byta mot bomsadel eller nån annan bomlös (har provat några som nämns i tråden), jag och hästarna verkligen älskar dom:love: :love: :love::bump: :bump:

Här kommer länken:http://www.kaupreridsport.se

KL

Tycker att Börjes bomlösa ser ungefär ut som Knights och att den är pösig kan ju bero på att den är ny och inte "inriden".

Jag har haft en Knights bareback men som jag sålde då den var för bred för mig att sitta i men den är väl använd och i bra skick efter 2 år.Såld till Gloria Orion.

Har nu en Freeform Classic och är den bästa sadel jag någonsin ridit i.Man känner dock inte rörelserna på hästen lika bra som i Bareback men man känner dem bättre än i en bomsadel.Och den är smalare i sitsen och jag sitter mycket rakare och skönare i den.

burton skrev:
Jag är rätt övertygad om att vi ska skaffa en bomlös sadel och skulle därför vilja veta vilka olika märken som finns. Torsion känner jag till, men finns det fler? Vilka märken ska man undvika?

Vi har en Knights och är jättenöjda. Vi gav 4900 för den på Granngården. (1 1/2 år sedan) ps. Granngården brukar inte ha den hemma men beställer den från Källquists.

Sen finns det ett annat märke som heter Randol`s och den är lite billigare, www.gladahasten.se Den är väl vad jag förstår likadan som Knights men är svart.

Men vilken du än väljer så är det allra viktigaste att du har rätt sorts pad under som låter ryggraden/tornutskotten gå fria.

Börjes vet jag inget om men har hört att de som köpt den är nöjda till det priset. Men som sagt, viktigt med pad.

hej!

Har några funderingar kring detta med bomlöst.

hur mäter man storleken?

Fördelar de trycket lika bra som en sadel med bom? visa påstår ju att de inte gör det.

Funderar att skaffa en sådan till min arab, som håller på att musklar om sig.

MVH Therese

Jag är bara lite nyfiken - hur låg sadeln platt som en pannkaka?

Jag rider själv i en Equicomfort-sadel - och den blir bara djupare och mindre platt ju mera den används. Men det beror kanske på hur man menar med platt? Jag får använda specialpadd men det gör inte mig något då jag fått göra de till de flesta bomlösa jag prövat. Den padd jag sytt mig själv fungerar bättre med denna sadel än den skitopadd jag hade till torsion-kopian jag hade tidigare (dessutom tycker jag att skitoinläggen suger om jag får säga som så, tunna och sjunker ihop för minsta lilla vikt.) Själv föredrar jag en stabil sadel som fördelar ut vikten över större yta. Jag övergav tanken på en torsion-kopia eftersom jag anser att den är för mjuk för min häst och inte fördelar ut vikten över tillräckligt stor yta. Men det är väl smaksak - torsionkopian var väldigt "mjuk och bekväm" och gav mycket nära kontakt med hästen, men med detta kom för mig en ständig oro för att använda stiglädrena. Jag sitter lite längre ifrån hästen nu - men anledningen till att jag använder bomlöst är främst passformen för hästen. En mjuk rygg kan enligt mig aldrig passa i en hård bom.

Med detta vill jag väl konstatera att det inte går att dra bomlösa över en kant. De skiljer sig åt väldigt mycket och det beror helt på häst och ryttare vad man kan trivas med. Stadigare sadlar = bättre viktfördelning men ofta har de då även en viss "inridningstid" (innan materialen mjuknar och antar en mera äkta "hästryggsform".) Mjukare sadlar = mera barbackakänsla, närmare kontakt med hästen, men även sämre viktfördelning.

Hur man mäter storleken beror också på modellen. Vissa har "westernstorlekar", andra har vanliga storlekar; så detta är omöjligt att svara på.

Jag måste bara få göra en liten inflikare:

Jag har en sadel från E**icomfort och jag är mkt nöjd med den. Dock så har jag ett problem och det är att den glider oavsett vad som ligger under. Jag har köpt en pad från Gradeur med typ gummi på ovansidan som ska förhindra glidning, men sadeln glider lika mkt i alla fall. Hästen är väldigt bred och platt över ryggen, och har en liten svank. Hur i h-vete får man sadeln att ligga stilla? Jag hr testat den på hästar med annan kroppsbyggnad och med andra ryttare men det är samma sak här.

Nån som har ett tips? Annan sadelgjord, annan pad, eller vad ?

Fluff3 skrev:
hej!

hur mäter man storleken?

Fördelar de trycket lika bra som en sadel med bom? visa påstår ju att de inte gör det.

MVH Therese

Hej. Jag är absolut ingen sadel-expert men jag ska försöka svara efter de erfarenheter jag har av vår bomlösa sadel som då är en Knights. Sen kan ju kanske andra fylla i med sina åsikter. :)

Vad det gäller storleken så förmodar jag att du menar själva storleken på sadeln mot hästen? Alltså inte sitsen?

Det finns ju en uppsjö olika märken på bomlösa och det kan variera en hel del när det gäller sadelns längd. Har man t ex en islänning med extremt kort rygg så kanske man inte ska välja en av de längre modellerna.

Sen är ju vitsen med bomlöst att hästen kan vara smäcker som bara den eller rund som en tunna - den passar ändå! Det finns ju ingen bom/bomvidd att ta hänsyn till utan sadeln är flexibel efter hästens kropp.

Däremot finns det en s k "pommel", en styv båge som är till för att lyfta upp sadeln från manken. På vissa modeller finns det olika storlekar på pommeln så att man kan byta till en bredare eller smalare beroende hur hög manke hästen har.

På vår Knights finns det inte vad jag vet olika storlekar men det går att justera ändå själv. Vår pommel var lite för trång så jag tog ut den och slipade till den lite så att den kunde sjunka ner lite mer över manken eftersom jag tyckte sadeln kom lite för högt upp där. Pommeln är av glasfiber och det gick bra att slipa med en hovrasp.
Är pommeln för vid så att sadeln trillar ner och ligger mot manken så kan man i stället lägga in lite tjockare inlägg i padden just där för då kommer ju sadeln upp mer.

Sen det där med att fördela trycket, den bomlösa är ju helt platt under (förutom något märke som har inbyggda paneler) så man måste ha en speciell padd under. Padden ser ut ungefär som ett schabrak eller vojlock men det finns en ficka på var sida där man lagt i speciella inlägg. Detta gör ju då att det bildas en "kanal" längs med ryggraden så att ryggraden med sina tornutskott går fria. Detta är det viktigaste på hela sadeln. Vissa affärer är inte så noga med att upplysa om detta tyvärr. Padden brukar inte ingå i priset. Jag tror att Börjes "Horse Saver-pad" är billigast men jag är inte säker.

Du får försöka ta reda på om någon i din närhet har en bomlös som du kan få prova. Vissa affärer lånar ut provsadlar men det kostar förstås en slant.

Sen är ju inte den bomlösa så lämplig att hoppa i så vill man hoppa bör man även ha en vanlig hoppsadel.

Hej hej!!

kan dela med mig av den erfarenhet jag har av min Torsion som jag köpte för c:a 2 månader sedan, största plusset är väl att min bubbas inte har ont i ryggen längre, men det är helt klart den skönaste sadel jag någonsin suttit i.(självklart skyller jag inte allt på sadeln, även massa bakomliggande arbete):smirk:

Först köpte jag min vanliga globus allround, visst helt ok att sitta i , sedan min westernsadel, oj vad skön den va jämfört med globusen men nu efter några månaders skumpande i Torsionen så är jag glatt överraskad, visst från början satt man ju jättebrett tyckte jag, men efter andra gång hade det gått över och nu är den skönare än någonsin, skulle inte byta bort den för allt i världen och jag kan faktist hoppa upp i den från backen....:bump: den glider inte runt.
:banana:

Hoppas detta hjälper dig lite.
Du kan ju även kolla med Torsion de får ju in begagnade torsions med jämna mellanrum också....:cool:

Fluff3 skrev:
hej!

hur mäter man storleken?

MVH Therese
Storleken på sitsen mäts som på engelska sadlar och westernsadlar. Behöver du 17" i en engelsk sadel så behöver du det i en bomlös också (om den mäts på engelskt vis).
Tryckfördelningen är annorlunda på en bomlös.
I en bomsadel fördelar bommen trycket och bossorna fördelar ut bommens tryck på hästens rygg. Skulle inte bommen eller bossorna passa får du högt tryck koncentrerat på små områden.
Bomlösa sadlar är olika konstruerade. En del sadlar är sladdriga och mjuka och själva sadeln fördelar inte ut trycket så mycket. Andra bomlösa är formstabila och "stela". Då får man bättre tryckfördelning.
Om du funderar på att skaffa en bomlös så tycker jag du ska leta efter en med utbytbar frambom/koppjärn. Då kan du justera sadeln i balans så den inte är för hög fram/bak. Eftersom din häst förmodligen kommer att förändra ryggen succesivt. Tro inte på uttrycket att alla bomlösa passar alla hästar.
Du är säkert osäker angående anläggningsytan mot hästen eftersom din häst har kort rygg. Det finns nu ganska korta bomlösa. Det är inte lika stort tryck så långt bak på en bomlös som på en bomsadel.
Vad för modell bomlös du ska köpa beror lite på vad du vill göra med din häst.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka